מטפלים שונים מבטיחים כי ביכולתם לרפא פוביות בפגישה טיפולית אחת, אביגייל (שם בדוי) בקשה להבין האם זה באמת אפשרי.

"קראתי פרסום של מטפל המבטיח לפתור פוביות בפגישה אחת. מאחר ואני למודת ניסיון כואב ממטפלים שונים שלא הצליחו לסייע לי גם ביותר פגישות, רציתי לדעת האם זה אפשרי או שעוד פעם מנסים לרכב על הכיס שלי"
אביגייל (שם בדוי)

הטיפול המקובל וככל הנראה היעיל ביותר בפוביות שונות וליתר דיוק בפוביות ספציפיות כרוך בחשיפה מדורגת של המטופל אל מול גורם הפחד שלו.

מספר הטיפולים הנדרשים משתנה בין מטופל למטופל, בין הפוביות השונות ומידת עוצמתן ובין אורך כל פגישה טיפולית ואורך הטיפול עצמו.

גישת טיפול בפגישה אחת – המרתון

קיימת גישה המציעה פתרון בפגישה אחת, חשוב להדגיש שפגישה זו אמורה להיות פגישה מרתונית, כלומר ארוכה במיוחד (3 שעות ויותר). לטענת מחקרים מסויימים פגישה כזו עשוייה להתאים למטופלים מסויימים (אך לא לכולם) אשר סובלים מפוביות ספציפיות מסויימות כמו פחד מעכבישים, אך ככל הניראה תתאים פחות או בכלל לא לסובלים מפוביות אחרות כמו פחד מזריקות, דם או פציעה וכו'.

גישת הטיפול במספר פגישות

גישה טיפולית אחרת מעדיפה סידרת טיפולים שכמותם נקבעת על פי טיבה ועוצמתה של הפוביה הספציפית. סידרה כזו יכולה לנוע החל מ-3 טיפולים ועד 8 ויותר של טיפולים "כפולים" כלומר של הנעים בין שעה לשעה וחצי. גישה זו מאפשרת הטמעת הנלמד וכמובן מידרג גדול (הדרגה מהקל לכבד) יותר של חשיפות.

חשוב לזכור כי התהליך יהיה יעיל יותר כאשר החשיפות יהיו מדורגות ומתאימות אישית לכל מטופל, כך לדוגמא בפוביה מעכבישים יכולה חשיפה להתחיל מקריאה של טקסט או שיחה, דרך התמודדות עם תמונות, סרטים, צפיה מרחוק ועד עמידה בקירבה לעכביש. תהליך כזה דורש התמודדות של המטופל והצלחות של עמידה בחשיפות רבות לאורך פירקי זמן משתנים וכו'.
נוסף לחשיפות המשמשות ככלי מקובל ויעיל, הרי שלחלק מהפוביות דוגמאת אגרופוביה, חרדת טיפולי שיניים (חרדת רופא שיניים) מומלץ מאוד להוסיף טיפול קוגניטיבי קודם המסייע באיזון ושליטה על מחשבות שאינן מועילות או אפילו מזיקות למטופל. תהליך זה נקרא "הבנייה קוגניטיבית" והוא משפר את שיעורי הצלחת הטיפול.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT בפוביה

לצערי למטפלים אין אבקת קסמים הפותרת את מטופליהם מהפוביות, ואי אפשר לברוח מ"עבודה" של המטופל עצמו ומלקיחת אחריות מצידו. חשוב לזכור גם כי הצלחה אמיתית של טיפול בפוביה נמדדת בטווח זמן, כלומר האם המטופל אכן באמת נפטר מהפחד שלו או מחוסר התיפקוד הנובע מהפחד, האם אחרי שנה או יותר הפוביה לא שבה להיות כשהייתה.
LI CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוקד מטרה וקצר מועד המשלב הבנייה קוגניטיבית ופעולות התנהגותיות בשטח כדוגמת חשיפות. בשל שילוב זה הטיפול נחשב ליעיל ביותר לטיפול בפוביות שונות על כל מגוון סוגיהן.