הפרעות התנהגות, טיפול קוגניטיבי התנהגותי בשילוב אמנות לחימה טיפולית

במסגרת עבודתי עם מתבגרים בעלי לקויות למידה באחת מרשתות החינוך הידועות בארץ, אני נתקל רבות בבעלי הפרעות התנהגות. מחקרים שונים שנערכו לאורך השנים מצאו הסברים פיזיולוגיים, אנטומים ופסיכולוגיים שונים לסיבות גרימת הפרעות ההתנהגות.

הסיבות השונות לתופעה מתחלקות לגנטיות, משפחתיות, תזונה לקוייה ולגורמים חברתיים שונים. בדיקות נוירופסיכולוגיות מראות כי קיימת ירידה בתפקוד האונה הקידמית במוח המוצאת ביטוייה בקושי לתכנן, להימנע מפגיעה, וללמוד מניסיון שלילי. הסיכונים בהפרעת התנהגות הם רבים והיא עלולה להתפתח לדיכאון, להתנהגות אנטי חברתית ולבעיות פסיכולוגיות רבות.

מאפייני הפרעת התנהגות

קשת מאפייני הפרעות ההתנהגות כוללת אגרסייה רבה, אלימות וביריונות, תקיפה מינית, התעללות באחר עד אכזריות והרס רכוש מכוון. עוד מאפיינים בולטים הם חוסר משמעת במסגרת ביתית ובית הספר ושקרנות קבועה כדי להמנע מנשיאה בתוצאות ההתנהגות.

הפרעות התנהגות מלוות בדרך כלל בתחלואה או בהפרעות משנה נוספות. תופעה זו הופכת את הטיפול למורכב יותר. נמצא קשר ישיר בין ההפרעה לבין התפתחות דיכאון על כל משמעויותיו (במיוחד לבעלי ODD). עוד נתגלה כי כאשר הפרעת ההתנהגות מלווה בהפרעת קשב וריכוז ADHD, גדל הסיכון באופן משמעותי. שילוב בין הפרעות התנהגות לבין הפרעות קשב וריכוז עלול להוביל להתדרדרות להתמכרויות, פשע, התנהגות מינית מסוכנת, עבריינות ונהיגה מסוכנת.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, מלמד את המטופל כיצד לפתור בעיות, להפחית אגרסייה, לנהל את עצמו ולקחת אחריות למעשיו. הטיפול מלמד צורת חשיבה חדשות בהתמודדות מול בעיות חיצוניות שעלולות לגרות התנהגויות לא רצויות. כך מתאפשר למתבגר להתנסות בדברים ולפתח כישורים חדשים והתנהגויות מתאימות. ברוב המקרים מטופל שרכש כישורי חשיבה חדשים, יגדלו סכוייו להטבה משמעותית לאורך זמן.

אמנות לחימה טיפולית

"אני חסידה ענקית של לאמן ילדים (עם הפרעות התנהגות) אמנויות לחימה. אתה יכול לקחת את הילדים בעלי הפרעות התנהגות הכי קשות, ואם הם מתחברים לאמנות לחימה, פתאום הם מתחילים להקשיב, לשים לב, לציית לכללים, ולכבד את המורים."

אמנות לחימה טיפולית מאפשרת מצד אחד לימוד שליטה עצמית ומצד שני גם שיחרור אגרסיות ולחצים. חשיפה מבוקרת למצבים שעלולים להיות מעוררי התנהגות לא רצוייה היא חלק מובנה ומלמד ניהול עצמי ושליטה. התמודדות עם קשיים, משמעת, דימוי עצמי, כישורים חברתיים, ויסות כח ואחריות אישית הם שם המשחק.

מעבר לכישורים אלו, יש לאמנות הלחימה הטיפולית השפעה פיזיולוגית יישירה על המתאמן. חלק ניכר מהפעילות והתירגול משפר את תפקוד האונה הקידמית במוח. השיפור מתבטא הן בחימצון טוב יותר, בזרימת דם והספקת חומרי אנרגיה דרושים והן בפעילות העיצבית משופרת (נוירוכימית ונוירוביולוגית).

שילוב טיפול קוגניטיבי התנהגותי ואמנות לחימה טיפולית

השילוב בין הטיפול הקוגניטיבי לאמנות לחימה טיפולית בטיפול בבעלי הפרעת התנהגות נראה מובן מאליו. אלו הם כלים המשלימים זה את זה בייעילות רבה, ומספקים מענה מקיף לפנייה השונים של ההפרעה.