התמודדות עם אובדן או שכול

//התמודדות עם אובדן או שכול

הפעם בחרתי לענות על שאלה בנושא קשה במיוחד – התמודדות עם אובדן. זהו נושא מורכב וכואב, ושונה מאוד מאדם לאדם. רינה (שם בדוי) מקבוצת הפייסבוק "שאל את המטפל" פנתה אלי עם השאלה הבאה:

" רונן המטפל שלום , רציתי לשאול איך מתמודדים עם משברי אובדן של קורבים ממש או שהם קורבים אבל לא קשר ישיר . בעבודה שהיא מאוד קשה ולקוחות יכולים להיות פוגעניים ובוסים תחת לחץ והמון צפיות כבדות .שלא להישבר פתאום באמצע העבודה או לבכות בקלי קלות בגלל המצב העדיין . אני רואה חברה ששנה עוד מעט יש לה מאז למשל שאיבדה אמא. קשה לה מאוד. אבל אחרי שבוע הצליחה לתפקד בעבודה ולא קרה לה "איבוד שליטה על הרגשות " איך מנטרלים רגש?"

רינה (שם בדוי)
[/fusion_separator]

השפעות אובדן ושכול

אובדן של יקרים לנו הוא אירוע מלחיץ מאוד הגורם גם לבעלי חוסן הנפשי איתן דאגות, חרדות, דיכאון ואף עלול לגרור לירידה בתיפקוד המערכת החיסונית. לא ידע מדוע חוויית אובדן משפיעה בדרכים כה שונות על אנשים שונים, אך לא ניתן להתעלם מהעובדה כי ישנם המתאוששים במהירות מאובדן וישנם שאיינם מצליחים לעשות זאת בכוחות עצמם.

תסמינים של חרדה ודיכאון

הכחשה ואי השלמה לא מציאותית עם האובדן עד כדי איבוד הקשר עם הסובבים. חיפוש אחרי הנפטר ואפילו מחשבות ששומעים את קולו או רואים את דמותו.

תחושות אשמה שונות עלולות להופיע, ובניהן אף תחושת דאגה מאי-נורמאליות או של חוסר מסוגלות מוסתרת לאהוב. תחושות אלו עלולות להפוך במשך הזמן לחרדה,לעצבות עמוקה, לכעס ולדיכאון. ישנם גם אבלים אשר חשים תנודות מהירות וקיצוניות במצבי הרוח, סחרחורת, עייפות, עצבנות, כאבים מעורפלים וכו'.

דרכי התמודדות עם אובדן ואבל

ההתמודדות על ידי הימנעות מתחושות הכאב ומזיכרון נראת לכאורה כאילו היא מצליחה תחילה משום שהיא ממזערת את המצוקה המיידית, אך נראה שהיא מציבה את האבל בסיכון גבוה יותר לקשיי התמודדות מאוחר יותר. לכן יש לשקול בזהירות רבה נטילת תרופות נוגדות דיכאון בשלב זה, מאחר ואלו עלולות למנוע את תהליך האבלות וההשלמה הטיבעיים הנדרשים כדי לחזור לתפקוד התקין.

חוסר יכולת לתפקד באופן תקין לאחר תקופה של כחודש לאחר האובדן עלולה להעיד על כך שחוסר היכולת עלול להמשך לתקופה ארוכה ויש לשקול להיעזר בטיפול.

הניסיון מראה כי במקרים רבים עדיף לדבר עם משפחה וחברים על האובדן מאשר לנסות ולהמנע מהזיכרון (על ידי הסתרת חפצים מזכירים, תמונות וכו') לכן ניסיון לניטרול רגש עלול לבוא כבומרנג. עדיף לדבר, להרגיש ובהדרגה להשלים עם העובדה מאשר לנטרל או להמנע מתחושה ומכאב.

רוב האבלים אינם זקוקים לטיפול ובסופו של דבר מתגברים על האובדן לאחר תקופה מסויימת וחוזרים לתפקוד תקין. אך במקרים מסויימים כאשר האבל אינו מצליח להתגבר בכוחות עצמו על האובדן והמשבר, מומלץ להעזר בטיפול הכולל הכלה וכמובן גם משימות התנהגותיות. ככל שטיפול זה יתחיל מוקדם יותר כך יפחת הסבל מהאבל והסיכוי שיחזור מהר יותר לתיפקוד תקין גדל.

האם LICBT יכול לעזור לך או לקרובים לך?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

100% תכל"ס, 100% אמפטיה, 0% שיפוטיות

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הו א טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT בתל אביב או בסקייפ.

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.

2018-07-23T18:19:38+00:00