טיפול בחרדת ספורט

/טיפול בחרדת ספורט
טיפול בחרדת ספורט2018-07-23T18:19:31+00:00

חרדת ביצוע של ספורטאים וטיפול LICBT

'הרבה ספורטאים שמעולם לא נחנקו מלחץ מעולם לא היו בעמדה לעשות את זאת.' – טום ווטסון, שחקן הגולף האגדי

מהי חרדת ספורט?

ספורט וחרדת ביצוע נפגשים לעתים קרובות ומתיחסים אליה בשם חרדת ספורט. ההתמודדות עם לחץ וחרדה היא חלק אינטגרלי של הספורט, בין אם המדובר בחובבנים או בספורטאי עילית.
לחץ סביר ועוררות פיזית מסייעים בהכנתנו לאירוע ספורט ויכולים אף להיות מועילים לביצועי אימון או תחרות. הביעה מתחילה כאשר הספורטאי אינו מסוגל לווסת את החרדה והיא עלולה להשפיע לרעה על הביצועים שלו.

כאשר מחשבות שליליות של חרדה ופחד מכישלון מציפים את הספורטאי הן עלולות להפוך לנבואה המגשימה את עצמה ולהשפיע לרעה על הביצועים. בדומה לחרדות אחרות דוגמת חרדת קהל, פחד במה וכו'. חרדת הספורט היא למעשה סוג של חרדת ביצוע אשר במקרים רבים מסתתרת מאחוריהן החרדה כי יש צורך לקבל אישור או גושפנקה מאחרים ולפעמים אפילו מעצמך לערך העצמי שלך. חשיבה שלילית, פחד מכישלון, חוסר יכולת להתמודד עם מצוקות או חוסר וודאות, בעיות במיקוד וצורך קיצוני להיות מושלמים הם הגורם המנטלי שעלולים להוביל לחרדת הביצוע.

האם יש לך חרדת ספורט?

מחשבות המאפיינות חרדת ספורט יכולות להיות:

  • "אני כל כך טוב באימונים אבל חלש בתחרות".
  • "אני כל כך עצבני במשחקים שהבטן מתהפכת לי".
  • "הלחץ והחרדה בתחרויות משגע אותי עד כדי כך שאני לא יכול/ה להתרכז בהן".
  • "אני הולך לפשל בגדול, ועכשיו כולם יראו שאני סתם פארש".
  • "אני כל כך עצבנית ומבואס שאני אפילו לא נהנית מהספורט".

אם מחשבות כאלה אינן זרות לך, ככל הניראה יש לך חרדת ביצוע בספורט. ספורטאים הסובלים מחרדת ספורט, או ליתר דיוק חרדת ביצוע בספורט עלולים לחוות בעקבות מחשבות אלו גם שינויים פיזיים, כגון פעימות לב מואצות, קשיי נשימה, קיבוץ שרירים, קיבה עצבנית, קיפאון וקשיים במוטוריקה.

אם יש לך חרדת ספורט את/ה לא לבד, להיפך את/ה נימצא בחברה טובה. חרדת ביצוע בספורט היא חרדה נפוצה ותוקפת פעמים רבות גם ספורטאי עילית אולימפיים מוכשרים. כך שעצם הופעת החרדה אינו מעיד על היכולות האמיתיות של הספורטאי.

חרדת ספורט וטיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT בעצימות נמוכה, LICBT

החדשות הטובות הן כי חרדת ביצוע בספורט כמו רוב חרדות הביצוע ניתנת לטיפול. טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT בעצימות נמוכה, LICBT, עשויי לעזור לך להתגבר על החרדה ולהפחיתה לרמה כזו שתאפשר לך לממש את מיטב היכולות שלך בתחרות או באימון.

טיפול LICBT הוא טיפול קצר מועד המסייע לך לשלוט בדרך המחשבה ולנהל אותה, ומספק כלים פרקטיים ויעילים ליישום.

טיפול ה LICBT מתבצע בקליניקה הממוקמת בתל אביב ומשולבת עם סטודיו אימון אמנות לחימה טיפולית ומאפשר פעילויות שונות, אימון ותירגול בפועל של הטכניקות הנלמדות.

רונן דנציגר מטפל LICBT וגם מדריך אמנות לחימה טיפולית וספורטאי הרמות כח

כספורטאי בעצמי בענפי אמנויות לחימה והרמת כח (powerlifting), המציבים אתגרים משמעותיים ומעמידים את המשתתף בהם בלחצים והתמודדויות עם פחדים, דאגות וחרדות לרוב, אני מכיר מקרוב את התחושות איתם מתמודד הספורטאי ההישגי והתחרותי.

השילוב המיוחד שלי כמטפל קוגניטיבי התנהגותי LICBT עם הניסיון האישי וההבנה העמוקה של חרדות הספורטאי ותחושות החרדה שלו, עשויי לשרת היטב את המטופל ולתת לו מענה מקיף לצימצום הלחץ והדאגה ולנתב אותם לשיפור תוצאות.

עוד על LICBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי

חרדה לאחר פציעת ספורט (חרדה דומה)

כל ספורטאי יודע עד כמה עלולה להיות קשה החרדה לחזור לאימונים לאחר פציעת ספורט. לעיתים לקושי הפיזי הכרוך בחזרה לאימונים, מתלוות חרדות שונות המקשות על הספורטאי עוד יותר. החרדה מפציעה חוזרת, פגיעה בביטחון העצמי, התמודדות מנטלית עם ירידה ביכולת, השוואה עם ספורטאים אחרים, דימוי עצמי, מבוכה ובושה ממה אחרים יחשבו, הם ההתמודדויות הבולטות ביותר אשר לעיתים עלולות לגרום לספורטאי לדחות את חזרתו לאימונים או לא להפיק מהן את המירב.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT עוזר לספורטאי לחזור לאימונים סדירים ומספק לו כלים להתמודדות עם האתגרים המנטליים המקשים עליו.

האם LICBT יכול לעזור לך או לקרובים לך?

לברור, מלא/י את הפרטים בטופס ואחזור במהרה.