דינה (שם בדוי) הפנתה אלי שאלה שוודאי תעניין רבים מחברי וחברות הקבוצה (קבוצת הפייסבוק "שאל את המטפל").

בתקופה האחרונה אני נמצאת בחוסר מצב רוח, אין לי מוטיבציה לעשות כמעט כלום, גם לא דברים שעד לא מזמן דווקא נהנתי מהם. נראה לי שבעצם אני בדיכאון. קרובת משפחה איתה אני בקשרים טובים אמרה לי שהכל עיניין של אוכל כלומר תזונה ושעלי לאכול אגוזים ושיבולת שועל וחוץ מזה גם לבלות הרבה בשמש. האם באמת זה יכול לעזור לי לצאת מהדיכאון הזה?
דינה (שם בדוי)

ככל הנראה קיים קשר עקיף בין תזונה נכונה לבין מצב הרוח, אם כי עד לכתיבת תשובתי זו לא נמצא אפילו מחקר אמין אחד אשר הוכיח זו בוודאות. אין ספק כי תזונה מתאימה יכול להוות חלק מתהליך היציאה מדכדוך ואפילו מדיכאון אך אין די בזו.

תוכנית תזונה מתאימה צריכה להעשות בהתיעצות עם דיאטן מומחה, אך ישנם כמה עקרונות בסיס שיכולים לתרום להבנת הנושא.

מזון המכיל פחממות מורכבות וחלבונים

נמצא כי יש קשר מסויים לרמות הסרטונין במוח שלנו ולסוג הפחממות שאנו מכניסים לגופינו. סרוטונין המוכר בכינויו הורמון האושר משפיע על רמת החרדה והדיכאון שלנו ועל כן כדאי לאכול פחממות "מלאות" או ליתר דיוק "מורכבות" כמו דגנים מלאים ולשלב גם סיבים תזונתיים המצואים בקיטניות, בפירות ובירקות.

חלבונים מכילים חומצה אמינית בשם טריפטופן הנידרשת גם ליצירת הסרטונין, לכן מומלץ לאכול מאכלים המכילים חלבון זה (דגים, שעועית, אפונה, בשר בקר רזה וכו') מספר פעמים ביום.

בגופינו מסתובבים חומרים שונים הנקראים רדיקלים-חופשיים והם יוצרים נזקים לרקמות שונות בגוף וכמובן גם למח. נמצא כי מאכלים מסויימים מסייעים בהפחתת הנזק הנגרם. לדוגמא מומלצים מאכלים המכילים בטא-קרוטן (תרד, מלון, גזר, דלעת, בטטה וכו'), ויטמין C (אוכמניות, ברוקולי, קיווי, תפוזים, פלפלים, עגבניה וכו') וויטמין E (אגוזים וזרעים, נבט חיטה וכו')
בנוסף לויטמינים שהוזכרו מומלץ להקפיד על מאכלים המכילים אומגה 3, סלניום, חומצה פולית וויטמין B12 אשר קשורים ככל הנראה לרמות דיכאון (הקשר וטיבו עדיין לא הוכח דיו מחקרית)

כמובן שלתזונה זו קשר גם ליכולות הקשב והריכוז אשר גם להם השפעה מסויימת על רמות החרדה והדיכאון.

כאמר, הקשר בין התזונה לחרדה ולדיכאון דורש מחקר נוסף ועד הים לא נמצאה דיאטת קסמים אשר עשויה לבדה להוציא את המדוכא מסיבלו.

מה לגבי השמש והשפעתה על הדיכאון

לאור השמש השפעה רבה על גופינו אשר חלקה מסוכן בשל הקרינה המוכרת לנו היטב בארץ. יתרונה של השמש מטבטא בחלקה ביצירת ויטמין D הקשור גם הוא ככל הנראה לרמות דיכאון. נמצא כי בישראל די בחשיפה קצרה לשמש ליצר דיי ויטמין D לגוף ואין לחשוף את הגוף לשמש לפרקי זמן ממושכים בגלל הסכנות הכרוכות בדבר. עוד ידוע כי עודף בויטמין זה עלול ליצור בעיות בריאותיות אחרות לכן לא מומלץ לצרוך אותו בכמיות גדולות כתוסף תזונה ללא הכוונת רופא.

תזונה או טיפול LI CBT, מה יעזור ביציאה מהדיכאון

תזונה נכונה לבדה, כאמור לא תוכל להוציא מהדיכאון, ומומלץ לשלבה במסגרת טיפול מסודר. מטפל קוגניטיבי התנהגותי LICBT עשוי בהחלט להמליץ למטופל לפנות לדיאטן לקביעת תוכנית תזונה כחלק ממשימות הטיפול וחלק מהדאגה לרווחה הכללית של המטופל המהווה מרכיב חשוב במהלך הטיפול.