כוחה של אסרטיביות: הצבת גבולות לחיים מאוזנים

כמטפל ב-ACT, אני עד לעתים קרובות לקושי של אנשים רבים לפעול באסרטיביות, דבר המביא איתו קושי  לנווט באתגרי החיים ולטפח מערכות יחסים בריאות. דעתנות או אסרטיביות בלעז היא יותר מסתם "לעמוד על שלנו"; מדובר בכלי או במיומנות תקשורת יעילה של הצרכים שלנו והשמת גבולות לאחרים תוך כיבוד זכויותיהם. בואו נראה תחילה מדוע דעתנות או אסרטיביות היא כה חיונית וכיצד ניתן לפתח את המיומנות החשובה הזו.

חשיבותה של אסרטיביות והשמת גבולות

אסרטיביות חיונית לשמירה על גבולות בריאים וטיפוח כבוד הדדי במערכות יחסים. ללא אסרטיביות, אנשים עלולים למצוא עצמם נאבקים בכדי לתקשר את הצרכים שלהם או להעמיד גבולות לאחרים, מה שמוביל לתחושות של טינה, תסכול וחוסר אונים ולעיתים רבות אף להתנהגות מרצה. על ידי עמידה ברורה ומכבדת, אנשים יכולים ליצור דינמיקה מאוזנת יותר שבה הם מכבדים את צרכיהם שלהם תוך כיבוד הצרכים של האחרים.

אסרטיביות מול תוקפנות (אגרסיביות): הבנת ההבדל

חשוב להבחין בין אסרטיביות לתוקפנות או אגרסיביות. בעוד שאסרטיביות כרוכה בביטוי כנה וישיר תוך כיבוד זכויותיהם הן שלי והן של האחרים, תוקפנות או אגרסיביות היא כוחנית ועוינת, לעתים קרובות מתעלמת מרגשות או גבולות של אחרים. אסרטיביות שואפת למצוא פתרון win-win מכבד, ואילו תוקפנות מטרתה לשלוט באחר או לשלוט במצב.

ברוב רובם של המקרים אסרטיביות תהיה גם הרבה יותר יעילה להשגת מטרותינו מאשר אגרסיביות שתביא בדרך כלל לתוקפנות והתנגדות לא נשלטת כלפינו גם מהצד השני.

6 צעדים כדי להפוך לאסרטיביים יותר:

  1. מודעות עצמית: התחלו בזיהוי הרגשות, הצרכים והגבולות שלכם. שימו לב למצבים שבהם אתם מרגישים אי נוחות או ממורמרים, שכן אלו עשויים להצביע על אזורים בהם יש צורך באסרטיביות.
  2. תקשורת אסרטיבית: תרגלו לבטא את המחשבות והרגשות שלכם בצורה ברורה וישירה, תוך שימוש בהצהרות "אני" כדי להעביר את נקודת המבט שלך מבלי להאשים או לשפוט את האחרים. לדוגמה, במקום לומר "אתה אף פעם לא מקשיב לי", נסו לומר: "אני מרגיש שאני לא נשמע כשאתה מפריע לי".
  3. הצבת גבולות: קבע גבולות ברורים ותקשר אותם באסרטיביות. היו תקיפים ועקביים באכיפת הגבולות שלכם, גם אם זה אומר להגיד 'לא' לבקשות של אחרים. במקריםם רבים זה בסדר לתעדף את הרווחה שלכם.
  4. הקשבה פעילה: תרגלו הקשבה פעילה על ידי מתן תשומת לב מלאה לאחרים, אימות רגשותיהם ונקודות המבט שלהם. הפגינו אמפתיה והבנה, גם אם אינכם מסכימים עם נקודת המבט שלהם.
  5. שפת גוף אסרטיבית: שימו לב לשפת הגוף שלכם, שמירה על יציבה טובה, יצירת קשר עין ודיבור בטון דיבור בטוח. רמזים לא מילוליים יכולים לשדר אסרטיביות וביטחון.
  6. טיפול בקונפליקט: גשו לקונפליקט באסרטיביות על ידי התמקדות במציאת פתרון במקום לנצח או להוכיח שאתם צודקים. הקשיבו לנקודת המבט של האדם האחר, חפשו בסיס משותף ותקשרו באסרטיביות מבלי להזדקק לתוקפנות או לתוקפנות פסיבית.

תרגילי אסרטיביות:

  1. תרחישים של משחק תפקידים: תרגלו תגובות אסרטיביות למצבים נפוצים, כגון אמירת 'לא' לבקשות או הבעת אי הסכמה.
  2. תרגילי מראה: עימדו מול מראה ותרגלו שפת גוף אסרטיבית וטון דיבור ברור.
  3. רישום ביומן: חשבו על אינטראקציות אסרטיביות שהיו לכם או שהיתה רצויה בהן וזהו בהן מה היה ניתן לשפר.
  4. ויזואליזציה: דמיינו את עצמכם קובעים בצורה ברורה ובביטחון את הגבולות שלכם במצבים מאתגרים.
  5. משוב עמיתים: תרגלו אסרטיביות עם חבר או בן משפחה תומך ובקשו מהם משוב על סגנון התקשורת שלכם.
  6. נשימה עמוקה: תרגלו תרגילי נשימה עמוקה כדי להרגיע את העצבים שלכם ולשמור על קור רוח במהלך שיחות אסרטיביות.
  7. הרפיית שרירים מתקדמת: לימדו ותרגלו טכניקות הרפיית שרירים כדי להפחית את המתח והחרדה הפיזיים בעת עמידה על שלכם.

מסקנה: העצמת עצמך באמצעות אסרטיביות

לסיכום, אסרטיביות היא מיומנות חיונית המעצימה אנשים לתקשר ביעילות, להציב גבולות ולנהל קונפליקטים בצורה ברורה ובכבוד. על ידי תרגול תקשורת אסרטיבית והצבת גבולות ברורים, אנשים יכולים לטפח מערכות יחסים בריאות יותר ולנהל חיים מספקים יותר. אסרטיביות אינה עניין של להיות תוקפני או להשתלט על אחרים, אלא לעודד את עצמך תוך כיבוד הזכויות והצרכים של האחרים. אמצו את הכוח שלכם להוכיח את עצמכם באסרטיביות וליצור את החיים המגיעים לכם.

האם LI CBT או ACT יכולים לעזור לך או לקרובים לך?

מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI + מטפל ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT | תרפיית קבלה ומחויבות ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הוא טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול מועבר ע"י מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI ו- ACT והוא יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי CBT (סיביטי) LI בשילוב ACT (אקט) עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי ACT LI CBT בתל אביב או בזום.

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.