טיפול ממוקד טראומה TF-ACT ב PTSD ו- C-PTSD (פוסט טראומה או פוסט טראומה מורכבת)

PTSD ו- C-PTSD (פוסט טראומה או פוסט טראומה מורכבת) וההבדל בניהן

פוסט טראומה או בשמה המקצועי הפרעת דחק פוסט טראומטית או בקיצור PTSD והפרעת דחק פוסט טראומטית מורכבת (C-PTSD) הן שתיהם מצבים נפשיים שעלולים להתפתח בעקבות חווית טראומה. עם זאת, יש להם סיבות, תסמינים וטיפולים שונים. בפוסט זה, אסביר את ההבדלים העיקריים בין PTSD ל- C-PTSD, וכיצד לקבל עזרה אם אתם או מישהו שאתם מכירים סובל מאחת מההפרעות הללו.

מהי פוסט טראומה PTSD?

פוסט טראומה PTSD היא מצב בריאותי נפשי שעלול להתפתח כתגובה לחווית אירוע מפחיד או מזעזע בין אם ישירות ובין אם בעקיפין מחשיפה לעדות אודות אירוע כזה.

אנשים עם פוסט טראומה PTSD עלולים לפתח תסמינים קשים כמו נטיות אובדניות, פלאשבקים, סיוטים חוזרים ונשנים, הפרעות חרדה ודיכאון, שימוש בסמים, קשיי קשב וריכוז, תחושת ריקנות, חוסר תחושה, הימנעות מחיי חברה, חוסר שינה, אשמה, בושה ומחשבות שליליות על עצמם ועל העולם.

PTSD יכולה להופיע לאחר אפיזודה טראומטית בודדת כמו פיגוע טירור, פחד מוות בקרב (הלם קרב), תאונה, תקיפה מינית או אסון טבע. והיא בדרך כלל קשורה לאירוע טראומטי משמעותי בודד.

מהו C-PTSD?

פוסט טראומה מורכבת C-PTSD היא מצב בריאותי נפשי שעלול להתפתח בעקבות חוויית טראומה כרונית (ארוכת טווח או חוזרת). C-PTSD כרוכה בתגובות לחץ וחרדה, פלשבקים או סיוטים, הימנעויות ממצבים שונים, מקומות ודברים אחרים הקשורים ישירות או אסוציאטיבית לאירועים הטראומטיים, תגובות רגשיות מוגברות ולעיתים לא מווסתות, כגון אימפולסיביות או תוקפנות, ואף קשיים מתמשכים בשמירה על מערכות יחסים.

C-PTSD מופיע אצל אנשים שעוברים טראומה כרונית כלומר כזו שנמשכת לאורך זמן או התעללות ממושכת כמו במקרים של התעללות בילדים, סחר במין, מלחמה ואלימות במשפחה. התסמינים עצמם, קשורים קשר הדוק ל-PTSD וההבדל בין השתיים הוא ש-C-PTSD קשור לאירועים טראומטיים כרוניים לאורך זמן ולא לאירוע בודד.

פוסט טראומה מורכבת C-PTSD נובעת במקרים רבים מפגיעה מאדם אחר. פגיעות אלו מתמשכות, חוזרות על עצמן, ולעתים קרובות כוללות מה שנתפס בידי הנפגע כבגידה ואובדן ביטחון.

מהו טיפול TF-ACT ממוקד טראומה?

TF-ACT טיפול ממוקד טראומה היא צורת טיפול המבוססת על ACT ומביאה לשיעורי הצלחה גבוהים עבור אנשים עם PTSD ו- C-PTSD. טיפול TF-ACT שם דגש על התמודדות מול תגובת ההמנעות החווייתית המאפיינת את נפגעי הטראומות, כלומר כאשר המטופל נמנע ממחשבות, רגשות וחוויות מטרידות, שליליות או לא רצויות, שכן תגובות המנעותיות אולו פוגעות קשה באיכות חיו של המטופל עצמו ושל הסובבים אותו.

בטיפול TF-ACT, לומדים את המיומנויות הדרושות להכיר, לקבל ולהכיל את קיום המחשבות הקשות, הרגשות והחוויות הללו במקום להימנע מהם. TF-ACT עוזר בפיתוח גמישות פסיכולוגית, שהיא אוסף מיומנויות שמאפשרות להיות נוכח בכאן ועכשיו, כלומר במה שקורה עכשיו מסביבי, ובאותה עת גם להיות מודע למחשבות ולרגשות שעוברים אצלך גם אם הם קשים. על ידי שיפור תשומת הלב שלך, חיבור לרגע הנוכחי, נכונות להכיל ולהיות פתוח לכל סוגי החוויות, חיבור לערכי החיים האישיים שלך, מחויבות לפעול באופן שמכבד את הערכים האלו, הפרדה בין המחשבות שלך ובינך, והתבוננות בחווית החיים שלך בכללותה כמו צופה מהצד, TF-ACT יכולה לעזור לך לקבל את קיום הטראומה שהיתה תוך כדי יצירת חיים חדשים מלאי משמעות המבוססים על ערכיך האישיים בהווה.

מדוע טיפול TF-ACT מתאים לטיפול ב-PTSD, C-PTSD וטראומה כרונית?

טיפול TF-ACT הוא גישה מקצועית וחומלת לטיפול ב-PTSD ו- CPTSD. זה יכול לעזור לך לפתח את הכישורים הדרושים לך כדי לנהל את הסימפטומים שלך ולחיות חיים מספקים. טיפול TF-ACT ייחודי בכך שהוא מתמקד ברגע הנוכחי ומעודד אותך לקבל את המחשבות והרגשות שלך ללא שיפוט. גישה זו יכולה לעזור לך לפתח תחושה גדולה יותר של מודעות עצמית וחמלה עצמית, מה שיכול להיות מועיל במיוחד כאשר מתמודדים עם תוצאות הטראומה.

מחקרים מצאו ש-TF-ACT יעילה ביותר לשיפור הסימפטומים של PTSD ו- CPTSD. מחקרים שהשוו TF-ACT לטיפולים אחרים ממוקדי טראומה מצאו ש-TF-ACT יעילה יותר בהפחתת תסמיני PTSD, שיפור מעורבות חברתית ופנאי בפרט ושיפור איכות החיים בכלל.

סיכום

אם אתה או מישהו שאתה מכיר מתמודד עם PTSD או CPTSD, חשוב לפנות לעזרה מקצועית. TF-ACT הוא טיפול חדש בעל שיעוי הצלחה גבוהים ביותר עבור אנשים עם PTSD ו- CPTSD. על ידי התמקדות בטיפול בהימנעות חווייתית ושיפור הגמישות הפסיכולוגית, TF-ACT יכולה לעזור לך לקבל את הטראומה שקרתה תוך כדי יצירת חיים מבוססים ומחוייבים לערכי חייך האישיים בהווה.

מאמרים על טיפול בטראומה

  • הקשר בין טראומה, PTSD ו-OCD

הקשר בין טראומה, PTSD ו-OCD

הקשר בין טראומה, PTSD ו-OCD: פרספקטיבה מטיפול ACT החיים עלולים להיות מאתגרים, ולפעמים אנחנו מתמודדים [...]

האם TF-ACT יכול לעזור לך או לקרובים לך?

לברור, מלא/י את הפרטים בטופס ואחזור במהרה.