תסמונת התשישות הכרונית, או העייפות הכרונית – CFS – Chronic Fatigue Syndrome, עלולה להשפיעה קשות ביותר על כל מישורי החיים. חוקרי המחלה סוברים כי ישנם סיבות רבות להופעתה, החל ממחלות גופניות ועד מחלות נפשיות. גילה (שם בדוי) חברת קבוצת הפייסבוק "שאל את המטפל" הפנתה אלי שאלה בנושא:

"רונן המטפל שלום, אובחנתי כסובלת מתסמונת התשישות הכרונית לפני מספר חודשים.

קצרה הירעה לתאר את הסבל היומיומי שמחלה זו מביאה עלי. כאבים, ירידה גדולה במשקל, עייפות, בדידות ודיכאון קשה. כל הטיפולים שעברתי לא עוזרים והדיכאון שלי רק גדל וגדל.

לאחרונה שמעתי כי אחרים שסבלו מהמחלה הנוראה הזו עברו טיפול קוגניטיבי התנהגותי ושראו שיפור במצבם. האם לדעתך הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי יכול לעזור?"

גילה (שם בדוי)

תסמונת התשישות הכרונית, או סינדרום העייפות הכרונית CFS

תסמונת התשישות הכרונית היא מצב נפוץ יחסית, שבו אנשים סובלים מתסמינים מתמשכים של עייפות ללא מציאת הסבר רפואי מספק לקיומה. כאשר התסמונת קשה היא עלולה להפוך את חייו של החולה בה לסיוט אמיתי. למרות המחקרים שנעשו עד היום למציאת גורמי התסמונת עדיין לא נמצאה תשובה חד משמעית, ודעות החוקרים חלוקות.

הגורמים הנחשדים כסיבות ל תסמונת התשישות הכרונית נעים החל ממחלות וירליות שהתפתחו ועד הפרעות נפשיות, לחץ מתמשך, חרדה ודיכאון או העדר מיומנויות התמודדות שהובילו להיווצרותה.

השפעת תסמונת התשישות הכרונית על חיי החולה

כמובן שההשפות שונות מחולה לחולה, אך באופן כללי נתן לזהות עייפות רבה, מותשות, כאבי גוף, שרירים, מפרקים וכאבי ראש, חוסר מוטיבציה, בעיות בשינה, בעיות זיכרון טווח קצר וחוסר ריכוז, דימוי עצמי נמוך, חרדות ודיכאון. מצב זה פוגע קשות ביכולת התיפקודד היומיומי, נראה לעיתים בעיניי החולה כחסר מוצא וגורם פעמים רבות לבידוד חברתי, פגיעה כלכלית קשה, איבוד מקום עבודה, אי יכולת להתפתחות אישית ומקצועית כלימודים והכשרות. תסמונת התשישות הכרונית לעיתים "כולאת" את החולה בביתו גוררת כמובן גם תלות רבה בקרובים ועלולה לייצר מתחים עקיפים בסביבה הקרובה.

לעתים התסמונת חולפת מעצמה לאחר זמן מה, אך בדרך כלל היא נמשכת מספר שנים רב ועלולה לדרדר את החולה למצב גופני ונפשי קשה.

הטיפולים המקובלים בתסמונת התשישות הכרונית

בשל אי הוודאות בגורמי תסמונת התשישות הכרונית, גם הטיפול בה שנוי מחלוקת אולם באופן כללי הטיפולים נוגעים בנושא התרגול והפעילות הגופנית, תרופות אנטי דיכאוניות ולאחרונה גם תרופות אנטי-רטרוויראליות.

אחד הטיפולים המומלצים ביותר בבריטניה בה נערכו מחקרים חשובים בנושא הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT ותסמונת התשישות הכרונית

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT מיועד במיוחד לטיפול בהפרעות חרדה, דיכאון, למידת פיתרון בעיות, יכולות תיכנון, התמודדות עם משברי חיים וכו'. שיטות העבודה והטכניקות הרבות בהן עושה טיפול זה שימוש רב נמצאו במחקרים יעילות גם לשיפור חייהם של הסובלים מתסמונת התשישות הכרונית.

טיפול קוגניטיבי התנהגותיCBT עבור תסמונת התשישות הכרונית מבוסס על ההנחה כי הדרך שבה אנשים מתמודדים עם הסימפטומים עלולה לתרום למחלתם. כך לדוגמה חולים מאמינים לעתים קרובות שאם הם לא ינוחו, הסימפטומים שלהם יחריפו, אך בפועל ידוע כי תקופות ממושכות של מנוחה עלולות לגרום לתחושת עייפות גדולה אף יותר הנגרמת מהחלשות השרירים ומההפרעה הנגרמת לשעון הגוף.

תסמונת התשישות הכרונית עלולה להתפתח כתוצאה ממחלה, כמו וירוס, או בעקבות תקופה של לחץ מתמשך. אולפם לאחר התפתחות המחלה, העייפות "מתוחזקת" על ידי גורמים אחרים, ובניהם מיומנויות התמודדות לא מועילות הגורמות להנצחת הבעיה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותיCBT עבור תסמונת התשישות הכרונית מלמד בהדרגה את החולה לבנות ולהמשיך פעילות יומיומית קבועה. כמו כן נילמדות מיומנויות ויוכולות לזהות ולתכנן כיצד להתמודד עם הפחדים, דרכי המחשבה המזיקים וגורמים נוספים העלולים להחמיר את תסמיני המחלה וכך מסייע לחולה לנהל ולהפחית את הסימפטומים.