כשבאים לטיפול אנו מתמודדים פעמים רבות עם חוויות לא נעימות או עם דברים אשר עלולים להביך אותנו מול המטפל. מצד שני ישנה חשיבות לספר הכל, כדי לשפר את מצבנו. הקונפליקט הזה קיים אצל רבים מהמטופלים, והוא עלול לעכב או למנוע את התוצאות המצופות. בעיניין זה פנתה אלי חווה (שם בדוי) במסגרת קבוצת הפייסבוק "שאל את המטפל":

"רונן המטפל שלום, אני פשוט מתביישת לדבר על הבעייה שלי ובטח שלספר למטפל שאיינני מכירה באופן אישי. הבעייה היא שכבר עברתי טיפולים אבל כל פעם אני מדברת רק על הבעיות שבשוליים במקום על ההתמודדות האמיתית שלי. אני מפחדת שאם אספר על הבעיה האמיתית שלי המטפל יחשוב שאני ממש דפוקה או יזלזל בי כמו כולם. איך אני יכולה בכל זאת לטפל בבעיה שלי?"
חווה (שם בדוי)

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT יעיל תלוי באיבחון מוצלח

אבחון הבעיה איתה מתמודד המטופל מבוסס על איסוף מידע, שרובו הגדול מועבר באופן מילולי מהמטופל למטפל. טיפול מוצלח מבוסס על איבחון נכון ועל קשר טיפולי טוב הבנוי על אמון, שבו הלקוח והמטפל פועלים יחדיו כדי להבין מה קורה וכיצד לשפר את המצב.

חרדה, דיכאון, מחשבות, רצונות וחוויות שונות הן דברים אישיים מאוד, והם משתנים מאדם לאדם. לעיתים קיימת תחושת אי-נוחות, מבוכה או פחד לשתף אדם אחר בהם. הפחד כי יזלזלו בך, ישנאו אותך, יבוזו לך, יחשבו שאתה דוחה עלול למנוע את האדם הסובל מהם לשתף בהן גם את המטפל ובכך לפגוע בתהליך הטיפולי ובמציאת פיתרון טוב לבעיה איתה הוא מתמודד. לעיתים פחדים אלו קשורים אף ישירות לחרדות איתן הוא בעצם מתמודד והן בסיס לקושי האישי שלו.

לעיתים מעבר לתחושת הבושה והמבוכה, הפחד מזלזול או משיפוטיות מטופלים אחדים יעדיפו להסתיר מידע מהמטפל משיקולים נוספים. שיקולים אלו עשויים להיות חוסר נעימות או פחד מפגיעה בצד שלישי (באדם אחר הקרוב להם כמו בעל, ילד, חבר וכו'). יתכן והמטופל אף מפחד מיצירת תלותיות בינו לבין המטפל שידע עליו פרטים נסתרים או אפילו לעיתים המטופל לא מעוניין להפטר מהבעיה שלו אשר משרתת אותו במצבים מסויימים.

למרות הקושי הכרוך בכך לחלק מהמטופלים, בשל אופי הטיפול האישי ודרכי הפעולה שלו, חשוב מאוד שהמטופל יהיה פתוח וישר, ויוכל לבטא בחופשיות ככל האפשר את כל הנושאים המטרידים אותו בקשר לבעיה עימה הוא מתמודד.

קשר טיפולי, כימיה אישית וסביבה בטוחה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

הבסיס המרכזי של הטיפולי הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT הוא אמפטיה וחוסר שיפוטיות של המטפל כלפי המטופל. מטפל LI CBT מיומן מאוד בראיה אובייקטיבית ולא שיפוטית של המטופל ומבין את חשיבות הנושא לשם הצלחת הטיפול. למעשה חוסר שיפוטיות היא חלק משמעותי מהגאווה המקצועית של מטפל טוב.

ישנם מטופלים אשר בשלבי הטיפול הראשונים, עד חיזוק הקשר הטיפולי מעדיפים לא לחשוף את עצמם יתר על המידה. הם חשים אי נוחות, מתביישים או חוששים שלא ירצו בקירבתם או ימנעו מלטפל בהם. אולם לאחר מספר פגישות אמור להבנות קשר טיפולי שיאפשר למטופל לבטוח במטפל ולהפתח.

חשיפה אישית שכזו בפני המטפל פעמים רבות מלווה כאמור בחרדות כשלעצמה, וטיבעי שהאמון במטפל נבנה בשלבים לאורך מספר פגישות. אצל חלק מהמטופלים תהליך כזה יתרחש במהירות ואצל אחרים הוא יכול להתמשך יותר, תלוי באופי המטופל, בדרך ההתמודדות האישית שלו ובחוויות קודמות שעבר.

הקליניקה בה מתבצע טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT, היא מקום בטוח, כל דבר שנאמר בו נשאר בסוד ובין המטופל למטפל. מטפל טוב לא ניתן לזעזע בקלות גם אם נדמה למטופל שסיפורו האישי קשה במיוחד, מעורר זלזול, דחייה או מעורר תחושת השפלה ככל שיהיה. המטפל מקבל באמפטיה מלאה ובחוסר שיפוטיות כל מטופל על אתגריו, ותפקידו לסייע לו.

קשר טיפולי מוצלח מבוסס על כימיה טובה בין המטפל והמטופל, כימיה אישית כזו מאפשרת בניית יחסי אמון, תחושת ביטחון ופתיחות מלאה מצד המטופל. לכן חלק מבחרת מטפל עבורך צריכה לקחת בחשבון את ההתאמה האישית עם המטפל.