דני (שם בדוי) פנה אלי בקשר לבעיה המטרידה אותו מזה זמן רב, הפחד להתעלף במקומות ציבוריים:

מטפל יקר, קורה לי דבר מוזר, כל פעם שאני יוצא מהבית אני מפחד להתעלף, מפחד שיראו אותי ככה על הרצפה חסר אונים. הפחד הזה איום ונורא ובזמן האחרון הוא התגבר מאוד. כשאני בחוץ אני ממש מתחיל להרגיש דפיקות לב, זיעה קרה, הרגליים מרגישות חלשות ושאני עוד רגע מאבד את ההכרה. זה הפך להיות סיוט עד כדי כך שבחודשיים האחרונים אני ממעט לצאת מהבית עד כמה שניתן (יוצא רק לעבודה וחוזר). מה לא בסדר אצלי, האם יש לזה טיפול?
דני (שם בדוי)

הפחד להתעלף או מחולשה במקומות ציבוריים

הפחד להתעלף במקומות ציבוריים הוא דבר מוכר, למעשה אפילו יש לו שם "אסטנופוביה". אסטנופוביה, הוא התקף חרדה שבו חשים תחושה של איבוד הכרה מתקרב, איבוד שליטה על הגוף, פחד מחולשה.

סימפטומים של התקפי חרדה

להתקפי חרדה, התקפי פאניקה ולפוביות ספציפיות כדוגמת אסטנופוביה קיימים סימפטומים דומים המשתנות מאדם לאדם לפי רמת הפחד שלהם. הסימפטומים כוללים בדרך כלל חרדה, אימה, קוצר נשימה, נשימה מהירה, פעימות לב לא סדירות או מהירות, זיעה קרה, הזיעה מוגברת, בחילה, יובש בפה, בטן מתהפכת, חוסר יכולת לבטא מילים או משפטים, חולשה כללית, רעד וכו'.

ההבדל בין פחד מהתעלפות לבין התעלפות אמיתית

חשוב להבין שהחרדה או הפחד מהתעלפות אינו מקביל להתעלפות אמיתית, ולמעשה מבחינה פיזיולוגית הוא הפוך. התעלפות בדרך כלל תנבע מירידה משמעותית בלחץ הדם במח כדי לאפשר לגוף להזרים חמצן למוח במצב שכיבה. הסימפטומים של החרדה דווקא לרוב יעלו את לחץ הדם ויזרימו למח הורמונים וכימיכלים שונים. לכן התחושה המורגשת בזמן התקף החרדה אינה מעידה על התעלפות מתקרבת בפועל.

הסיכון שבחרדה לא מטופלת

תחושת ההחמרה במצב, בעליה מהחשש לחטוף התקף חרדה נוסף אכן עלולה להגיע במקרה של חרדה לא מטופלת. חוסר טיפול סוחף את הסובל מהחרדה לספירלה מתרחבת של חששות ומתחים. בשל כך חרדה, פאניקה ופוביה שאינן מטופלות עלולות להביא למצב מתמיד של לחץ ומשם הדרך לדיכאון על כל השלכותיו קצרה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT בחרדה, פאניקה ופוביה

ראשית המלצתי היא לערוך ביקורת אצל רופא המשפחה כדי לוודא מעל לכל ספק כי אכן לא מדובר בבעייה רפואית פיזיולוגית כל שהיא. במידה ואכן לא מדובר בבעייה רפואית שכזו כדאי לפנות לקבלת טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT המיועד לטיפול בחרדות ובפוביות. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי נחשב כיום ליעיל ביותר לטיפולים בסוגי חרדות שונים, התקפי פאניקה וכמובן פוביות ספציפיות.