טיפול ACT ו- טיפול CBT, גישות קוגניטיביות התנהגותיות שונות עם שורשים משותפים

הן טיפול ACT – תרפיית קבלה ומחויבות והן CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי, נובעים למעשה מאותה מסורת טיפולית ששורשיה בפסיכולוגיה ההתנהגותית. לא די בכך הרי ששתי הגישות מאמצות כלים מתאימים לגישותיהן אחת מרעותה. לכן במידה מסוימת נראות השיטות שזורות זו בזו ומשפיעות זו על זו.

שיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי  – טיפול CBT קלאסי נחשבת לדור השני של התפתחות הטיפול ההתנהגותי ואילו שיטת טיפול ACT תרפייה בקבלה ומחוייבות נחשב לדור השלישי בזרם טיפולי זה.

עקרי ההבדל הפילוסופי בין טיפול ACT לבין טיפול CBT

אמנם שתי השיטות, ACT ו- CBT הן ההתפתחויות מהזרם של הפסיכולוגיה ההתנהגותית אולם ישנו הבדל משמעותי בגישתם לגבי הצורך בשינוי החשיבה לשם שינוי התנהגותי. טיפול CBT יוצא מנקודת הנחה שהמחשבות חייבות להשתנות כדי שיתרחש שינוי התנהגותי ואילו שיטת טיפול ACT יוצאת מנקודת הנחה שהשינוי במחשבה אינו נדרש לשם כך, אלא דווקא גילוי של גמישות פסיכולוגית המקבלת את המחשבות והתחושות תאפשר לנו להתחייב ולפעול בהתאם לערכינו החשובים ובכך תצמצם את הסבל ותגדיל את איכות חיינו. לכן טיפול CBT מתבסס על תהליך הנקרא הבנייה קוגניטיבית, ואילו שיטת ACT מדגישה דווקא את תהליך ההפרדה הקוגניטיבית. תהליכים אלו נראים לכאורה סותרים אחד את השני.

הבנייה קוגניטיבית של טיפול CBT

כאמור גישת טיפול CBT יוצאת מנקודת הנחה כי רגשות שליליים והתנהגויות מזיקות הם תוצרים של מחשבות לא מתפקדות ועיוותים קוגניטיביים (עיוותי חשיבה). לכן כדי לשנות רגשות והתנהגויות בעייתיות יש לערוך ראשית שינוי במחשבות היוצרות אותן. תהליך למידת והטמעת המיומנויות הנדרשות לניהול, שליטה ושינוי צורת החשיבה של טיפול CBT נקרא הבנייה קוגניטיבית.

הפרדה קוגניטיבית של טיפול ACT

גישת טיפול ACT אינה רואה בצורך לשינוי דרך החשיבה לצורך שינוי רגשי או התנהגותי. יתרה מכך נראה לעיתים כי ניסיון לעשות שינוי זה יביא לתוצאה הפוכה מהרצוי ואשר עלולה להביא על המטופל סבל נוסף ומיותר. שיטת ACT דוגלת בתהליך הנקרא הפרדה קוגניטיבית אשר מאפשר לנו ניתוק או התרחקות מהמחשבות: לעשות זום אאוט מהמחשבות, לקחת צעד אחורה ולהביט בהם כפי שהן בפועל: מילים ותמונות, לא פחות ולא יותר מכך.

שימוש בטכניקות הפרדה קוגניטיבית מאפשר לנו להביט מהצד על המחשבות מבלי צורך לשנותם מתוך הבנה שאלו רק מחשבות, מילים ותמונות הנמצאות בתוך הראש שלנו. מילים ותמונות אלו יכולות להיות נכונות או לא נכונות ואין אנו מחויבים לפעול על פיהם, להאבק בהם או לאמץ אותם. התבוננות מהצד על המחשבות מאפשר לנו לקבל את קיום המחשבות שלנו ובאותה עת לייצר גמישות פסיכולוגית, כלומר לאפשר לנו לפעול לפי מה שיקדם את הערכים לטווח הארוך ללא תלות במחשבות המגבילות המנוגדות או המרחיקות אותם.

רכישת המיומנויות ההפוכות של ההבנייה הקוגניטיבית ושל ההפרדה הקוגניטיבית עשויה להועיל

לכאורה שתי הגישות, ההבניה הקוגניטיבית של הCBT וההפרדה הקוגניטיבית של הACT, סותרות אחת את רעותה, אך בפועל הן יכולות להשלים זו את זו במקרה הצורך.  מצד אחד זה עשוי להיות שימושי ויעיל לשנות את הדרך שבה אנחנו חושבים כאשר אפשר לעשות כך, אולם לא תמיד הדבר אפשרי, ולא תמיד זה מצליח. לכן בעת ובעונה אחת נו יכולים להזכיר לעצמנו, באמצעות אסטרטגיות ההפרדה הקוגניטיבית, כי אין צורך או חובה לשנות את המחשבות מאחר והן הן בעצם מילים, תמונות ותחושות אשר אותן מציע לנו המוח והן לווא דווקא מיצגות את האמת המוחלטת.

כל אחת מהגישות עשויה להועיל ולהתאים למטרה, וכל מטופל יכול לבחון איזו מהגישות עובדת טוב יותר עבורו. ובמידה והגישה לא יעילה, הוא יכול להשתמש בגישה האחרת. מכאן החשיבות הרבה בבחירת המטפל המתאים בעדיפות למטפל בעל שתי ההכשרות גם יחד, מטפל CBT וגם מטפל ACT.

האם LI CBT או ACT יכולים לעזור לך או לקרובים לך?

מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI + מטפל ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT | תרפיית קבלה ומחויבות ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הוא טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול מועבר ע"י מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI ו- ACT והוא יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT בשילוב ACT עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טכניקות טיפול CBT בתל אביב | טיפול ACT בתל אביב
אפשרות לטיפול מרחוק – טיפול בסקייפ

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.