הקשר בין טראומה, PTSD ו-OCD: פרספקטיבה מטיפול ACT

החיים עלולים להיות מאתגרים, ולפעמים אנחנו מתמודדים עם חוויות שמותירות השפעה מתמשכת על נפשנו וגופנו. טראומה, במיוחד בצורה של פוסט טראומה (PTSD או CPTSD), עלולה לעורר תגובת שרשרת כמו ספירלה מתרחבת, שבמקרים מסויימים גוררת התפתחות של הפרעה טורדנית-קומפולסיבית (OCD). בפוסט זה, אסביר את הקשר הזה מנקודת המבט של טיפול בקבלה ומחויבות (ACT) ונשפוך אור על החשיבות של פנייה מיידית לטיפול ב-PTSD.

הבנת טראומה ו-PTSD

טראומה היא כמו סערה שמשבשת את המים השקטים של חיינו, ומשאירה אחריה פסולת רגשית. כאשר הטראומה נמשכת, היא עלולה להוביל להתפתחות של פוסט טראומה PTSD או פוסט טראומה מורכבת CPTSD. מצב זה גורר לרוב זיכרונות חודרניים, פלאשבאקים, סיוטים, חרדה מוגברת ותסמינים קשים רבים נוספים, מה שהופך את חיי היומיום למסע כואב ומאתגר.

הופעתו של OCD כתגובה לפוסט טראומה PTSD

טיפול ב-ACT מכיר בכך שאנשים החווים פוסט טראומה PTSD עלולים לפתח מנגנוני התמודדות והמנעות כדי להחזיר את תחושת השליטה. במקרים מסוימים, מנגנון התמודדות זה לובש צורה של נטיות אובססיביות-קומפולסיביות (טורדני – כפייתי). הטקסים והקומפולסיות הקשורים ל-OCD יכולים לשמש דרך לנהל חרדה מכרעת או ליצור מראית עין של סדר בנוף נפשי כאוטי.

לשבור את המעגל בעזרת טיפול ACT

טיפול קבלה ומחויבות ACT פועל על עיקרון של קבלת קיומם של מחשבות ורגשות קשים תוך מחוייבות לפעולות המתואמות עם ערכים אישיים. בהקשר של פוסט טראומה PTSD, זה כרוך תחילה בהכרה בקיום הכאב והמצוקה מבלי לתת להם לשלוט בחייך.

מדוע חשוב לפנות בהקדם לטיפול בפוסט טראומה PTSD?

טיפול מוקדם ב-PTSD הוא חיוני למניעת הסלמה של שרשרת תגובות, כגון התפתחות OCD. לדוגמה:

  • טראומה לא מטופלת עלולה להחמיר: כאשר טראומה אינה מטופלת, השפעתה יכולה להתעצם ולהסתבך עם הזמן, ועלולה להוביל לבעיות בריאות נפשיות חמורות יותר.
  • שבירת מעגל מנגנוני ההתמודדות וההמנעויות: OCD, אמנם משמשת כמנגנון התמודדות, אך היא אינה פתרון בר קיימא ומביאה בעצמה סבל ופגיעה באיכות החיים. טיפול ב-ACT עוזר לאנשים לפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות יותר, המאפשרות לשבור את מעגל ההתנהגויות הטורדניות והכפייתית.
  • החזרת שליטה ואיכות חיים: הטיפול מספק מרחב בטוח לעיבוד הטראומה, תחושת החזרת השליטה ובניית חיים מלאים המתיישרים עם הערכים האישיים.
  • מניעת השלכות ארוכות טווח: התערבות מוקדמת יכולה למנוע השלכות ארוכות טווח ולשפר את הרווחה הנפשית הכללית.

גישת ה-ACT לריפוי פוסט טראומה PTSD

טיפול ב-ACT מנחה אנשים לקראת קבלת ההשפעה של טראומה, למידה כיצד ניתן להכיל מחשבות, תחושות ורגשות כואבים וקשים, ובאותה עת גם להיות מחוייב לפעול לבנות חיים מספקים ובעלי משמעות. לא מדובר במחיקת העבר אלא בעיצוב מחדש של מערכת היחסים מולו.

מסקנה: דרך לריפוי פוסט טראומה PTSD ו- CPTSD

אם אתם או מישהו שאתם מכירים מתמודדים עם טראומה ותוצאותיה, שיקלו לפנות לטיפול בהקדם האפשרי. שיטת ACT מציע גישה מבוססת חמלה ונחשבת יעילה במיוחד לטיפול במורכבות של PTSD, תוך הפחתת הסיכון לתגובות משניות כמו OCD. זכרו, הריפוי מהטראומה אפשרי, ולקיחת הצעד הראשון לקראת טיפול יכול להיות המפתח לעתיד בהיר ומספק יותר.

האם LI CBT או ACT יכולים לעזור לך או לקרובים לך?

מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI + מטפל ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT | תרפיית קבלה ומחויבות ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הוא טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול מועבר ע"י מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI ו- ACT והוא יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי CBT (סיביטי) LI בשילוב ACT (אקט) עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי ACT LI CBT בתל אביב או בזום.

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.