בתקופות בהן המצב הכלכלי קשה, הרבה אנשים מוצאים אצ עצמם מחוץ למעגל העבודה. הפיטורים וכניסה למעגל האבטלה עלולים לפגוע קשות בדימוי העצמי ובביטחון האישי. פגיעה כזו לגרור אחריה דיכאון צורב אשר מקשה עוד יותר על חזרה למעגל העבודה. רובי (שם בדוי) שאיבד את עבודתו לפני מספר חודשים העלה בפני את השאלה הבאה במסגרת קבוצת הפייסבוק "שאל את המטפל":

"רונן המטפל שלום, לפני כמעט חצי שנה פוטרתי מעבודתי אחרי ותק של 8 שנות עבודה בחברה. התירוץ הרישמי שקיבלתי היה קיצוצים בשל המצב הכלכלי של החברה, אבל העובדה היא שבחרו דווקא לפטר אותי ולא את הראש צוות המקביל לי.

מצאתי את עצמי בגיל מבוגר יחסית בשוק של צעירים, אבדתי את המשכורת הטובה שהיתה לי, להצעות של משכורות משפילות. בהתחלה עוד היה בי ניצוץ אבל אחרי סידרה של כמה ראיונות עבודה מהחברות שכן הועילו לענות לקורות חיים שלי הבנתי שאין לי מה לחפש יותר. אני ממש לא רלוונטי לשוק, מחפשים דם חדש, זול ועם ידע חדש. אני יותר ויותר מתנתק מהעולם המקצועי שמתעדכן כל הזמן ומהקשרים שעוד היו לי.

יש לי משפחה שאני צריך לפרנס, איזה מין אבא אני עכשיו, איזה איש משפחה? – אני מרגיש מבודד מדוכא וחסר סיכויי לחלוטין. כל מה שבא לי זה להכנס למיטה ולישון עד שכל זה יעבור.מה אפשר לעשות, יש דרך שטיפול יכול לעזור לי?"

רובי (שם בדוי)

ההשפעה הקשה שיש לאבטלה על האנשים

לתקופות של משבר כלכלי ואבטלה יש השפעה פסיכולוגית שלילית ביותר על אנשים. ההשפעה הקשה הזו מובילה אותם למעגל קסמים המכשיל את המובטלים לחזור שוב למעגל התעסוקה – המחירים האישיים והמשפחתיים אותם משלם המובטל הם עצומים, כלכלית וחברתית.

ההשפעה הפסיכולוגית של אבטלה ממושכת עלולה להיות קשה והרסנית. למדנו להאמין כי העבודה מסייעת להגדיר את מי שאנחנו. במקרים רבים היא מאוד מרכזית ומהותית וחיינו בנויים סביבה. העבודה נותנת לנו שיגרה וביטחון בערך העצמי שלנו, בקשרים החברתיים שלנו, וכמובן מספקת לנו ביטחון כלכלי וביטחון בעתיד.

כאשר אנו מפוטרים או מאבדים את עבודתינו והופכים מובטלים לאורך זמן מה, זה עלול לערער אותנו וליצור רמה של מתח מתמשך הפוגע באמון שיש לנו לגבי עצמנו. אבטלה לאורך זמן עלולה להוביל לתחושה של הלם מתגבר ובלתי נשלט, לשינוי בדפוסי החשיבה, ולתחושת חסר תקווה. כל אלו דוחקים את המובטל לתחושת דיכאון וחרדות ומשם לחוסר אונים ולהתנהגות המנעותית.

כיצד המתח מאבטלה משנה את דפוסי החשיבה שלנו למזיקים לנו

המובטל חווה שוק המזעזע אותו, זהוא סוג של אובדן יסודות ושגרת חייו, של ביטחון כלכלי, של ביטחון, של אופטימיות, של קשרים חברתיים, ושל התחושה שהוא שווה משהו, שהוא תורם בעצם עשייתו.

השוק מהשינוי במצב והלחץ שנגרם פוגעים בכישורי ההתמודדות האישית והמקצועית של המובטל, לפגוע בהערכה והדימוי העצמי שלו. כל זה מפריע ולעיתים מונע לחלוטין את היכולת לשנות את המצב החדש ולהיחלץ ממנו. באופן טיבעי המובטל עלול לפתח חשיבה אוטומטית שלילית ומזיקה.

איך טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT עשויי לסייע למובטלים

מחקרים שנעשו בארה"ב, בבריטניה ובאוסטרליה מצאו שמיומנויות הנלמדות בדרך כלל כחלק מטיפול קוגניטיבי-התנהגותי לדיכאון עשוי גם לעזור לאנשים מובטלים למצוא עבודה.
במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT נלמדות מיומנויות בזיהוי מחשבות מזיקות ובהתמודדות עם תגובות מאוזנות ומועילות יותר, ניהול ושליטה במחשבות, הפסקת ההמנעות בפעילויות ובהתנהגויות בהתאם, המביאות בין השאר להטבה במצב הרוח ויציאה ממצבי דיכאון, הן יכולות המועילות לתהליך חיפוש עבודה מאתגר.

השילוב של מיומנות שליטה במחשבות, הפחתה בחרדות ובמצב הדיכאון ולמידת מיומנויות פיתרון בעיות, ותכנון משימות הן מרכזיות ביכולת המובטל לחזור למעגל העבודה.