יציאה מהארון,לגלות את הזהות המינית והמיגדרית

למרות הפתיחות היחסית של התקופה האחרונה עדיין רבים מפחדים לצאת מהארון. הפחד מחוסר הקבלה שלהם ע"י קרוביהם והחברה, כמזוהים מגדרית או מינית עם מה שנהוג לכנות בהגדרות שונות על בסיס זהות מינית או מיגדרית הקהילה הגאה או להט"ב, להטב"ק, להטב"א, להטבא"ק, להטבפא"ק – כל הגדרה מתייחסת לזהויות שונות בראשי התיבות שלה אבל ככלל מדובר כמובן בזהות של לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים, ביסקסואלים, אסקסואלים (א-מיניים), קוויר, קווסטשנינג, אינטרסקס, זורמים, פאנסקסואליות או פוליסקסואליות ולעיתים נוספים גם הטרוסקסואלים , תומכים וכו' (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender,Transsexual, Two-Spirit, Queer, Questioning, Intersex, Asexual, Ally, Pansexual, Agender, Gender Queer, Bigender, Gender Variant, Pangender).

יציאה מהארון בשני חלקים

היציאה מהארון ולספר למשפחה ולחברים על הזהות המינית שלכם יכולים להרגיש כמו הדבר המרתיע ונורא ביותר בעולם, אבל מצד שני זה יכול להיות גם המפתח לשיחרור ואושר אישי. כמובן שלא כל מי שעוברים את התהליכים של היציאה מהארון חווים את אותם קשיים או חרדות, אך בדרך כלל היציאה מהארון מתחלקת לשני תהליכים לא פשוטים.

ראשית תהליך היציאה מהארון בפני עצמך, ההכרה והקבלה העצמית. תהליך מורכב זה יכול להיות מלווה בתחילתו בתחושות חרדה, לחץ, דיכאון, אשמה, דחייה עצמית, תחושת פגימות וסבל.
התהליך השני- תהליך היציאה מהארון בפני המשפחה, החברים והסביבה לעיתים קשה לא פחות ואף יותר. גם כאן הוא מלווה פעמים רבות בתחושות חרדה ולחץ כבדים.

יציאה מהארון בפני ההורים, המשפחה והחברים

הפעם נדון בקצרה דווקא בתהליך השני, ביציאה מהארון בפני ההורים והמשפחה, החברים והסביבה. מומלץ שתהליך זה יגיע רק לאחר ההשלמה וההכרה, הנוחות שאתם מרגישים והביטחון בזהות האישית מינית או מגדרית שלכם בעצמכם. כאשר תרגישו שאינכם תלויים בהגדרת הזהות שלכם באחרים, ושלחץ שעלול להגיע מבחוץ לא יוכל להחזיר אותכם לארון, יהיה לכם יותר כח נפשי לספר.

כמובן שאין דרך אחת נכונה איך ומתי כדאי לצאת מהארון בפני האחרים. לא תמיד המשתנים בידיים שלכם אולם כעקרון עדיף במידת האפשר למצוא עיתוי בו הצד השני (המשפח האו הסביבה) אינו נתון בלחץ משמעותי או משבר שאינם קשורים אך עלולים להשפיע על התגובה ויכולת הקבלה שלהם.

עדיף לבחור עיתוי רגוע ולא להשתמש ביציאה מהארון כנשק בתוך ריב כמו הטחת האשמות. שימוש כזה או עיתוי כזה מעוררים כשלעצמם התנגדות וכעס בצד השני ויכולים להוביל לתגובות הגנתיות קשות.

יציאה מהארון למה אפשר לצפות (רשימה חלקית)

אנשים שונים יגיבו בדרכים שונות, התגובות להודעה על יציאה מהארון מבוססות פעמים רבות על האמונות, הציפיות, החרדות והערכים שלהם. לחלק מהאנשים לא תהיה בעיה מהותית עם הזהות או המיניות שלך. יתכן שאפילו תופתעו לדעת שחלקם כבר חשדו בעצמם אך לא העלו את הנושא לשיחה. אבל יש לקחת בחשבון שלחלק מהאנשים יגיבו בצורה שלילית, בדאגה, במבוכה, בהלם, בהאשמות (לפעמים עצמיות) ואפילו לעיתים בעוינות ובכעס.

אתם עלולים לגלות כי חלק מהחברים שלכם שחשבתם שאין להם בעיה עם זהויות שונות ירגישו פתעום מרומים או שלא בנוח לך כשקרוב להם פתאום יוצא מהארון. יש הבדל בתמיכה בראיון עקרוני, מאשר בתמיכה בפועל באדם קרוב.

מה כדאי לזכור לגבי התגובות שעלולים לקבל ביציאה מהארון

תמיד כדאי לזכור כי לכם היה זמן רב בו עיכלתם את נושא הזהות המינית והמגדרית ואילו לאנשים שאתם מספרים להם מקבלים את המידע הזה פתאום ובהפתעה. כדי לאפשר להורים, לחברים או לסביבה להכיל את המידע החדש על זהותכם כדאי שתיעזרו בסבלנות, יתכן שהם צריכים זמן לעבד ולעכל את הבשורה.

חשוב לזכור כי אתם לא אחראיים לתגובה של הסובבים אותכם, גם אם הם קרובים אליכם כמו הורים, אחים וחברים. כל תגובה שיגיבו גם אם היא קשה ובוטה נובעת מעצמם ואומרת יותר עליהם מאשר עליכם. לכן גם על תגובות קשות או שליליות, נסו לא להגיב בכעס מיידי או בהתגוננות ואפשרו להם להיות כנים לגבי הרגשות שלהם.

חשוב גם לזכור שהתגובה הראשונית לא בהכרח מעידה על התנהגותם והיחס אליכם מאותם אנשים בטווח הארוך. חלקם עשויים להתגלות כתומכים הרבה יותר מאלה שנותנו תמיכה מיידית.
כמו שאתם מצפים שיבינו אותכם, נסו להבין את קשיי ההתמודדות עם המידע החדש העומדים בפני ההורים, האחים או החברים, עיוותי חשיבה המבוססים על מחשבות של מה זה אומר עליהם (מבחינתם) עלולות להקשות עליהם מאוד.

לפעמים דווקא זה שתתנו להם את המקום והזמן לדבר על הקשיים הללו, תכילו ותקבלו אותם בחמלה יעזור גם להם לקבל אותכם בדרך דומה.
תוכלו כמובן להזכיר להם (ולכם) שאתם בדיוק אותם אנשים שהייתם אתמול ותהיו גם מחר. להורים המתקשים בכל זאת לעכל תוכלו להציע לעמוד בקשר עם עמותות ההורים לחברי הקהילה כמו תהילה שם יוכלו לקבל תמיכה בעצמם וגם כמובן הכלה ותובנות חדשות.

ההחלטה לצאת היא רק שלכם

ההחלטה לצאת היא רק שלכם. אל תתנו לרגשות אשמה ולחץ של אחרים החושבים שכולם חייבים לצאת מהארון. אל תאפשרו לאחרים לדחוף אתכם בחוצפה בניגוד לרצונכם. ברוב המקרים אתם יכולים וצריכים להחליט מתי, איפה, איך, ולמי אתה רוצה לספר.

תהליך יציאה מהארון פעמים רבות מלווה בבלבול, חוסר יכולת בקבלת החלטות, חרדות, חששות לגבי הדימוי העצמי, ביטחון עצמי ודאגות רבות אחרות. למתקשים לעבור תהליך מורכב זה בעצמם יכולים לפנות אל מטפל CBT בעצימות נמוכה, אשר יוכל לסייע בהתמודדות עם כל אלו.

תמיכה של מטפל CBT בעצימות נמוכה בתהליך היציאה מהארון

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT מתמקד בנושאי חרדה, דיכאון, דימוי עצמי, פתרון בעיות ומשברים. במסגרת העבודה עם מטפל CBT בעצימות נמוכה הוא יוכל להדריך אתכם בטכניקות של פתרון בעיות, מיומנויות ניהול חשיבה, טכניקות להפחתת חרדות ואפילו תירגול סימוצליות של שיחות יציאה מהארון.

במקרה שתבחרו להשתמש בעזרתו של מטפל CBT כדאי לברר קודם כל את עמדתו האישית בנושא, תוכלו לקרוא על בחירת מטפל CBT בעצימות נמוכה מתאים בפוסטים קודמים:

האם LICBT יכול לעזור לך או לקרובים לך?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

100% תכל"ס, 100% אמפטיה, 0% שיפוטיות

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הניתן ע"י מטפל CBT בעצימות נמוכה הו א טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT בתל אביב או בסקייפ.

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.