מצרף את שאלתו של יואב (שם בדוי) ואת תשובתי מתוך קבוצת הפייסבוק שאני מנהל "שאל את המטפל" – נראה שהשאלה תהייה רלבנטית לרבים מאיתנו:

מטפל יקר שלום! שמי יואב (שם בדוי), אני כל היום מחובר לפייסבוק ורואה את החברים שלי, כולם התקדמו, חיים טוב, מטיילים, מאושרים ובטח גם עושים מלא כסף. ואיך לומר את זה אני ממש מרגיש שנישארתי מאחור. עבודה לא משהו וככה גם המשכורת, וגם החיים המשפחתיים לא תמיד על מיי מנוחות. כשאני רואה את התמונות שלהם ברור לי שאני ממש למטה, שבתאכלס הם התקדמו ואני נשארתי רחוק מאחור, אני פשוט מרגיש כישלון מוחלט, זה ממש מתסכל, אני מרגיש ממש מדוכא מכל העיניין הזה. איך אני יכול לצאת מזה?
יואב (שם בדוי)

חרדת מדיה חברתית – Social media anxiety

יואב היקר, אני מבין שאתה מרגיש כישלון ודכדוך כשאתה משווה את הישגיך לאלו של החברים שלך בפייסבוק וזו הרגשה קשה מאוד. חשוב שתדע שהתחושה שלך משותפת להרבה מאוד משתמשים של רשתות חברתיות ובמיוחד לאולו ה"מחוברים" לרשת לאורך שעות רבות במהלך היום. למעשה התופעה נפוצה כל כך שקיבלה את השם "חרדת מדיה חברתית" ("Social media anxiety").

הרשתות או המדיות החברתיות ובמיוחד פייסבוק (בישראל) פעמים רבות אינן משקפות את המציאות כפי שהיא. מחקרים מראים כי אנשים נוטים לשתף פוסטים ותמונות הנוגעות בעיקר להצלחותיהם הן הכלכליות והן החברתיות (טיולים לחו"ל, קידום בעבודה, מסיבות, מסעדות וכו') ורוב המשתמשים ממעטים בשיתוף הקשיים בחיי היום יום שלהם, אותן התמודדויות כלכליות, מריבות משפחתיות, כישלונות אישיים וכו'. לכן כאשר אנו נכנסים לרשת וצופים ב"קירות" של החברים שלנו אנו מקבלים התרשמות מעוותת של חיים שכולם טוב והצלחה לכאורה. כשאנו משווים אותם לחיי היום יום האמיתיים שלנו, שאינם עוברים פילטרים כלל, מתקבל הרושם המוטה כאילו חיינו אפורים, דלים ופחות מאושרים ביחס אליהם.

זה לא אומר פייסבוק כשלעצמו גורם לדיכאון, ויש לו הרבה מאוד דברים נהדרים, אבל זה ברור שהרגשות דיכאון והמון זמן בילוי בפייסבוק וההשוואה בינינו לבין אחרים נוטים ללכת יד ביד. קשה לנו מאוד לשלוט על הדחף להשוות בייננו לבין חברי הפייסבוק שלנו. בפועל ההשוואה שאנו עושים מול תצוגות חלקיות המעוותות את המציאות של חברינו בפייסבוק נובעת מתוך דפוס התנהגות הרסני שאנו מנהלים נגד עצמינו. טיבעי הוא כי השוואת החיים שלנו מול "ריגעי השיא" בלבד של האחרים תגרום לנו להרגיש רע עם עצמינו.

התמודדות עם חרדת מדיה חברתית

אז מה עושים עם זה? – ראשית צריך לפתח ראייה ביקורתית מציאותית על המוצג לנו בקירות של החברים. לצמצם את תלותינו ברשת החברתית, הן מבחינת כמות הזמן שאנו גולשים בה והן מבחינת צורת ההתיחסות אליה.

ההמנעות מהשוואה הוא גורם מפתח, וכאשר אנו מבינים שהמצג שנראה לעינינו אינו משקף את כל מציאות חייהם של החברים, קל יותר לעשות זאת.

המלצה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

מהלך כזה של שימוש נכון נשמע קל אך בפועל לא פשוט לעשותו בכוחות עצמך, לכן המלצתי היא כי תפנה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT אשר יסייע לך להבין טוב יותר את האמונות, המחשבות והגורמים לתחושות שאתה חש,ויעזור לך לבנות תוכנית מסודרת כיצד לשפר את הרגשתך.

בהצלחה!