איך זה שהמטומטם הזה מצליח ואני כישלון? דימוי עצמי נמוך

תיוג הכישלון כבסיס להתפתחות הפרעות חרדה ודיכאון

בבסיס הפרעות חרדה או דיכאון רבות עומדת אמונת ערך עצמי נמוך, כישלון או פגימות. תחושת הפחד מכישלון עלולה לשתק לחלוטין ולמנוע מראש כל ניסיון, מאמץ או עשייה. הרי אם אכשל בעשייה כולם ידעו שאני כישלון… האומנם מחשבה זו נכונה?

האם כישלון במשימה, או בתחום מסויים מעיד עלינו שאנו כישלון באופן כללי? אנו מכירים את סיפוריהם של גדולי היזמים בעולם, ואת מספר הפעמים הרב שחוו כישלונות במהלך דרכם. האם בשל כישלונות אלו לאורך דרכם להישגיהם המרשימים אנו מאמינים שהם כישלונות כבני אדם, או דווקא מצליחנים?

האם כשאנו רואים את עמיתינו נכשלים בעשייה כל שהיא אנו מסיקים שהם כישלונות כאנשים? וודאי שלא. אם כך מדוע אנו נוטים להתיחס לעצמנו ככישלון כבני אדם כאשר אנו נכשלים בביצוע משימה ספציפית?

אז איך זה שהמטומטם הזה מצליח ואני כישלון?

דפוסי החשיבה שלנו מעוצבים בדרך כלל בגיל צעיר, או בעקבות אירועים מכוננים. הורים תומכים מחזקים את חוסנו הנפשי של הילד אך לעומתם הורים ביקורתיים יתר על המידה שלא מפרגנים, או מזלזלים ופוגעים עלולים להטמיע בנו אמונה שאנו חסרי יכולת, חסרי ערך ולמעשה כישלון.

כתגובה לביקורת כזו אנו מתחילים לפתח אסטרטגיות מפצות שאמורות להגן עלינו. בפועל אסטרטגיות אלו רק מעמיקות את תחושת חוסר היכולת והכישלון. אסטרטגיות אלו יכולות להיות מבוססות על ריצוי אחרים והמנעות מוחלטת או חלקית מלנסות דברים. אסטרטגיה נוספת עלולה להיות הרס תהליכים שהכלו כדי לא להתמודד עם הכישלון או באופן פרדוקסלי עם ההצלחה בסופם.

מדוע קיימת הנטייה להמנע מתהליך או להכשילו בדרך, לפני שהגיע לסיומו – הרי אז הכישלון מובטח? – חלק מבעלי הדימוי העצמי מעדיפים להתמודד עם כישלון הנובע מאי עשייה או מפיצוץ התהליך מאשר התמודדות עם כישלון בסוף התהליך אשר עלול להתפרש כנובע מחוסר יכולת.

מדוע אם כך בעלי דימוי עצמי נמוך או חוסר ביטחון מכשילים תהליכים מוצלחים אואפילו מפסיקים עשייה מצליחה? – ובכן עשייה מוצלחת מעמידה רף הישגי אשר לעיתים מהווה איום כשלעצמו. עיוותי חשיבה שונים, כגון, ההצלחה שלי הפעם מיקרית, אם אנסה שוב לא אצליח, או הפרוייקט הזה היה קל מאוד ולא תלוי בכישורים שלי, גורמים לתחושת חרדה קשה שלא ניתן יהיה לחזור על ההצלחה והכישלון יגיע מייד אחריה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT בדימוי עצמי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT מספק כלים יעילים ופרקטיים המסייעים לשינוי דפוסי חשיבה מעוותים אלו. כך לומד המטופל לזהות אותם, למצוא מחשבות מאוזנות יותר ולסגל אסטרטגיות פעולה מועילות. בהדרגה אך תוך זמן קצר יחסית מטמיע המטופל אמונות מבוססות ומוכחות המחזקות את דימויו העצמי, את ביטחונו ומאפשרות לו לצאת ממעגל הקסמים האכזרי אל מקום טוב יותר של מימוש עצמי.