מהי תסמונת המתחזה?

תסמונת המתחזה היא כמו שד חמקני שנכנס למוחנו, לוחש ספקות ונוטע זרעים של חוסר התאמה. זו התחושה המטרידה שאנחנו בסך הכול מתחזים חסרי יכולת, שמתחפשים ליחידים מוכשרים תוך חשש בסתר מחשיפה. המחשבה שאנחנו לא מספיק טובים במה שאנחנו עושים או במי שאנחנו בכלל, או שאנחנו לא טובים כמו שאנשים אחרים חושבים שאנחנו, ועכשיו הם עלולים לגלות את זה. 

כמה זה נפוץ?

תסמונת המתחזה או בשמה הלועזי Imposter Syndrome אינה מועדון VIP בלעדי המיועד ליחידי סגולה; היא פוקדת כמעט את כולם. מסטודנטים בעלי הישגים גבוהים ועד לאנשי מקצוע מנוסים, היא אורבת בצללים, ומשפיעה על כ-70% מאיתנו בשלב כזה או אחר בחיינו. כן, אפילו האנשים שלכאורה נראים בטוחים בעצמם מתמודדים עם זה.

מה גורם לתחושת תסמונת המתחזה?

כשאנחנו מתבגרים, החברה מלמדת אותנו שפחד הוא חולשה וביטחון עצמי הוא כרטיס הזהב להצלחה. מצפים מאיתנו לצעוד בביטחון אל אור הזרקורים ולהמנע מהפחד הטיבעי והאנושי שפוקד את כולנו כאשר דברים משתבשים או לא וודאיים. 

מאחר שפחד נתפס כחולשה, או פגם, אנחנו מנסים לדכא אותו, עוטים מסכה של ביטחון עצמי מזוייף, או פשוט מוותרים מראש על ההתמודדות מולו. עמוק בפנים, אנו חוששים שהכרה בפחד שלנו הופכת אותנו ל"לא מספיק טובים", לא מסוגלים דפוקים או פגומים. הפרדוקס הזה גורם לנו להרגיש כאילו אנחנו עוסקים בהונאה שעלולה להיחשף בכל רגע או בכל שינוי שעלול "לפול עלינו" והדבר הזה מוליד את תסמונת המתחזה.

10 משפטים נפוצים שבעלי תסמונת המתחזה אומרים:

  1. "רק התמזל מזלי": מייחסים את ההישגים שלהם למזל במקום להכיר בכישורים ובעבודה הקשה שלהם.
  2. "זה לא מגיע לי": למרות הוכחות האוביקטיביות ליכולת שלהם, מרגישים לא ראויים להישגים שלהם.
  3. "אני רמאי": מאמינים בסתר שאחרים יגלו בסופו של דבר שהם לא מסוגלים כמו שהם חושבים.
  4. "אני לא יכול לקבל שבחים": מחמאות גורמות להם לאי נוחות, כאילו הן לא במקום.
  5. "אני לא חכם כמו שהם חושבים": ממעיטים באינטליגנציה שלהם, בהנחה שאחרים מעריכים יותר מדי את היכולות שלהם.
  6. "אני רק עושה את זה על הדרך": חוששים להיחשף כמי שרק מאלתרים, גם כשאתם מוכנים היטב.
  7. "אני לא צריך להיות כאן": מרגישים כמו אאוטסיידרים, משוכנעם שאתם לא שייכים לתפקיד או למצב הנוכחי או הבא שלכם.
  8. "יגלו אותי": הפחד להיחשף כלא מספיק טובים.
  9. "אני לא מספיק טוב": לא משנה כמה אתם משיגים, אתם מטילים ספק בכשירות שלכם.
  10. "לכל השאר יש את זה (ולי לא)": אתה מניח שכולם מוכשרים ובטוחים יותר ממך.

ההשלכות של תסמונת המתחזה

תסמונת המתחזה אינה רק פנטום; היא מטילה צל כבד על חיינו:

  • תסמונת המתחזה ותקיעות בקריירה ובפרנסה:
    המחשבה שאני לא מספיק טוב אבל עד עכשיו הצלחתי איכשהו להסתדר ועוד לא עלו עלי, עלולה לגרום להמנעות משינויים והתקדמות בעבודה. המנעות זו עלולה להתבטא בהתחמקות מלקיחת יותר אחריות או תפקיד בכיר יותר, שכן אז ההונאה והזיוף עלולים להיחשף לעיני כל. המנעויות כאלו פוגעות בקידום המקצועי ופעמים רבות אף בשיפור היכולת הכלכלית ובפרנסה.
  • תסמונת המתחזה ושיתוק אקדמי:
    סטודנט רדוף ספקות עצמיים, מהסס להרים את היד בכיתה ולהתפס בטעויות. הוא עלול לוותר על לימוד תחום מאתגר או לימודים מתקדמים יותר כדי לא להכשל מול הציפיות ממנו. הפחד להיחשף כהונאה חונק את הסקרנות והצמיחה ומצמצם את אפשרויות ההתפתחות האישית והכלכלית.
  • תסמונת המתחזה ונסיגה חברתית:
    הפחד להתפס כלא מוצלח, לא מעניין, או לא מתאים עלול לדחוק אותנו "להצמד לצללים", לא להתבלט, להמנע מלהביע את דעתנו או ליצור קשר עם אחרים. תחושת האאוטסידריות והבדידות באירועים חברתיים עללוה ללוות אותנו ולפגוע בתיקשורת שלנו עם אחרים, בהנאה ובחוויה האישית ולעיתים אף עלולה להביא לאסטרטגיות המנעות כמו שתיית אלכוהול או שימוש בסמים או ניתוק חברתי.

התגברות על תסמונת המתחזה: ערכת הכלים שלנו

תסמונת המתחזה עלולה להתגנב בערמומויות, אבל טיפול נכון מציע מגוון כלים לזהות אותה ולהתמודד מולה בהצלחה. בואו נסקור מספר אסטרטגיות מבוססות ראיות מטיפול בקבלה ומחויבות (ACT) וטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) העשויות לסייע מול הספקות העצמיים המציקים האלה:

  1. איספו ראיות להישגים קודמים:
    דמיינו שאתם מרכיבים תיבת אוצר של ההישגים שלכם. איספו עדויות להישגים שלכם – גדולים או קטנים. זה יכול להיות המצגת המדהימה הזו, הפרויקט שהצלחת, או אפילו הפעם שגרמת למישהו לחייך. רישמו אותם ובקרו אותם מחדש כאשר הספק העצמי מתגנב פנימה.
  2. תנו לה שם ואימרו אותו בקול:
    תסמונת המתחזה משגשגת בסודיות. אז תנו לה שם! כאשר אתם מרגישים כמו הונאה, אימרו את זה בקול: "אני שם.ה לב שזו תסמונת המתחזה". ההכרה בכך גוזלת חלק משמעותי מכוחה.
  3. בידקו את המציאות שלכם:
    אתגרו את המחשבות השליליות האלה. שאלו את עצמכם, "האם יש ראיות התומכות בתחושה הזו?" לעתים קרובות, תגלו שהפחדים שלכם אינם מבוססים.
  4. אמצו מחשבת צמיחה:
    במקום לחשוב, "אני לא מספיק טוב", אמצו את הרעיון שאתם כל הזמן לומדים וצומחים. טעויות הן אבני קפיצה, לא סימנים לחוסר התאמה.
  5. נרמלו את הספק העצמי:
    נחשו מה? כולנו חווים ספק בעצמנו. זה חלק מלהיות אנושי. לכן, כאשר תסמונת המתחזה לוחשת, "אתם רמאים", הזכירו לעצמכם שזה מאבק נפוץ שקורה לכולם.
  6. סליחה על טעויות:
    כולנו מועדים. במקום להכות את עצמכם, התייחסו לטעויות כאל הזדמנויות ללמידה וצמיחה. לימדו, הסתגלו והתקדמו. אתם לא מתחזים; אתם מתפתחים.

זכרו, אתם לא לבד בתחושה הזו. רובנו נלחמים בתסמונת המתחזה. אבל כאשר אנחו מצויידים באסטרטגיות האלה, אנחנו יכולים לנתב את הנרטיב שלה להתפתחות וצמיחה.

כדאי להעזר בטיפול ACT או CBT

תסמונת המתחזה מושרשת עמוק בתודעה שלנו, ופעמים רבות עבודה עצמית אינה מספיקה. אם אתם מרגישים שתחושת ההתחזות משתלטת עליכם מומלץ לפנות לליווי מקצועי. טיפול, כמו מצפן, עשוי לעזור לכם למצוא את הדרך שלכם. יחד, נפרום את החוטים, ננתק את הקשרים ונאיר את הדרך לקראת קבלה עצמית ואותנטיות.

זיכרו, אתם לא לבד במסע הזה, עבודת צוות עם מטפל ACT או מטפל CBT תעזור לכם להטמיעה את המיומנויות המתאימות לכם להתמודדות מול תסמונת המתחזה ועשוייה לשנות את חייכם לטובה ולתחושת מיצוי וממימוש עצמי.

האם LI CBT או ACT יכולים לעזור לך או לקרובים לך?

מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI + מטפל ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT | תרפיית קבלה ומחויבות ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הוא טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול מועבר ע"י מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI ו- ACT והוא יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי CBT (סיביטי) LI בשילוב ACT (אקט) עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי ACT LI CBT בתל אביב או בזום.

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.