פחד מרופא שיניים, LICBT עוזר לנו בכל זאת להגיע לטיפול

'מעולם לא פחדתי משום דבר חוץ מרופא השיניים.' – טיילור קולדוול

חרדה, פוביה או פחד מרופא שיניים ותוצאותיהם

ההערכה היא כי כ 2 מתוך 10 אנשים מבוגרים סובלים מפוביה, חרדה או במילים פשוטות פחד מרופא שינים (Dental Phobia) אשר עלול להגיע להמנעות מטיפול נידרש. פעמים רבות אנשים עם עם פחד מרופא שיניים פשוט נמנעים בכל מחיר מלהגיע לטיפול, גם במחיר המשך הכאב והסיכון להחמרת המצב. הימנעות שכזו מטיפולי שיניים עלולה לגרום בעקבותיה בעיות בריאותיות בשיניים, בפה או בחניכיים וכמובן השפעה על חיי היומיום ועל איכות החיים. אצל אחדים מהסובלים חרדה זו מרופא השיניים וחוסר הטיפול עלול להגרר אף להשפעה על הקשב והריכוז, על מערכות היחסים שלהם, כמו גם על החיים החברתיים שלהם, ויוצרת תחושות כעס, בושה ועד דיכאון.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT בפחד מרופא שיניים

במחקרים שנעשו בקינגס קולג 'בלונדון, ובאוניברסיטת גטבורג שבשבדיה הוכח כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי עוזר לאנשים עם פחד מרופא שיניים להפחית באופן משמעותי את הפחד שלהם ומאפשר לרבים מהם לקבל טיפולים מתקדמים ללא הצורך בסמי הרגעה.

סמי ההרגעה הניתנים לסובלים מחחד מרופא שיניים אומנםמאפשרים להם להיות מספיק רגועים לזמן קצר המאפשר להם לקבל טיפול שיניים בתנאי כמובן שהגיעו למרפאה. אך יחד עם זאת זאת הליך שכזה לא עוזר להם להתגבר על הפחד הזה שלהם בטווח הארוך.

LI CBT טיפול קוגניטיבי התנהגוטי CBT בעצימות נמוכה עשוי לאפשר למטופלים החוששים מרופא השיניים לקבל את הטיפול בשיניים ללא הצורך בסמי הרגעה או הרדמה.
ה LI CBT מלמד את המטופל לשנות מחשבות ופעולות (התנהגויות) מזיקות או מפריעות ולהחליפן בכאלו המועילות לו . המטופלים לומדים מיומנויות חדשות המאפשרות להם לשלוט ולנהל את תסמיני החרדה. השיטה מובנית, ממוקדת בעיות, מכוונת מטרה ומלמדת אסטרטגיות וכישורים.. הטיפול ב- LICBT כולל בדרך כלל הסבר פסיכו-חינוכי, חשיפה מדורגת, הבנייה קוגניטיבית, התנסות התנהגותית, הרפיה, וכמו גם אימון עצמי לאסרטיביות. אשר נועד לשפר את מיומנויות התקשורת של המטופלים החוששים לגבי העדפות, הרגשות והצרכים האישיים שלהם במהלך טיפול שיניים.

תוצאות הטיפול בפובית פחד מרופא שיניים

מטא-אנליזה של מחקרים מראה כי שהתערבויות הטיפוליות בפחד מרופא השיניים הפחיתו באופן משמעותי את החרדה המדווחת והגבירה את כמות ההגעת המטופלים אל רןפאי השיניים., עוד נראה כי אפקט הטיפול היה בעל השפעה גם לטווך הארוך ומראה שקרוב ל80% מהמטופלים ביקרו את רופא השיניים באופן קבוע גם לאחר ארבע שנים או יותר.

עוד על LICBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי

סימנים לפחד מרופא שיניים

אנשים עם פוביה מרופא השיניים בדרך כלל יגיעו למרפאתו רק כאשר הם נאלצים לעשות זאת בשל כאב קיצוני.

עוד סימנים המעידים על פוביה מרופא שיניים:

  • בעיות שינה בלילה לפני בדיקת שיניים
  • תחושות עצבנות מוגברת בזמן השהייה בחדר ההמתנה שבמרפאת השיניים
  • תחושת מוטרדות עד כדי התפרצות בכי או חולי פיזי מעצם המחשבה על ביקור אצל רופא השיניים
  • אי-נוחות רבה למחשבה, או לתחושה כאשר מונחים חפצים בפה
  • קושי פתאומי לנשום במהלך הטיפול שיניים

החדשות הטובות הן כי טיפול LICBT עשוי להפחית את החרדה מרופא השיניים והמטופלים נעזרים בו להתגבר על הפחד ולהגיע למרפאה.

האם LICBT יכול לעזור לך או לקרובים לך?

לברור, מלא/י את הפרטים בטופס ואחזור במהרה.