חרדת נהיגה וטיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT

החרדה מפני נהיגה היא אחת הפוביות הנפוצות ביותר הקיימות, אך לעתים רחוקות אנו מדברים על כך. 

מהי חרדת נהיגה או פובית נהיגה

חרדת נהיגה מאופינת בפחד אינטנסיבי ולחץ קיצוני העלול לגרום לסובל ממנה להמנע מנהיגה בכלל ולהוביל אף להתקף פאניקה. למעשה זו חרדה נפוצה ביותר התוקפת רבים מאיתנו ולה שמות שונים כמו Vehophobia, Carlanaphobia או פובית נהיגה. חרדת נהיגה או פובית נהיגה עלולה לגרום לחוסר נוחות רב, המסרבל ומקשה מאוד על הסובל ממנה והופך אותו לעיתים לתלוי באחרים או בתחבורה ציבורית.

חרדת הנהיגה לובשת צורות ורמות שונות ולעיתים קיימת בסיטואציות ספציפיות דוגמת פחד מנהיגה בכביש בין עירוני. הלוקים בחרדת נהיגה נמנעים מנהיגה, מחפשים תירוצים שונים מדוע לא לנהוג (אפילו שהדבר מתבקש) ולעיתים אף מסרבים בתוקף להוציא רישיון נהיגה.

הסיבות לחרדת נהיגה

הסיבות להופעת חרדת הנהיגה שונות, כאשר המרכזיות בניהן נובעות מחווייה טראומטית בעבר של תאונת דרכים של בעל החרדה או של קרוב לו. סיבה נפוצה נוספת יכולה להיות הפחד לאבד שליטה ולגרום לתאונה, פחד זה נובע פעמים רבות בשל ביקורת שלילית שספג הנהג החרד. הסיבה הנפוצה השלישית מקורה בפוביה בשם אגרופוביה, המונעת מהסובל ממנה להתרחק מביתו.

חרדת נהיגה ו- LICBT טיפול CBT בעצימות נמוכה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT בעצימות נמוכה, ה LICBT, מלמד את הסובל מחרדת נהיגה לשלוט ולנהל את דרך החשיבה שלו בדרך הגיונית ומאוזנת. לבחון את המצב לאשורו כפי שהוא במציאות. בדרך זו עשויי טיפול LICBT להפחית באופן משמעותי את החרדה עצמה ולאפשר למטופל חוסן נפשי חזק דיו להתחיל באימוני נהיגה מדורגים עד לנהיגה מלאה וחופשית. שיטת אימון מודרג זה נקראת חשיפות והיא נמצאה יעילה במיוחד לטיפול בחרדות ובפוביות דוגמת חרדת נהיגה.

טיפול CBT קוגניטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה, ה LICBT, הוא טיפול קצר מועד ביחס לגישות אחרות, אשר נימצא יעיל ביותר ובעל שיעור הצלחה גבוה במחקרים מדעיים רבים. הטיפול מספק למטופל כלים פרקטיים וייעילים הן לשליטה במחשבותיו והן בדרך התנהגותו ופעולותיו.

אם את/ה לוקה בחרדת נהיגה אשר מגבילה אותך, כדאי לטפל בה. הפחתת או הפסקת חרדת נהיגה פותח בפני המטופל אפשרויות חדשות ועשוי להקל מאוד על החיים.

עוד על LICBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי

חרדה מנסיעה ברכב (פוביה דומה)

חרדה מנסיעה ברכב הידועה גם בשמות Amaxophobia, Ochophobia, Motorphobia, או Haxaxophobia היא פחד לא רציונאלי מנסיעה ברכב בעיקר כשמישהו אחר נוהג. הסובלים Amaxophobic חרדים מתאונה דרכים ומהתוצאות שלה, במיוחד מפני פגיעה או מוות. חלקם חושש מחוסר שליטה, ומהאפשרות להילכד חסרי אונים ברכב. הם אף נוטים לתת ביקורת לנהג אשר עלולות להסיח דעתו ולהגדיל את הסיכויים לתאונה. חרדה זו עלולה להגביל את הסובלים ממנה במציאת מקומות עבודה, בחיי חברה ובמימוש הפוטנציאל שלהם.

האם LICBT יכול לעזור לך או לקרובים לך?

לברור, מלא/י את הפרטים בטופס ואחזור במהרה.