מבין השאלות שהפנתם אלי (בקבוצת הפייסבוק "שאל את המטפל"), הפעם בחרתי להעלות לבלוג שאלה שעשוייה לעניין רבים מכם הן כמתמודדים עם חרדה או ADHD או שאתם הורים לילדים המתמודדים עם קשיים אלו.

האם ספינר מטפל בחרדה או בבעיות קשב וריכוז

שלום מטפל יקר, בזמן האחרון אני נמצא המון במתח, דאגות, חרדה עד שזה ממש מפריע לי בחיים (גם בבית וגם במשרד), אני יודע שהומלץ לבעלי הפרעת קשב וריכוז להשתמש בספינר ושזה עוזר להם, אבל בימים האחרונים שמעתי שהספינר גם מטפל בחרדה.. האם זה נכון? זה יטפל לי בחרדה?
שלמה (שם בדוי)
שאלה מאוד עדכנית לטרנד הנוכחי של הספינרים, אני מניח שאם יש לכם ילד החל מכיתה א' ועד הצבא או אפילו סטודנט בלימודים גבוהים… כניראה יש לכם גם ספינר בבית 🙂

אז מה באמת עומד מאחורי הספינרים והאם הם מסייעים לטיפול בחרדה, דאגות או מתח, ובעצם האם הם בכלל גם תורמים לאלו הסובלים מהפרעת קשב וריכוז?

במה אם בכלל תורם ספינר להפרעת קשב וריכוז ADHD

נתחיל דווקא בנושא הפרעות הקשב והריכוז, הדעות המקצועיות חלוקות בעיניין. אומנם ישנן עדויות מסוימות שיתכן ותנועות מתמידות עשויות לעזור לילדים המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז ADHD אך מבחינה מחקרית עדיין לא הוכחה בפועל תרומתו של הספינר והוא מהווה המשך של פיתוח אביזרים קודמים כמו הזמזם שמעורר את הנושא אותו אחת לכמה דקות ומחזיר אותו למיקוד. בשל השוני הברור בדרך פעולתם של הזמזם ודומיו לספינר, לא ניתן להסיק ישירות על יעילותו של הספינר.

הבעיה העיקרית שמציינים בעיניין הספינר היא שהוא יותר משעשע מעוזר ובין השאר עלול דווקא להסיח את דעתו של המשתמש ויותר מכך את הסובבים אותו. בשל כך יש מוסדות חינוך אשר אסרו על השמוש בספינר בשעות הלימודים.

יש הטוענים כי הספינר מסייע ברמה ההתנהגותית לבעלי היפראקטיביות אך בכל מקרה קיימת הסכמה נרחבת כי הספינר אינו יכול להוות תחליף לטיפול אחר (בין אם המדובר בתרופתי, ביופידבק, אימונים, אמנות לחימה טיפולית וכו')

האם ספינר יעיל להתמודדות עם חרדות?

העיסוק בספינר ממקד את המפעיל שלו בתנועה או בתיחזוק שלה ובכך עשוי להסיח את דעתו ממחשבות אחרות. תכונה זאת עשוייה לשמש ככלי מצויין גם להסחת דעתו של המפעיל מדאגה, מתח ואפילו חרדה.

הספינר במקרה הזה משמש בדומה לסטרס בול כטכניקת ניהול מתח מהירה (RSMT) אשר בהחלט עשוייה להיות מועילה להפחתת מתח בזמן הפעילות עצמה. הבעיה היא שאין הפעולה מונעת את החרדה, או את הדאגה עצמה והיא תחזור ותשוב.

לכן גם אם השימוש בספינר עשוי להפחית במידה מסויימת חרדה בזמן ספציפי על ידי הסחת הדעת באופן נקודתי הוא לא "ירפא" את החרדה ולכן אינו יכול להחליף טיפול בבעיה. במידה מסויימת בגלל הסחת הדעת מהחרדה עצמה הוא מונע התמודדות עמה ובשל כך גם עלול לבססה עוד יותר.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

דרך יעילה להפחתת חרדה ולמניעת הישנותה לאורך זמן בנוי בין השאר על התמודדות מדורגת עימה המביאה את הסובל ממנה לשלוט במחשבותיו ובהתנהותו. על כן, המלצתי במקרה חרדה המפריעה לניהול שיגרת חיים או עבודה תקינים ומאושרים, היא לפנות לטיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT אשר מובנה במיוחד לסייע במקרים אלו.