קהות חושית מגוננת: תגובה מלאת חמלה לטראומה

אם עברתם טראומה או אפילו אם נחשפתם לטראומה קשה של אחרים אתם עלולים לשקוע לתוך קהות חושים או תחושת ניתוק וריקנות. לפני שאתם שופטים את עצמיכם, או חושבים שמשהו לא בסדר איתכם בואו נבין יחד את הנושא שמתעורר לעתים קרובות בעקבות חוויות טראומטיות: השימוש בחוסר תחושה (קהות חושית numbness) כמנגנון הגנה מפני רגשות קשים שמציפים והולמים. כמטפל ב-ACT, ברור לי שהתגובה הזו היא המצב הנורמאלי, הטיבעי והאנושי ואני מבקשי לשפוך אור על המנגנון הפנימי שמאחורי התגובות או אם תרצו של אסטרטגיות ההתמודדות הללו.

השמיכה המגוננת של קהות חושית

לאחר שעוברים או נחשפים לטראומה קשה, אנשים רבים מוצאים נחמה בהקהיית תחושות או אפילו בחוסר תחושה מוחלט. ניתוק רגשי כזה משמש כשמיכת הגנה, המציעה הפוגה מעוצמת הרגשות הכואבים או הבלתי נסבלים שצצים בעקבות החווייה הטראומטית. חשוב להבין שחוסר תחושה אינו סימן לחולשה; להיפך, זהו מנגנון שימור עצמי עמוק שהמוח משתמש בו לנוכח מצוקה מוחצת כשהוא מזהה שלא ניתן לעמוד בעוצמתה.

חווית הקהות החושית כתוצאה מטראומה שלכם טבעית לחלוטין

אם מצאתם את עצמכם משתמשים בחוסר תחושה, או בתחושת ריקנות כמגן מפני כאבים רגשיים, דעו שהחוויה שלכם טבעית ומובנת. חוסר התחושה, דיאסוציאציה, ריקנות, "זומביות" הן עדות ליכולת המולדת שלכם להגנה ולשימור עצמי. לאחר הטראומה, מוחנו לעיתים קרובות יוזם תגובה מגוננת כדי להגן עלינו מההשפעה המלאה של הרגשות המטרידיםת המציפים והבילתי נסבלים הקשורים לחוויה הטראומטית שעברנו או שנחשפנו אליה. התגובה הזו נובעת ממנגנון השרדותי עתיק המוכר לרבים בשם 'הילחם או ברח', בו המערכת העצבית ממהרת להגיב בשעת סכנה באחת משלושת הדרכים, תקיפה, קפיאה או בריחה. במנגנון זה קיימת גם תגובה נוספת, פחות ידועה והמופיעה במצבי קיצון, בה כמו חייה המוצאת את עצמה בחוסר אונים כבר בפיו של הטורף, מנגנון ההגנה גורם לחוסר תחושה בכדי למזער את הסבל.

חשיבות קהות התחושה בהתאוששות מטראומה

כשאנו מוצאים את עצמינו לאחר חווייה טראומטית, במצב של ניתוק רגשי, קהות חושית, מרגישים ריקנות או פשוט 'כלום' מהלכים כמו זומבי או כאילו אנחנו רואים את העולם כמו צפייה בסרט, חשוב שנכיר בכך שזוהי תגובה טבעית שנועדה להגן עלינו ממצוקה בילתי נסבלת. ההבנה של חווית החוסר התחושה היא שלב חיוני במסע של התאוששות מהטראומה. אנשים רבים, כחלק מתהליך הריפוי שלהם, מאמצים זמנית קהות רגשית המכסה תחתיה כאב נפשי גדול ומפחיד כדרך להחזיר את תחושת היציבות והשליטה בהדרגה. 

גישת הקבלה והחמלה של ACT לטיפול בקהות החושית לאחר טראומה

טיפול בקבלה ומחויבות (ACT) מספק מסגרת קבלה וחמלה לחקור ולהבין את תפקידו של חוסר תחושה במסע שלך. במקום לראות חוסר תחושה כמחסום לריפוי, אנו יכולים לזהות אותו כתגובה טבעית לטראומה. ACT מעודד אותנו להכיר, לזהות ולקבל את הקהות החושית כפי שהיא, ורק אז, בהדרגה אט אט לכלף אותה. תחתיה נגלה רגשות עזים אחרים, אותם נחשוף בעדינות ובסקרנות, ונכיר בהם ונלמד לקבל את קיומם ללא שיפוט או ביקורת עצמית.

לנווט עם שימת לב ומודעות כדי להתאושש מהטראומה

בעודנו מנווטים במורכבות של התאוששות מטראומה, ACT מזמין אותנו לטפח בסקרנות מודעות וקבלה סביב הרגשות שלנו. במקום להרחיק את קהות התחושה, אנו יכולים לחקור בעדינות את נוכחותה, מתוך הכרה בכך שהיא משמשת מטרה בהגנה עלינו בזמנים מאתגרים. שימת לב מעצימה אותנו לעשות בחירות מודעות לגבי האופן שבו אנו מעורבים ברגשות שלנו קדימה לחיים מלאים יותר ומתפקדים בהתאם לדברים שאנו עומדים מאחוריהם.

תמיכה במסע שלכם בהתגברות על הטראומה

אם אתם מוצאים את עצמכם מתמודדים עם תוצאות הטראומה ונעזרים בחיבוק המגן של חוסר התחושה, חיפוש תמיכה וטיפול הוא צעד האמיץ והמשמעותי שעשוי לסייע לכם להיחלץ מהמצב. טיפול ACT מתאים להדריך אותכם בחמלה, הבנה וקבלה, לעזור לכם לחקור את הרגשות שלכם ולהעצים אותכם, לשלב מחדש בהדרגה רגשות אנושיים בחייכם, להשתלב שוב במערכות יחסים ובכל פעילות אחרת בצורה שתרגישו בטוחים וחיים יותר.

הריפוי מטראומה הוא מסע ייחודי ואינדיבידואלי, והחוויה שלכם היא אמיתית וטבעית. אימוץ קהות אינו מחסום, אלא מעקף מעל רגשות ותחושות קשות ומפחידות בדרככם אל עבר חוסן והתאוששות.

האם LI CBT או ACT יכולים לעזור לך או לקרובים לך?

מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI + מטפל ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT | תרפיית קבלה ומחויבות ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הוא טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול מועבר ע"י מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI ו- ACT והוא יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי CBT (סיביטי) LI בשילוב ACT (אקט) עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי ACT LI CBT בתל אביב או בזום.

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.