מטופלים אחדים מרגישים שהטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT לא עובד בשבילם. מה יכולות להיות הסיבות לחוסר הצלחה בטיפול LI CBT ומה עושים כשהטיפול לא מניב פירות? רון (שם בדוי) חבר קבוצת הפייסבוק "שאל את המטפל" העלה בפני את השאלה הבאה:

"רונן המטפל שלום, עברתי טיפול cbt עקב חרדות ודיכאון. אך לא הרגשתי שטיפול זה עזר. האם יש טעם לחזור שוב לאותו טיפול או שעדיף לי לחפש שיטה אחרת?"
רון (שם בדוי)

מה הסיבות לתחושת חוסר הצלחה מטיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

7 גורמים בהם תלוייה הצלחת טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT:

  1. הקשר הטיפולי המתקיים בין המטפל למטופל, האמפטיה שמרגיש המטופל ורמת האמון שהוא חש כלפי המטפל הם המרכיבים הקריטיים להצלחת הטיפול. במידה ורכיבים אלו אינם חזקים דיים בסיס הטיפול יהיה רעוע, יפגע בכל התהליך הטיפולי ולא יאפשר לו להתפתח בצורה תקינה.
  2. איבחון לא מדוייק או שגוי של המטפל לבעיה יגרום לחוסר הצלחת התהליך. פתיחות המטופל לטיפול, כנות והיכולת לפרוש בפני המטפל את הבעיות האמיתיות ללא הסתרות ושקרים, הם גורמים קריטיים לאיבחון מדוייק, בלעדיהם המטפל לא יוכל להגיע לאיבחון שלם והסיכוי לפתור את האתגרים והקשיים איתם מתמודד המטופל יפחתו באופן משמעותי.
  3. גורם נוסף הנסתר בדרך כלל מהמטופל ושעלול להכשיל את התהליך הטיפולי בטיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT הוא התנגדויות מודעות ולא מודעות של המטופל לעצם תהליך הטיפול או לתוצאותיו. לעיתים הקושי, החרדה או הדיכאון איתם מגיע המטופל משרתים אותו במקומות שונים בחיו והמטופל אינו מוכן לוותר עליהם.
  4. חוסר מוטיבציה של המטופל או חוסר שיתוף פעולה מצידו בתהליך הטיפולי, אי הכנת שיעורי הבית בין המפגשים הטיפוליים גם הם פוגעים בתהליך עצמו ובדרך כלל ימנעו את הצלחת הטיפול.
  5. תיאום ציפיות שגוי, או הרצון בהשגת תוצאות מהירות בזמן קצר מאוד ולא הגיוני או ישים עלול לעורר אכזבה, תחושת תסכול ואי הצלחת הטיפול אצל המטופל.
  6. לעיתים תחושת שווא של הצלחה מהירה מידי, גורמת להפסקת הטיפול מוקדם מידי ואינה מאפשרת הטמעה ראויה של ניהול המחשבות. המטופל חש שבעיותיו הסתדרו ומבקש להפסיק את הטיפול בתחושת הצלחה, אשר מתבררת כזמנית בלבד, והקשיים חוזרים תוך זמן קצר והאכזבה נתפשת בטעות ככישלון הטיפול (ולא כהפסקתו בטרם עת).
  7. כמובן שגם למטפל חלק חשוב בהצלחת הטיפול, יכולותיו האישיות, האמפטיה שהוא יכול לגלות למטופל, האיבחון הנכון, חדות הניתוח ותכנון התהליך הטיפולי חשובים וחיוניים להצלחת הטיפול.

מה עושים כשמרגישים שהטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT אינו מניב תוצאות

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT נחשב לבעל שיעורי הצלחה גבוהים במיוחד ביחס לגישות אחרות במצבי חרדה, דיכאון, דימוי עצמי, משברי חיים וכו', לכן ברוב גדול של המקרים מומלץ להמשיך בטיפול בגישה זו גם כאשר הטיפול עם מטפל מסויים אינו נושא פירות.

כאשר ישנה תחושה אצל המטופל שהטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT אינו מצליח ואינו מניב את התוצאות המצופות כדאי שיעלה את הנושא בפני המטפל. שיחה פתוחה בנושא עשוייה להבהיר למטופל נקודות חשובות ולהוביל לשינוי הרצוי.

כאשר בכל זאת, לא מתקיימת כימיה עם המטפל, המטופל יכול לבחון את האפשרות להחליף מטפל איתו ירגיש טוב וחופשי יותר. טיפול עם מטפל חדש שאיתו יווצר קשר טיפולי חזק יכול להוביל לשינוי המקווה.