קבלת החלטות מהווה לפעמים אתגר לא פשוט, מלווה בפחד משתק, בלבול, תחושת תסכול, ופעמים רבות גם תקיעות וחוסר מימוש עצמי. מה גורם לחוסר היכולת הזו להחליט, והאם אפשר לצאת מזה בעזרת טיפול LICBT? מענה לשאלתו של טומי (שם בדוי)

"אני ממש מתוסכל, ולא מבין את עצמי, יש לי קושי אדיר לקבל החלטות. עם הזמן הקושי הזה גדל והולך ואני מוצא את עצמי לא מסוגל לחשוב, מבולבל לגמרי, ממש ענן בראש שלי. לא מסוגל לקחת החלטה. זה גורר אותי למצבים מביכים מול אחרים שמחכים לתשובות וגם מול עצמי, כי אני לא מאמין שהפכתי להיות כזה חסר ביטחון. הדבר הזה גורם לי גם הרבה פעמים בסופו של דבר להפסיד את הרכבת. אני תקוע עם השיתוק הזה, זה ממש דיכאון. למה זה קורה לי? האם טיפול LICBT יכול לעזור לי לשנות את זה ולהצליח לקבל החלטות?" טומי (שם בדוי)

ממה נובע חוסר היכולת לקבל החלטה או חוסר החלטיות

חוסר היכולת לקבל החלטה הוא למעשה סוג של חרדה המלווה בתחושת פחד מקבלת החלטה לא נכונה. ישנן מספר סיבות העלולות לגרום לחרדה זו, ולעיתים הגורם הוא שילוב שלהן. סיבות כמו פרפקציוניזים, OCD הפרעה טורדנית כפייתית, חוסר ביטחון עצמי וכו' יכולות להיות חלק מסיבות אלו. אבל כאמור בכל מקרה המהות תהיה כמעט תמיד אותה אחת, הפחד מקבלת החלטה לא נכונה.

קבלת החלטות היא מיומנות

קבלת החלטות היא למעשה מיומנות הכוללת מספר שלבים או מרכיבים. לעיתים היכולת לקבלת החלטות משתנה אצל אותו בנאדם לגבי נושאים שונים, כאשר בנושא מסויים יקבל החלטה בקלות ובנושא אחר יהיה משותק ואבוד. ישנם אנשים שמעולם לא למדו מיומנות זו, או שאינם יכולים להשתמש בה כתוצאה מחוויות שעברו או מלחצים שונים, פנימיים או חיצוניים.

שלושת מרכיבי מיומנות קבלת ההחלטות העקריים הינם:

  1. לעשות מחקר, מה הן העובדות, מה האפשרויות, מה עשויות להיות התוצאות וההשלכות וכו'
  2. לשקול את היתרונות והחסרונות של כל אפשרות
  3. לקבוע על פי הנלמד מה האפשרות הטובה ביותר ולהוציאה לפועל

אם קבלת החלטות היא בעצם מיומנות, אז מה הבעיה לקבל החלטה?

  • אי קבלת החלטה, במקרים רבים בפועל מהווה החלטה בפני עצמה שיש בגינה תוצאות והשלכות.
  • מיומנות היא בדרך כלל דבר נרכש או נלמד, יש אנשים שמעולם לא רכשו מיומנות קבלת החלטות ולכן אינם מסוגלים להוציאה לפועל – כלומר הם חסרים את הידע הנדרש לשם כך.
  • סיבה נוספת עלולה להיות ניסיון רע של קבלת החלטות שגויות בעבר. ניסיון מר כזה עלול לערער את הביטחון העצמי ביכולת לקבל החלטות נכונות, עד כדי חוסר יכולת לקבל החלטות חדשות בכלל.
  • ביקורת או פסילת החלטות שקיבלת מצד בעל סמכות, או דמות משמעותית כמו הורים, חברים, בן או בת הזוג, הבוס בעבודה, המורה וכו' יכולה גם היא לעורר חוסר ביטחון עצמי בקבלת החלטות נוספות.
  • הרגל המושרש מילדות שאחרים מקבלים את ההחלטות עבורך גורר אחריו חוסר עצמאות בקבלת החלטות. לדוגמא הורים שאינם מאפשרים לילדם לקבל החלטות בעצמו, ועושים זאת עבורו בכל דבר כמעט, עלולים למנוע ממנו את היכולת והמיומנות לעשות זאת גם בעתיד.
  • כפי שהזכרתי כבר בהתחלה, פרפקציוניזים, גם הוא עלול לגרור אותנו לחוסר יכולת לקבל החלטה, מאחר וכל דבר שנבחר לא יהיה מספיק טוב לדעתינו. בעצם זו למעשה בעייה של הקשורה גם היא ברוב המקרים לדימוי עצמי נמוך או חוסר ביטחון עצמי.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT בחוסר יכולת לקבלת החלטות

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT ידוע ביעילותו הרבה לטיפול בהפרעות חרדה על כל סוגיהן המגוונים. חוסר היכולת לקבלת החלטות נובעת כאמור מסוג של פחד לקבל את ההחלטה ולמעשה זוהי חרדה.

במסגרת טיפול LICBT, המטופל לומד לאתר את המחשבות והאמונות הבילתי מועילות המונעות ממנו את יכולת קבלת ההחלטה ומשתקות אותו. המטופל לומד לתת למחשבות אלו מענה מאזן ומועיל ולייצר אסטרטגיות פעולה חדשות ומועילות. עוד לומד ומתרגל המטופל לקחת אחריות, לחדד את תהליך המחשבה, לבדוק את האמת מאחורי הנתונים העומדים מולו, להשוות את האפשרויות וההשלכות.

עוד בטיפול LICBT ילמד המטופל לדעת להתמודד עם התוצאות גם אם קבלת ההחלטה תהייה שגוייה. לדעת לשכלל ולנתח מדוע התקבלה החלטה כזו, ללמוד ממנה כדי להתחזק לפעם הבאה, מה צריך לשפר בתהליך, ומה כדאי לתקן.