שפה קשה כלפי עצמך, אסטרטגיה של אשמה

מצבי חרדה ותחושת דיכאון לעיתים מעוררים בנו תחושות אשמה. הרבה אנשים מדווחים כי במצבי חרדה או דיכאון אלו הם משתמשים בשפה קשה וביקורתית ולעיתים אף אכזרית עם עצמם. האם גם אתם מוצאים את עצמכם במצבים שונים אומרים לעצמכם דברים כמו "לא עשיתי די, אני לא מספיק טוב, אני לא ראויה, אני טיפש, אני מתבייש במי שאני" וכו'?

עם איזה חבר היית בוחר להיות בזמני חרדה ודיכאון?

בזמנים קשים, מפחידים, כשהמצב רוח ירוד ומדכדך, איזה חבר היית מעדיף? את החבר הפוגעני, שמגדיל את תחושת האשמה, האפסיות, חוסר המסוגלות שלך. שמדבר אליכם בשפה קשה ותוקפנית, או את החבר שבשעה כזו נשאר נאמן, תומך בך, מעודד, משתתף וצועד יחד איתך?

איזה חבר אתה לאחרים שבזמן קשה?

רוב האנשים מדווחים שהם טובים יותר לאחרים מאשר לעצמם (Neff, 2003a), וזה לא יוצא דופן להיתקל באנשים הנוטים לפעול בטוב לב ובחמלה כלפי אחרים אך מכים באכזריות את עצמם במצבים דומים.

מה אתה היית אומר לחבר טוב שהיה במצבך? האם היית פוגעני, מוריד ביטחון, משפיל ומאשים אותו, או מתייחס אליו בחמלה, חסד, תומך בו ומעודד אותו?

דיבור עצמי קשה כאסטרטגיית התמודדות

המצב האנושי אינו מושלם, אנחנו לא תמיד יכולים להשיג את מה שאנחנו רוצים וכמובן אנחנו לא תמיד יכולים להיות מי שאנחנו רוצה להיות. החסרונות והפגמים שלנו הם מה שהופכים אותנו להיות אנושיים. דיבור פוגעני, משפיל או מנמיך כלפי עצמך, היא בפועל אסטרטגיית התמודדות עם המצב הקשה. אסטרטגייה זו אמורה באופן אבסורדי להרגיע או להמנע בטווח הקצר מהתחושות הקשות שמביא איתו המצב הקשה. אסטרטגייה זו מעבירה את המיקוד מהכאן ועכשיו ישירות אלינו. ברוב המקרים אסטרטגייה של הלקאה עצמית תוקעת אותנו ואינה מאפשרת לנו או מקשה מאוד על יכולתנו לתפקד באופן התואם את ההקשר והסיטואציה בו אנו נמצאים.

איזה חבר אתה לעצמך?

בהנחה שאתה בדומה לרוב האנשים היית תומך בחבר אחר שהיה נמצא במצב קשה הדומה לשלך, ובהנחה שהיית בוחר בזמן קשה דווקא בחבר התומך ולא בזה המוריד את הביטחון, ובידיעה שלרוב האסטרטגיה של דיבור עצמי פוגעני מקשה על תפקוד אדפטיבי, מדוע את מפעיל סטנדרט כפול כלפי עצמך?

במידה ותבחר בזמנים קשים להיות אותו חבר טוב לעצמך, הרי תגדיל את הסיכוי לשפר את היכולת לתפקד בדרך שתעבוד טוב יותר עבורך ועבור היקרים לך.

טכניקות טיפול CBT או טיפול ACT ככלים לשינוי אסטרטגיית התמודדות

מטפל CBT או מטפל ACT יוכלו להדריך אותך כיצד לרכוש מיומנויות ניהול חשיבה אשר יאפשרו לך לשנות אסטרטגייה של דיבור עצמי מאשים, משפיל ומנמיך, אל אסטרטגייה של חמלה אישית ותפקוד אדפטיבי. בכל אחת מהגישות, בטכניקות טיפול CBT (טיפול סיביטי) או טיפול ACT ישנם כלים יעילים לשינוי זה, כך שכל מטופל יכול למצוא את השילוב האופטימלי עבורו. בין אם המדובר בהבנייה קוגניטיבית ובין אם המדובר בקשיבות (מינדפולנס) למחשבות ולתחושות, קבלה והיכולת לאזנם או להפרידם מהתיפקוד, יכול המטופל לרוב להגיע למקום טוב יותר בחיים.

האם LI CBT או ACT יכולים לעזור לך או לקרובים לך?

מטפל CBT (מטפל סיביטי) LI + מטפל ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT | תרפיית קבלה ומחויבות ACT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הוא טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול מועבר ע"י מטפל CBT (מטפל סי בי טי) LI ו- ACT והוא יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT בשילוב ACT עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT בתל אביב או בסקייפ.

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.