נושא דימוי עצמי נמוך חוזר פעמים רבות בשאלות הפונים אלי והוא אכן מטריד רבים מאיתנו. לעיתים נראה שדימוי עצמי הוא דבר מסובך ומטעה, ליאור (שם בדוי), עובד היי-טק שאל לגבי חוסר הביטחון העצמי שלו בעבודה למרות הקידום שקיבל לאחרונה.

רונן המטפל שלום רב, אני עובד בחברת היי-טק גדולה ומוכרת, לאחרונה קיבלתי קידום בעבודה שהגיע ביוזמת סמנכ"ל הפיתוח. מעבר לתפקיד החדש גם זכיתי לקפיצה יפה במשכורת. אני יודע שכל אחד בצוות היה רוצה את הקידום הזה, והיה מאוד גאה בו, אבל דווקא אצלי זה גורם ללחץ מטורף, אני חושב שאני פשוט לא מספיק טוב ועדיין לא מוכן למלא את התפקיד החדש. בפגישת עבודה שהיתה בשבוע שעבר הסמנכ"ל אמנם שיבח אותי על כמה דברים קטנים, אבל הייתה לו גם ביקורת על זה שאני צריך עוד ללמוד, ושהוא יודע שלכל אחד יש קצב לימוד משלו. כשהוא אמר את זה היה נראה לי שיש לו גם מבט כזה בעניים של חוסר שביעות רצון ממני. לא רק זה, אלא שאני ממש בלחץ, וזה גורם לי לתפקד עוד הרבה פחות טוב אפילו ממה שאני בדרך כלל ומאמין שזה עיניין של זמן קצר עד שיגלו שאני בעצם לא ממש מספיק מוכשר בשביל התפקיד. אני כל היום עסוק בלחשוב על הפדיחה שתיהיה לי כשיעיפו אותי. איך אני יכול לצאת מהסיוט הזה?
ליאור (שם בדוי)

לחץ מגיע גם מאירועים טובים

מקובל לחשוב כי תחושות פחד,מתח ולחץ מלווים אותנו בעיקבות חוויות ואירועים קשים שעוברים עלינו. המציאות מראה שגם אירועים הנתפשים אצלנו כטובים, כמו קידום בעבודה, עלייה בשכר, וביצוע מוצלח בכל תחום (מקצועי, ספורטיבי, רומנטי וכו') עלולים להביא איתם גם לחץ משמעותי.

אנחנו יצורים חברתיים, ולקבלת הסובבים אותנו יש חשיבות גדולה בעינינו, גם אם לא תמיד אנו מודים בכך. אנו חשים שהערך העצמי שלנו תלוי במידה רבה באישור החברתי הזה.

כאשר יש לנו הצלחה, דוגמת קידום בעבודה לתפקיד בכיר יותר, היא מגיעה עם תוספת אחריות בצידה. לעיתים אנו יוצרים גם רף ציפיות שלנו מעצמנו וגם כזה שאנו מאמינים שיש לאחרים מאיתנו. רף ציפיות כזה מגביר מאוד את המתח והלחץ הטיבעי שאנו חשים.

ממה נובעים חוסר ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך

לאורך חיינו אנו חוויים אירועים שונים, הצלחות, כישלונות, עליות וירידות. הביקורת שאנו סופגים מהסביבה, מבעלי סמכות, ובעיקר מהקרובים לנו ההורים, מעצבות את האמונה שלנו על עצמנו. תפישתינו את מערכות הייחסים שלנו עם הסביבה והאינטראקציות איתה בונות, מעצימות או מחלישות את הביטחון העצמי שלנו ואת הדימוי העצמי.

כאשר יש לנו מטען נצבר של חוסר ביטחון עצמי ושל דימוי עצמי נמוך, כל אירוע עלול להתפרש מתוך תפישתנו זו אשר מתבססת על מחשבות שאינן מועילות ולרוב אף מזיקות לנו.

דימוי עצמי, הטיות מחשבה ובחינת המציאות

כאשר אנו מאמינים שאנו לא מספיק טובים, פגומים, חלשים או לא ראויים, מתפתחים אצלנו לאורך זמן דפוסי מחשבה המבוססים על הטיות חשיבה. חשיבה מוטה זה אינה מבוססת על בחינת המציאות כפי שהיא אלא על עיוותים ותפישה מוטעת של האירועים. מצבי מתח ולחץ מעצימים את התכונות שלנו, אם יש לנו חוסר ביטחון עצמי הרי במצבי לחץ סביר להניח שהדבר יבוא לידי ביטוי משמעותי יותר.

כך לדוגמה כאשר אנו מגיעים עם מטען של דימוי עצמי נמוך אל שיחת משוב בעבודה הדברים הנאמרים בה עלולים לעבור אצלנו פילטרים שגויים. עיוותי חשיבה שונים יצמצמו את חשיבות השבחים ויעצימו את הביקורת, גם אם זו ביקורת בונה. אנו עלולים להתפש אל פרשנות וקריאת מחשבות שאינה בהכרח קשורה למציאות, לדוגמה למרות שקיבלת קידום, ונאמרו גם דיברי עידוד ושבח במשוב עדין מחשבות כמו "הבוס חושב שאני לא מספיק טוב, שאני לא מוכשר לתפקיד, הוא מסתכל עלי לא טוב, הוא רוצה לפטר אותי" יתפשו את כל הבנתך את המשוב.

ישנם סוגים רבים של הטיות או עיוותי חשיבה: ראיית שחור או לבן, קטסטרופיזצייה של האירועים, פילטרים שליליים, קריאת מחשבות, העצמת השלילי, העברת הכל לפסים אישיים ועוד.
מדוע קשה לשנות דימוי עצמי נמוך ללא עזרה מקצועית.

במשך שנים אנו צוברים ניסיון חיים, חוויות שונות, טראומות וביקורת המעצבים את הדימוי העצמי שלנו. בפועל בדרך הפעולה וההתנהגויות שלנו אנו מחזקים כל הזמן את התפישה העצמית שלנו. כמו אימון במכון כושר לחיזוק השרירים, אנחנו בעצם כל הזמן מתאמנים על חיזוק צורת החשיבה שלנו על עצמנו. כאשר הדימוי העצמי שלנו מבוסס על עיוותי החשיבה שלנו עליהם התאמנו במשך שנים הוא מתקבע בעוצמה.

דימוי עצמי נמוך מוביל פעמים רבות לרמות שונות של דיכאון ותסכול. הוא מונע מאיתנו לממש את הפוטנציאל האמיתי שלנו ומצמצם את האושר האישי. לרוב יהיה קשה לנו לבד לזהות את אותם עיוותי חשיבה ולעצור אותם. לשם כך כדאי להעזר בטיפול מקצועי שיוביל וידריך אותנו בתהליך.

טיפול LI CBT בחוסר ביטחון עצמי ובדימוי עצמי נמוך

חוסר ביטחון עצמי והן דימוי עצמי נמוך או חוסר ערך עצמי מתבססים למעשה על חרדות שיש לנו. טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הוא טיפול המיועד להפחתת תחושות חרדה ונחשב ליעיל ביותר.

בטיפול LICBT לומד המטופל לאתר את המחשבות המזיקות לו, לזהות את עיוותי המחשבה העומדים מאחוריהן ולתת להם מענה של מחשבות מאזנות ומועילות. בנוסף הטיפול מסייע בהעצמה והדגשת החוזקות והביטחון העצמי.

טיפול LICBT משלב הבנייה קוגניטיבית עם שינוי דפוסי התנהגות בטכניקות שונות שהוכחו מחקרים כיעילות במיוחד. שילוב זה של הבנייה קוגניטיבית עם תירגול פעולות וחשיפות בשטח מגדיל מאוד את סיכויי הצלחת הטיפול ובכך כוחו של הטיפול.

שילוב זה גם מאפשר לשמור על הצלחת הטיפול לאורך זמן גם אחרי תום הטיפול בפועל ובכך מפחית במידה משמעותית את ה"נפילות" חזרה למצב הקודם