מחקרים קובעים שדיכאון שלא עובר באופן ספונטאני בתוך חודש אחד ימשיך ברוב המקרים (75%) לתקופה ארוכה של לפחות חצי שנה. ואם לא די בכך, דיכאון שאינו מטופל בזמן עלול להפוך להפרעה חוזרת גם אם עבר בסופו של דבר.

לתופעת הדיכאון החוזר, או המחריף ישנם הסברים מדעיים רבים. הסברה המקובלת בין החוקרים כיום לתופעה היא כי דיכאון שאינו מטופל גורם להפרשת סטרואידים מסוכנים לתפקוד המוח. סטרואידים אלו גורמים לצימצום פיזי בגודל ההיפוקמפוס שהוא החלק במוח שאחראי על יצירת הזיכרון ויכולת הניווט. בנוסף יוצר הדיכאון תבניות חשמליות הנילמדות ומושרשות במוח ואלו חוזרות על עצמן וגורמות לחזרת התופעה.

מעבר לסבל קשה ומיותר, שאין לעומד בו כל תמורה או פרסים, דיכאון שאינו מטופל בדרך כלל יחמיר. הדיכאון בסופו של דבר עלול לפגוע במערכות ייחסים, לפגוע בתעסוקה, בבריאות ואף להוביל למחשבות אובדניות.

הסבל מדיכאון שאינו מטופל מחריף עם הזמן

מדוע הסבל מדיכאון שאינו מטופל גדל ככל שעובר הזמן?- דמיינו לצורך העיניין שאתם צריכים להחזיק משקולת קטנה, של קילו אחד בלבד. זו נשמעת ודאי משימה די קלה שהרי לא מדובר במשקל רב. עכשיו נסו להחזיק את המשקולת 10 דקות רצופות, עדיין לא קשה במיוחד ואם תניחו אותה, תחזרו לעצמכם בזמן קצר. מה יקרה אם תאלצו להחזיק את המשקולת שעה? מה יקרה אם תחזיקו אותה יום שלם? שבוע? חודש? חצי שנה? אתם וודאי יכולים לדמיין לעצמכם את העייפות, הסבל, הכאבים, הדלקות ותקופת השיקום שתאלצו לעבור.

הדיכאון, גם אם הוא קל או בינוני יושב על בעליו כמו משקולת. ככל שהזמן עובר העייפות ויתר תופעות הלוואי מתגברות והולכות ויכולת ההתמודדות קטנה ופוחתת.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בטכניקות CBT, עשויי לסייע להתמודדות בדיכאון, לצמצמו ואף לרפאו לחלוטין בזמן קצר יחסית לטיפולים אחרים. במקרים מסויימים יכול הטיפול להשתלב גם במקביל לטיפול תרופתי או אחר במידת הצורך בכזה (טיפול מולטי-מודיאלי). החשיבות בטיפול LiCBT הוא בהפחתת הסבל בהווה, מתן כלים יעילים למטופל להתמודדות עם גורמי התופעה והקטנת הסיכויי לחזרת התופעה בעתיד.