עזרה ראשונה להשפעת טראומה: הטלת עוגן

לאחר טראומה, אנשים עלולים להתמודד עם מצוקה מציפה המשתלטת ומנהלת אותם. המצוקה הזו עלולה ליצר בין היתר תחושת ניתוק, פלאשבקים, דיסוציאציה ותחושת ריקנות עמוקה. השפעת הטראומה עלולה לאיים למשוך אותם למציאות חלופית, לשבש את תפקודם היומיומי ולגרום לכאב וסבל רב, לא רק עבור האנשים שחוו את הטראומה, אלא גם עבור אלה שנמצאים בסביבתם הקרובה. פוסט זה מציע מדריך עזרה ראשונה, המציג את המושג "הטלת עוגן"  או "קרקוע" ככלי חיוני לעזור לאנשים להתחבר מחדש לרגע הנוכחי, כאן ועכשיו, ומספק חבל הצלה המסייע להתרחק מההשפעה המציפה של זיכרונות ותחושות הקשורות לאירוע הטראומטי.

הצפה רגשית בעקבות טראומה

טראומה יכולה להשאיר חותם משמעותי על המוח, ולהוביל לרגעים של מצוקה עמוקה. אנשים מרגישים רבים שחוו טראומה נשארים מנותקים מההווה, לכודים באחיזה של פלאשבקים קשים או חיים בתחושת ריקנות ולעיתים אף אשמה או בושה.

הטלת עוגן (קרקוע): חבל ההצלה להווה

חשבו על הטלת העוגן כעל חבל הצלה, המנחה אתכם בעדינות אל מחוץ להשפעה המציפה של זיכרונות ותחושות הקשורות לאירוע הטראומטי. פעולת הקרקוע פועלת כעוגן, מספקת יציבות ומסלול המחבר חזרה אל ההווה, אל ה"כאן ועכשיו" כאשר הנפש נלכדת במציאות החלופית שנוצרה על ידי טראומה.

טכניקות הטלת עוגן (קרקוע) מעשיות

לפני שנעמיק בטכניקות אלו, חשוב לציין שאמנם הטלת העוגן יעילה עבור רבים, אך ייתכן שהיא לא מתאימה לכולם. אם, מסיבה כלשהי, את.ה מגלה שטכניקה מחמירה את רגשותיך, אנא הפסק.י להשתמש בה מיד.

טכניקת הטלת עוגן 5-4-3-2-1:

  1. שימו לב, הכירו ותארו חמישה דברים או חפצים שאתם יכולים לראות סביבכם.
  2. זהו ותנו שם לארבעה דברים שאתם יכולים לגעת בהם או להרגיש אותם.
  3. זהו ושימו לב לשלושה דברים שאתה יכול לשמוע בסביבה שלך, מה השמות והמאפיינים שלהם?
  4. ציינ שני דברים שאתם יכולים להריח.
  5. הכירו בדבר אחד שאתם יכולים לטעום או בתחושת הטעם או הרטיבות בפה שלכם עכשיו.

הטלת עוגן בנשימות עמוקות:

  1. שאפו עמוק דרך האף, סופרים עד ארבע.
  2. עצורו את הנשימה שלכם לספירה של ארבע.
  3. נשפו באיטיות דרך הפה, ממשיכים לספירה עד שש.
  4. חזרו על תהליך זה מספר פעמים, תוך התמקדות בקצב הנשימה שלכם.

חפצי הטלת עוגן:

קחו איתכם חפץ קטן המשמש כעוגן, זה יכול להיות אבן חלקה, מחזיק מפתחות או פיסת בד.

כשאתם מוצפים, החזיקו את החפץ, שימו לב למרקם או לטקסטורה שלו ולמשקל שלו, עיגנו את עצמכם ברגע הנוכחי.

הגישה מבוססת החמלה של ACT

בהקשר של טיפול בקבלה ומחויבות (ACT), אנו ניגשים להטלת העוגן בראיה חומלת. במקום לראות את החוויות המציפות הללו כמכשולים, אנו מזהים אותן כאותות מהמוח המחפש ביטחון. טכניקות הטלת העוגן עולות בקנה אחד עם עקרונות הליבה של מיינדפולנס וקבלה, ומעודדות אותנו להיות נוכחים בהווה, כאן ועכשיו עם החוויות הקשות שלנו ללא שיפוט וללא הלקאה עצמית.

הערה חשובה: הטלת עוגן היא עזרה ראשונה אך לא תחליף לטיפול

בעוד טכניקות הטלת העוגן האלו יכולות לספק הקלה ראשונית, חשוב להדגיש שהן מהוות סוג של עזרה ראשונה בלבד ולא תחליף לטיפול מקצועי. התאוששות מטראומה היא מסע מורכב, והדרכה של מטפל מיומן יכול לספק תמיכה חיונית ותובנות המותאמות לצרכים האישיים שלך.

זכרו, הטלת עוגן היא מיומנות שניתן לפתח לאורך זמן, והיא מציעה דרך להשבת תחושת יציבות, שליטה וחיבור עם ההווה. חקרו את הטכניקות הללו בסבלנות ובחמלה עצמית כשאתם יוצאים למסע שלכם לקראת ריפוי מהטראומה.

האם LI CBT או ACT יכולים לעזור לך או לקרובים לך?

מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI + מטפל ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT | תרפיית קבלה ומחויבות ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הוא טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול מועבר ע"י מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI ו- ACT והוא יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי CBT (סיביטי) LI בשילוב ACT (אקט) עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי ACT LI CBT בתל אביב או בזום.

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.