אחת השאלות החוזרות פעמים רבות ומטרידות את הפונים אלי היא "האם אני משתגע" או "האם אני יוצאת מדעתי". הפעם בחרתי להשיב על שאלתה של רינת (שם בדוי) המייצגת רבות מפניות אלו.

בתקופה האחרונה אני ממש בלחץ, לא ממש יודעת למה, לא ברור לי מה עובר עלי, אבל נורא קשה לי לתפקד, כל הזמן רצות לי מחשבות לא מציאותיות בראש, כאילו משהו נידפק אצלי במערכת… יש לי הרגשה שאני פשוט משתגעת, מאבדת את זה, מאבדת לגמרי את השפיות וממש מפחדת שבסוף יאשפזו אותי באיזה מוסד לחולי נפש – איך אני יכולה לדעת אם אני משוגעת?
רינה (שם בדוי)

תחושת הפחד מאיבוד שפיות היא תחושה נפוצה אצל אנשים המצויים תחת לחץ רב, חרדה או דיכאון. התחושה הקשה של "אני עומד להשתגע" או "מאבדת את השפיות", חשש מהתמוטטות עצבים. פחד שאתה עלול לאבד את דעתך או שאתה לא מסוגל לחשוב או לא מסוגל לזכור דברים כמו פעם. ייתכן גם שהדבר מלווה בתקופה של מחשבות מוזרות, 'מטורפות', לא מציאותיות מטרידות או לא רצויות שמפחידות אותך. וכמובן הפחד ממחלת נפש שתביא לאישפוזך במוסד.

נהוג לחשוב שאם החש את תחושת פחד זו מזהה כי הוא חושש ממחשבות לא מציאותיות הרי זה הסימן הראשון לכך שהוא דווקא שפוי לחלוטין.

בכל מקרה כדי להירגע ולהסיר את הדאגה מאיבוד שפיות או ממההרגשה שאת/ה הולכים להשתגע או להיות "משוגעים" רצוי ואפשר להתייעץ עם רופא המשפחה או עם מטפל המתמחה בטיפול בחרדות.

אז בעצם ממה נובעת התחושה של איבוד השפיות

חרדה, דאגה או פחד שמא יקרה משהו רע, מפעילים את תגובת הלחץ של הגוף אשר מוטמעת כמנגנון השרדותי אשר הכינה את גופינו להתמודד ולהגן על עצמנו כאשר אנו נמצאים בסכנה ממשית (לדוגמא כשנתקלים בנמר הבא לטרוף אותנו). תגובת הלחץ הזו גורמת למספר שינויים בגוף בכדי להכין אותו לפעולה – זהו מנגנון הידוע בשמו "הילחם או ברח" (או "הילחם, קפא, ברח").

חלק מהשינויים אותם מפעיל מנגנון הישרדותי זה כרוך בשינוי תפקוד המוח ואנו יכולים לחוש תחושה מוגברת של סכנה ללא יכולת לעבד מספיק מהר את המידע בצורה נכונה ומציאותית. לפעמים השינוי הזה מספיק כדי לגרום לנו לחשוב שאנחנו עומדים לאבד את דעתנו ולהשתגע. זה נכון במיוחד אנחנו ככל שאנו חרדים יותר.

כאשר תגובת הלחץ מסתיימת, תפקוד הגוף חוזר למצבו התקין, תחושת הסכנה פוחתת ואנו מסוגלים לחשוב בבהירות רבה יותר. בדרך כלל שלב זה של תחושת רגיעה גם מפסיק את התחושה כאילו אתה עומד להשתגע או לאבד את דעתך.

לעיתים אין מדובר בתחושה המופיעה פתאום, אלא במתח ניצבר העולה בהתמדה הגורם גם הוא לשינויים בתגובה ללחץ ולהפעלת מנגנון ההשרדות המיועד לשמור עלינו. במקרה כזה של מתח מצטבר ומוגבר בהתמדה, התחושה כי אתה עומד להשתגע נראה כאילו התרחש ללא שום סיבה הנראית לעין. במקרה כזה זה עלול להתפס בטעות על ידי הסובל מהלחץ כאילו הוא נגרם על ידי בעיה רפואית או נפשית.

לעיתים החזרה של פעילות השיגרה המוחית יכולה לקחת הרבה זמן, בעיקר כתוצאה מלחץ גדול או מלחץ ממושך, לכן בהתאם גם התחושה כאילו אתה עומד לאבד את דעתך או להשתגע יכולה להתארך לזמן מה, אך גם אז אין היא עצמה מעידה כלל על איבוד שפיות ואינה סיבה לדאגה.

אז איך מפסיקים את התחושה הזו של איבוד השפיות

במקרים רבים תחושה זו כאמור תעבור מעצמה כאשר החרדה, או המתח יחלפו ומנגנוני ההשרדות שבמוח יחזרו לתפקוד תקין.

עם זאת פעמים רבות כדאי להיעזר במטפל המתמחה בטיפול בחרדות הן כאשר התחושה ממשיכה ללוות לאורך זמן או כאשר היא חוזרת על עצמה. טיפול כזה צריך לכלול גם עזרה בניהול דפוסי המחשבה וגם אימון של ההתנהגות בפועל.על כן טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT עשויי בהחלט להיות הטיפול המתאים לתופעה זו.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT כטיפול בחרדה

LICBT הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי קצר מועד בעל שיעורי הצלחה גבוהים בהשוואה לגישות טיפול אחרות, אשר מספק לסובלים מחרדה, דאגנות, לחץ דיכאון וכו' כלים מחשבתיים ומעשיים שימושיים המסייעים להם בשליטה והפחתת תחושות החרדה המזיקות להם.

על דרך הטיפול ב LI CBT והפרעות החרדה השונות כדאי לקרוא עוד באתר licbt.co.il

לסובלים מחרדה כזו, הגורמת להם סבל בחיי היומיום, מתסכלת או המונעת מהם להתקדם אני ממליץ לפנות לטיפול LICBT בהקדם, פשוט חבל להמשיך לסבול מהתופעה ומאחר ולטיפול זה שיעורי הצלחה גבוהים ומהירים יחסית בהשוואה לשיטות אחרות.