חברי הקהילה הלהט"בית מהווים בין 2% ל 10% מכלל האוכלוסיה, אך למרות מספרם הגדול נאלצים עדיין להתמודד עם אתגרים משמעותיים מול התפישה של כלל החברה אותם. אתגרים אלו חושפים את חברי הקהילה למתחים ולחצים קשים בחיי היומיום, אשר נוספים על אותם לחצים "רגילים" איתם מתמודדת יתר החברה. לצערי עדיין מידי פעם עלולים לפגוש את הגישה החשוכה גם בחדר הטיפולים. ניצן (שם בדוי) טראנסג'נדר פנתה אלי בשאלה הבאה שנגעה מאוד לליבי:

"רונן המטפל שלום, אני טראנסג'נגרית, ואת השינוי עברתי לפני כמעט 6 שנים. בעקבות השינוי אבדתי קשר עם רוב ממשפחתי הקרובה שלא מקבלת אותי. הקשר היחידי שיש לי הוא עם אחותי הקטנה וגם הוא נשמר בסוד מהיתר.

תמיד סבלתי מחרדה חברתית, גם ליפני השינוי ובטח שעכשיו, שמי שיודע כמעט תמיד מגיב בעויינות או בלעג. תוכל לראות בתמונות שמאוד קשה לזהות שנולדתי בטעות בן ככה שברוב המקומות הזרים אף אחד לא יודע. אבל גם אז קשה לי.

לפני כמה חודשים רציתי להתחיל טיפול CBT ופניתי למטפל שלא אציין את שמו. קבענו טיפול בנוגע לחרדה החברתית שלי אבל כשגיליתי לו בפגישה שאני בעצם טראנסג'נדר, הוא הגיב נורא, אמר שהוא לא מתחבר לאנשים כמוני, לקח את הכסף ואמר שאפנה למטפל אחר. זו הייתה חווייה קשה נורא, בכיתי המון, העלבון הזה ממטפל, זה כאב, באתי שיעזור לי… אני מרגישה חסרת אונים, מפחדת לפנות שוב למטפל אחר, לאיזה מטפל אפשר לפנות, איך אדע אם לא יפגע בי ככה?"

ניצן (שם בדוי)

כמה מילים אישיות לפני התשובה

ניצן היקרה, החווייה הלא נעימה שעברת העציבה אותי והכעיסה אותי. למרות ההתקדמות היחסית בשנים האחרונות ביחס לקהילה הלהט"בית אנו נתקלים עדיין בתופעות קשות של התנהגות פסולה, אלימות ועויינת מצד חלק באוכלוסיה. לצערי הרב, למרות שהיינו מצפים למצב שונה, חשוב להבין שהבורות והדעות הקדומות בכל הקשור לחברי הקהילה לא פוסחים גם על חלק מהמטפלים שגם הם בסופו של יום רק אנשים עם מטען אישי ודעות משלהם.

נתוני רקע להבנת היקף ההתמודדות של הקהילה הלהט"בית

  • 2-10% מכלל האוכלוסיה שייכים לקהילה הלהט"בית (גם אם נמצאים בארון)
  • 42% מחברי הקהילה הלהט"בית מדווחים כי הם חיים בסביבה שאיינה מקבלת אותם והם חשים לא רצויים.
  • 80% מצעירי הקהילה חיים בבידוד חברתי
  • 60% מהסטודנטים חברי הקהילה מרגישים חוסר ביטחון או סיכון בבית הספר בשל נטייתם המינית

האם כל ההתמודדויות של חברי הלהט"ב קשורים לנטיתם המינית

התמודדות של מטופל להט"ב עשויה להיות קשורה קשר הדוק לנושאים של נטייתו המינית, ולכן חשוב שהמטפל ישאל כל מטופל על זהותו המינית והרומנטית, רצונותיו, והתנהגויותיו במהלך פגישת האינטייק, הפגישה הראשונה, בה מבין המטפל מה הבעיה.

למרות זאת חשוב לזכור כי המצוקות של המטופלים המזוהים כלהט"ב עלולות להיות מסיבות שאינן קשורות כלל לנטייתם או זהותם המינית. עם זאת, ייתכן שעדיין חשוב להבין כי יתכן שישנה השפעה עקיפה על נושאים מסויימים אותם יעלו המטופלים, וישנה חשיבות רבה למודעות לעיניין.

אז איך אפשר לבחור מטפל CBT בעצימות נמוכה,  LI CBT עבור מטופל המזוהה עם להט"ב

הטוב ביותר הוא פשוט לשאול את מטפל CBT בעצימות נמוכה ( LICBT ) מה דעתו על טיפול במטופל המזוה כלהט"ב. כדאי כמובן לעשות זאת עוד בשיחת הטלפון או הצ'ט, לפני ההגעה לפגישה הראשונה, וכך להמנע מאי הנעימות וכמובן גם מתשלום מיותר.

המלצתי כי מטופלים המזוהים עם הלהט"ב, או בני משפחתם המעוניינים בטיפול ישאלו את המטפל הפוטנציאלי את השאלות הבאות:

  • מהי האוריינטציה המינית / מגדרית שלך? (במידה וזה חשוב למטופל)
  • האם אתה מרגיש שלם ונוח לך לדבר על נושאים הקשורים בחיי הלהט"ב?
  • מה הם האמונות האישיות שלך על המזוהים עם הלהט"ב?
  • ובמקרה שזה רלבנטי, האם אתה מאמין כי המזוהים עם הלהט"ב יכולים להיות הורים טובים?

בנוסף לכל הנקודות שבזכרתי, כמובן כדאי גם להתייחס לנקודות אחרות שאינן קשורות לנושא הזהות האישית להם התיחסתי בתשובה אחרת אותה תוכלו למצוא בקישור: כיצד לבחור מטפל CBT בעצימות נמוכה?

אתיקה של מטפל קוגניטיבי התנהגותי LI CBT בנוגע ללהט"ב

מטפל קוגניטיבי התנהגותי LICBT (מטפל CBT בעצימות נמוכה) אמור להיות מחוייב בכללי אתיקה. במסגרת זו הוא מחוייב בעצמו לבצע הערכה של האמונות והרגשות שלו לגבי סוגיות הלהט"ב וכיצד האמונות או הרגשות האלה עשויות להשפיע על עבודתו עם מטופל המזוה עם הלהט"ב.

מטפל שיש לו בעייה כל שהיא עם הנושא כמו בנושאים אחרים שעלולים לפגוע בטיפול, אמור לפסול את עצמו, עליו לעשות זאת בדרך מכבדת וכנה.
עדיף להמנע מטיפול עם מטפל שאינו מרגיש נוח עם אמונותיו מול המטופל מאשר לבזבז את הזמן והכסף.