קבלת החלטות בכרחית כמעט בכל תחום בחיינו. אם כך מדוע רבים מאיתנו מוצאים את עצמם מתקשים לקבל החלטה כשאנו נדרשים לכך? דני (שם בדוי) פנה אלי במסגרת השירות החברתי של קבוצת הפייסבוק "שאל את המטפל":

"רונן המטפל שלום רב,
יש לי בעיה קשה של חוסר יכולת לקבל החלטות, אני מתלבט ומתלבט והרבה פעמים בסופו של דבר מפספס הזדמנויות או מאחר את הרכבת. מה זה בעצם אומר עלי? האם יש דרך לשנות את זה?"
דני (שם בדוי)

חוסר יכולת קבלת החלטה היא חרדה

רבים מאיתנו מתקשים מידי פעם בקבלת החלטה בנושאים שונים במהלך חיינו. כאשר חוסר יכולת קבלת החלטות חוזר על עצמו שוב ושוב הוא עלול לפגוע בנו או בקרובים לנו. הדבר עלול להפוך למטרד אמיתי הפוגע באיכות החיים, מבחינה אישית, חברתית, משפחתית, בריאותית, כלכלית והתפתחותית.

חוסר יכולת בקבלת החלטות יכול להיות כללי ומקיף כל תחום בחיינו, או ספציפי לתחום מסויים כמו החלטות עסקיות כלכליות, החלטות בעבודה, החלטות הנוגעות לבני משפחה, לימודים, בריאות וכו'

לכל החלטה יש תוצאות והשלכות, הפחד שההחלטה שנקבל תהייה שגוייה, מרתיע ולעיתים מביא אותנו לידי לחץ, מתח, בלבול, ערפול, ואף למה שניראה כשיתוק מחשבתי. חוסר יכולת קבלת החלטה הוא למעשה תוצאה של חרדה שהסיבות לה יכולות לנבוע מסיבות שונות.

מה הסיבות להיווצרות חרדה הגוררת חוסר יכולת קבלת החלטות

קבלת החלטות חשובות היא תהליך בו מוערבות חששות, דאגות ופחדים, לכן ישנן סיבות רבות להיווצרות חרדה הגוררת בעיקבותיה חוסר יכולת קבלת החלטות. סיבות לחרדה זו יכולות להיות בין היתר פרפקציוניזם, חוסר ביטחון עצמי ואפילו הפרעה טורדנית כפייתית (OCD).

חוסר ביטחון עצמי או דימוי עצמי נמוך, המהווים את הבסיס למרבית הגורמים לחרדה ולתוצאה של חוסר יכולת קבלת החלטות נובעים במקרים רבים מתוך חוסר מיומנות בקבלת החלטות או מתוך ניסיון עבר לא מוצלח בקבלתן.

חוסר ביטחון ודימוי עצמי נמוך (אשר למעשה הם מצבי חרדה) עלולים לנבוע גם מביקורתיות שספג המתמודד בעבר מבעלי סמכות או אנשים משמעותיים בחייו. זה יכול להיות ביקורתיות והיא קבלה של ההורים, האחים, חברים בבית הספר, מורים, מפקדים בצבא, בני זוג וכו'.

חוסר מיומנות בקבלת החלטות עלול כאמור גם להוות בסיס למצב חרדה זה. קבלת החלטה היא למעשה מיומנות לכל דבר והיא יכולת נרכשת. הגנת יתר של הורים, הנוטים לקבל את כל ההחלטות עבור ילדיהם, מתוך הרצון להגן עליהם או מתוך הצורך בשליטה עלול למנוע מהילד את רכישת מיומנות קבלת החלטות חשובה זו, ולפגוע בביטחונו העצמי וביכולתו לקבל החלטות בעתיד.

בפועל אי קבלת החלטה היא החלטה בפני עצמה, מאחר וגם למצב זה ישנן תוצאות והשלכות. גם קבלת החלטה שגוייה אינה כישלון אלה היא מאפשרת לימוד ושיפור המיומנויות לפעם הבאה בה נידרש לקבל החלטה נוספת.

קבלת החלטות, פיתרון בעיות וטיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הוא טיפול קצר מועד המתמקד בהווה, ובו המטופל עובד יחד עם מטפל כדי לזהות קשרים בין מחשבותיו ורגשותיו על מנת לשנות דפוסי מחשבה והתנהגות שאינם מועילים או אף מזיקים.

המטפל מלמד את המטופל אסטרטגיות, מיומנויות ודרכי פעולה המסייעים לו להפחית ולהתמודד בצורה יעילה עם מצבי חרדה, דיכאון ומצבי מצוקה נוספים. המטופל לומד טכניקות זיהוי שגיאות או הטיות בדפוסי החשיבה שלו, ולתת להם הסברים חלופיים מאוזנים ומועילים.

כפי שציינתי חוסר יכולת קבלת החלטות היא שילוב של חרדה והעדר מיומנויות. אלו בדיוק הנושאים בהם מתמקד טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הנחשב כיעיל ביותר לטיפול במצבי חרדה, דיכאון, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך ובפיתוח מיומנויות ליכולת פתרון בעיות והפסקת דחיינות (הנטייה לדחות או להשהות דברים).

האם LICBT יכול לעזור לך או לקרובים לך?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

100% תכל"ס, 100% אמפטיה, 0% שיפוטיות

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הו א טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT בתל אביב או בסקייפ.

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.