פובופוביה – מעגל הקסמים של הפחד מפחד

פוביה היא סלידה או פחד לא הגיוניים או קיצוניים למשהו. אך מה קורה אם אנו מפתחים מצב בו הפחד שלנו הוא מפני הפוביה עצמה או מפני התחושות הפנימיות הקשורות אליה? חרדה או פחד כזה נקרא פובופוביה כלומר פחד מהפחד. כמו כל הפוביות, פובופוביה היא תגובה מוגזמת של פחד. בעוד שבפוביות אחרות, התגובה המוגברת הלא רציונלית מתמקדת באובייקט או במצב מסוים, בפובוביה, הפחד הוא מתגובת הפחד עצמה.

הפובופוביה נגרמת במצב שבו השפעת הפרעות החרדה "מתוחזקות" באופן נרחב יותר ובשל כך הן עלולות לפתח ולהעצים את ההשפעות של הפוביה עצמה ממנה חוששים (כמו במקרה של אגורפוביה). כך נוצר מעגל קסמים שעלול לגרום לרגישות יתרה לפחד קיצוני מפני פאניקה.

פובופוביה קשורה פעמים רבות להפרעות חרדה אחרות אך היא יכולה להופיע גם ללא פוביה קיימת מתוך החשש לפתח פוביה כזו.

פובפוביה עם פוביה קיימת

כאשר פוביה כבר קיימת ו"פעילה", גדל הסיכון לפתח פובפוביה מאחר והמאפיין הנפוץ של כל פוביה הוא החרדה הצפויה. הפחד הולך וגובר בימים או בשבועות המובילים עד העימות הצפוי בעת המפגש עם המושא של פחד.

לכן, עלולים להתחיל לפחד לא רק מגורם הפחד המקורי, אלא גם מהתגובה אליו (לדוגמה מהבחילות או דפיקות הלב המתלוות אליו). עם הזמן, פחד זה עלול להחמיר ולהקצין ולהתפתח לחרדה או פוביה כשלעצמו, כלומר לפובוביה.

פובופוביה ללא פוביה

בסיס ההתפתחות של פובופוביה הוא הפחד הבסיסי של התפתחות מחלה. לעיתים מתפתחת פובופוביה גם אם ללא פוביה קיימת בפועל. החשש מכך שתתפתח פוביה אשר תגביל את הפעילות היומיומית שלך עלול להוביל להתפתחות חרדה מפני מושא הפחד עצמו כלומר להתפתחות פובופוביה.

פובופוביה עלולה לגרום לפוביה

פובופוביה עלולה לגרום להיווצרות הפוביה ממנה חוששים, איך זה קורה? הסובלים מפובופוביה עלולים להגביל בהדרגה את הפעילות שלהם בניסיון לשמור על שליטה בגורלם. הגבלה זו נעשת בדרך כלל על ידי מזעור הולך וגדל של החשיפה שלהם לתגובות הצפויות כתוצאה מהפחדים. לאורך הזמן, מצב המנעותי זה עלול להוביל להתפתחות אגורפוביה (בעת חוצות), כלומר להסתגרות בסביבה בטוחה. אם החרדה מתמקדת סביב אובייקט או מצב מסוים, עלולים לפתח בהדרגה פוביה מפני האובייקט או המצב הזה.

כיצד מטפל CBT עשוי לסייע בהתגברות על פובופוביה

מעצם טיבעה פובופוביה תהייה מלווה בחרדה או פוביה נוספת (לעיתים במספר חרדות ויתכן שגם בחרדה מוכללת). לאור זאת פובופוביה עלולה להיות מורכבת לניהול והטיפול צריך להתייחס לכל מכלול החרדות.

מטפל CBT בעצימות נמוכה יוכל לעזור בזיהוי ואבחון מכלול חרדות אלו ויקבע תוכנית טיפול מותאמת אישית העונה על הצרכים הייחודיים שלך.

במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי יתייחס מטפל סי בי טי הן לצד ניהול החשיבה והן לצד ההתנהגותי, כדי לאפשר למטופל רכישת והטמעת מיומנויות קוגניטיביות ויישומן בפועל בעולם האמיתי. טיפול LI CBT יוכל לסייע רבות להפחתת הפחדים הגורמים להיווצרות פובופוביה, ולהקלה משמעותית ע"י הסרת המגבלות שהטיל על עצמו הסובל ממנה.

האם LICBT יכול לעזור לך או לקרובים לך?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

מטפל CBT (מטפל סי בי טי) בעצימות נמוכה 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הו א טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול מועבר ע"י מטפל CBT (מטפל סי בי טי) בעצימות נמוכה והוא יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT בתל אביב או בסקייפ.

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.