רבים מאיתנו מרגישים "פחות טובים" מאחרים, דרור (שם בדוי) פנה אלי עם שאלה שלעניות דעתי תעניין לא מעט מחברי קבוצת הפייסבוק "שאל את המטפל":

מטפל יקר שלום, האם תוכל לעזור לי? אף פעם לא ממש הייתי כוכב חברתי, הייתי מאלה שעומדים בצד במסיבות, לא כיכבתי יותר מידי בלימודים וגם לא בצבא, ובעיקר הייתי עסוק בלא להתבלט יותר מידי. איכשהו הסתדרתי עם זה עד לא מזמן, לא שזה היה כיף גדול אבל זרמתי. ברור לי שאני לא ממש הצלחת המאה, אני יודע שאחד כמוני צריך להגיד תודה על זה שבכלל מתיחסים אליו ועל זה שיש לי עבודה ומשפחה אבל בתקופה האחרונה פשוט נמאס לי, אני מתוסכל מעצמי, מזה שאני איזה סוג ב', שעושה הכל שאחרים יהיו מרוצים. אתה חושב שאני אוכל להיות פעם גם סוג א'?
דרור (שם בדוי)

כיצד נבנה הדימוי העצמי שלנו

כמעט לכולנו דרושה קבלת לגיטימציה מהחברה, אם זה תחילה מהמשפחה הגרעינית, במיוחד ההורים ואח"כ בגן ובבית הספר, בצבא, בעבודה וכו'. מהלך חיינו מהווה תהליך למידה רצוף אירועים שונים המגבשים את הדימוי העצמי שלנו.

מערכת היחסים שלנו עם ההורים והחברים, מצבנו הבריאותי וגם אירועים חיצוניים סביבתים אחרים שאין לנו כלל שליטה עליהם מצטברים למאגר חוויות המשפיע על האמונות שלנו לגבי עצמינו, החברה והעולם.

אמירות או התנהגויות שספגנו מאנשים שאנו רואים בהם דמויות חשובות או בעלות סמכות חורטות בנו אמונות לגבי הערך העצמי שלנו ואלו מובילות בסופו של דבר לדרך חשיבה מסוים המבוסס על מחשבות מוטות ולעיתים מזיקות המעוררות חרדות שונות ואשר אחראי להתנהלותינו בחברה.

דימוי עצמי הוא דבר נילמד

לכן דימוי עצמי נמוך הוא בעצם דבר נילמד, וזו בשורה טובה לסובלים ממנו. מאחר ודימוי עצמי הוא דבר נרכש או נילמד, הרי אפשר ללמוד גם לשנות אותו, לשפר ולהעצים אותו.
בדרך כלל לימוד מחדש של אמונות על עצמך הוא תהליך שקשה לעשותו בכוחות עצמך ללא תמיכה או הכוונה מקצועית. מאחר והדימוי העצמי שהתבסס אצלך נבנה בלמידה לאורך תקופה ארוכה של שנים או בשל אירוע מכונן (לדוגמה פיטורים מעבודה, גירושים וכו') לא ניתן פשוט למחוק אותו ולהחליפו בחדש בצעד אחד.

טיפול LI CBT בדימוי עצמי נמוך

במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT המטפל יחד עם המטופל מזהים תחילה את תבניות או דפוסי החשיבה, את האמונות, ואת אסטרטגיות הפעולה ונותנים להם מענה מאוזן ומועיל. לאחר תהליך זה של "הבנייה קוגניטיבית" לומד המטופל בשימוש בטכניקות שונות על חוזקותיו, מגלה ומעצים אותן מחדש. בסופו של דבר לומד המטופל ליישם את שלמד בפועל בהתנהגויות מועילות.

כדאי לטפל בדימוי עצמי נמוך מאחר והוא קשור יד ביד עם חוסר ביטחון עצמי, חרדה חברתית וחרדות אחרות העלולות להביא למצבי תסכול, סבל ודיכאון. דימוי עצמי נמוך לא מטופל מונע מאיתנו את האושר והמימוש העצמי המגיעים לכולנו.

המלצתי היא לפנות לטיפול LI CBT בהקדם מאחר וכל יום של תסכול הוא יום של סבל מיותר, ויש דרך מובנת המותאמת אישית לכל מטופל על פי צרכיו.

בהצלחה!