הטרדה מינית ע"י לקוח – מדוע קשה לי להגיב, ואיך מטפל CBT יכול לסייע?

שאנחנו מדברים על הטרדה מינית במקום העבודה אנחנו חושבים בדרך כלל על הבוסים, עמיתים לעבודה. או זרים..אבל בתפקידים מסוימים, גברים ובעיקר נשים מתמודדות עם סוג אחר של הטרדה מינית: הטרדה מינית שמגיעה מהלקוח או מספק. ההטרדה המינית יכולה להגיעה גם ממישהו שאינו עובד בחברה, אבל עדיין הופך את סביבת העבודה למאיימת, לא נוחה ולעיתים אפילו לא בטוחה.

הטרדה מינית במקום העבודה כאמור עלולה להתרחש במגוון מערכות יחסים, (בוסים-עובדים, עובדים – עובדים, לקוחות – עובדים, ספקים – עובדים). ההטרדה המינית לא חייבת להיות דרישה ברורה למין, או מגע פיזי אלא היא עלולה ללבוש צורות שונות של התנהגויות לא הולמות, כולל ספק או לקוח שמספרים בדיחות גסות, רומזים רמזים מיניים או משתמשים בשפה פוגענית.

מדוע פעמים רבות העובד מתקשה להגיב להטרדה מינית

לחברה בה אנו חיים מסורת תרבותית המקשה עלינו לפעול ולהגיב בצורה מיידית ואסרטיבית כנגד הטרדה מינית; לאורך תקופה ארוכה הייתה נהוגה תרבות של שתיקה והשתקה שהגנה על מטרידים ודיכאה גם את התגובה הציבורית והאישית למעשיהם. אנשים ובעיקר נשים רבת אינן בטוחות אפילו אילוו שאלות יש לשאול, וכמובן מפחדות להיתפס עצמן ע"י החברה כחלק או אפילו מקור הבעיה.

העובד או העובדת נמצאים באינטראקציה עם לקוחות ומקבלים שכר כדי להיות נחמדים ושירותיים. החשש שתגובה אסרטיבית ללקוח מטריד עלולה לגרום לנזק למקום העבודה, או שמא שתגובה כזו עלולה להתפרש כחוסר מקצועיות, או אולי כחוסר נאמנות למקום העבודה ולהתפס כ"עושה צרות", עלולה בהחלט לגרום לעובדת מחשבה שנייה או אפילו המנעות מתגובה ברורה ואסרטיבית להטרדה.

מדוע קשה להתלונן בפני הממונים על לקוח מטריד או להתעמת איתו

פחד מההשלכות – תלונה על לקוח מטריד מינית מחייבת את המעביד להגן על העובד או העובדת מפני אותו לקוח. גם אם המטריד אינו עובד חברה על הממונים לפעול. במקרה כזה כמובן עלולות לעלות אותן מחשבות או חששות שהוזכרו קודם. חששות

בושה  ותחושת אשמה – לא די בכך שקורבנות ההטרדה המינית מרגישים פגועים, שפלשו וטימאו אותם,הרי הפניה מגדילה את תחושת ההשפלה וחוסר האונים ונתונים לחסדי אדם אחר. תחושה קשה זו של בושה גורמת לעתים לקורבנות להאשים את עצמם בהטרדה המינית הבלתי הולמת שספגו או בכך שאינם מצליחים לבצע את תפקידם כראוי. זהו סוג של עיוות חשיבה בו אנו לוקחים אחריות על מצב או מעשים של אחרים ללא קשר לעובדות. תחושת אשמה עלולה להוביל אותנו להרגיש לא ראויים, לא אהובים ואף לא שייכים. החרדה מכך כמובן עלולה למנוע אותנו מלפעול.

הכחשה ומזעור – לעיתים בגלל הבושה או בגלל מניעים חברתיים ואחרים נפגעי ההטרדה המינית עצמם מכחישים את עצם ההטרדה, ומעדיפים לראות את המעשים כמקובלים ונורמטיבים. במקרים מסויימים משתמשים הנפגעים בעיוות חשיבה של מזעור הפגיעה, בהשוואה למקרים חמורים יותר… כך שאין בה משהו משמעותי המצדיק תלונה או עימות.

הערכה עצמית נמוכה – לעיתים קורבנות הטרדה מינית בעלי הערכה עצמית נמוכה אינם מעריכים או מכבדים את גופם או את שלמותם, כך שאם מישהו פוגע בהם או מטריד אותם, הם נוטים לצמצם את הפגיעה

תחושות של חוסר אונים / חוסר מסוגלות – קורבנות הטרדה מינית לעיתים אינם מאמינים שיש דרך למנוע את ההטרדות ומפתחים תחושה של חוסר תקווה וחוסר אונים, לכן הן פשוט מוותרים ואפילו לא מתלוננים או מבקשים עזרה.

היסטוריה של הטרדה מינית – נשים שכבר עברו טראומה של הטרדה או התעללות מינית בעבר נוטות להתלונן הרבה פחות על הטרדה מינית בעבודה.

דפוס התנהגות המנעותי – במהלך החיים אנו מייצרים דפוסי התנהגות המבוססים על אמונות שונות שהשתרשו בנו. כאשר אנו מרגישים מאויימים מתחיל לפעול עצלנו מנגנון הישרדותי הנקרא הילחם – קפא – ברח. מנגנון זה גורם לנו לפעול על פי חשיבה אוטומאטית ולפעול בהתאם בדפוסים קבועים מראש. הדפוסים ההתנהגותיים האלו יוצרים מעגל קסמים המעצים את האמונות שלנו וכך מונע מאיתנו לשנות את דרך ההתמודדות שלנו. בכדי לצאת ממעגל קסמים שכזה מומלץ לפנות לעזרת מטפל CBT בעצימות נמוכה, LI CBT.

איזון בחשיבה אוטומטית ובדפוסי התנהגות בעזרת מטפל CBT בעצימות נמוכה

מטפל CBT בעצימות נמוכה (מטפל סי בי טי בעצימות נמוכה), מדריך את המטופל במיומנויות ניהול ואיזון חשיבה אוטומטית ובאימוץ דרך פעולה של התנהגות אדפטיבית (מועילה). טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT ע"י מטפל CBT בעצימות נמוכה מספק כלים פרקטיים המסייעים בהפחתת חרדות ושיפור בדימוי ובביטחון העצמי. כלים אלו מעצימים את המטופל ומאפשרים לו לפעול באסרטיביות בשעת הצורך.

האם LICBT יכול לעזור לך או לקרובים לך?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

100% תכל"ס, 100% אמפטיה, 0% שיפוטיות

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הניתן ע"י מטפל CBT בעצימות נמוכה (מטפל סי בי טי בעצימות נמוכה) הו א טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT בתל אביב או בסקייפ.

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.