רגשות אשמה, רגשי אשם סוגיהם והשפעתם

//רגשות אשמה, רגשי אשם סוגיהם והשפעתם

רגשות אשמה עלולים לגרום אצלינו לכאב נפשי רב, ולהשפיע קשות על יחסם לאחרים, על מערכות היחסים שלהם, על תיפקודם והתנהגותם בחיי היומיום ועל השקפת עולמם. שלומית (שם בדוי) חברת קבוצת הפייסבוק "שאל את המטפל" פנתה אלי לעזרה בנושא.

"שלום רונן המטפל, אני מלאה ברגשות אשמה שמציפים אותי ופוגעים בתפקוד שלי, בעיקר בזוגיות. הייתי כל כך רוצה לסלוח לעצמי כמו שחברה שלי אומרת לי – אבל אני פשוט לא מצליחה לעשות את זה. כל מה שאני רוצה לעשות זה לחזור בזמן ולעשות הדברים כמו שצריך. אבל שום דבר שאני יכולה לעשות לא לא מצליח להפסיק את התחושה הנוראית הזאת ואת הכאב שבא איתה. בבקשה תעזור לי"
שלומית (שם בדוי)

רגשות אשמה ככלי הישרדות חברתית

רגשות אשמה או תחושת אשם הם חוויות קשות ומאוד לא נעימות. הפחד מהם גורם לנו לשמור על קודים מוסריים מסויימים ופעמים רבות להקפיד על נורמות חברתיות שאולי היינו פוסחים עליהן. אפשר לראות ברגשות האשמה מעיין מעצור או בלם של פעולות הנתפשות אצלינו כלא ראויות.

ההבדל בין רגשות אשמה לבושה

למרות שלכאורה רגשות אשם דומות לבושה קיים הבדל מהותי בניהם. רגשות אשמה נוצרות בשל פעולה שלנו (או אי פעולה נדרשת) אשר לפי תפישתינו היא חטא או התנהגות לא מוסרית. זו הרגשה שיש לנו כלפי עצמנו, לעומת זאת בושה היא התחושה הנובעת מתפישה שיש לנו על עצמנו והחשש מהתפישה שעלולה להיות לאחרים אודותינו. זה דומה להבדל בין "עשיתי משהו מכוער" – רגש אשמה, לבין "אני אדם מכוער" – תחושת בושה.

מה הסכנה של רגשות אשמה מופרזות

אנשים שיש להם רגשות אשמה מופרזים סובלים סבל עז. רגשות אשמה חזקות עלולות לשנות את תפיסת העולם ואת ההתנהגות ודפוסי המחשבה. כתוצאה מכך, התיפקוד האישי והחברתי עלולים להפגע ומערכות היחסים עלולות לההרס. במקרים מסויימים רגשות אשמה עלולות גם לפגוע בהתפתחת האישית והכלכלית. מכיוון שרגשות אשמה יכולים להיות עוצמתיים בהשפעתם, אשמה ארוכת טווח עלולה להוביל לשינאה עצמית, לתסכול, למצבי חרדה, עצבות, דיכאון ולתחושת חוסר אונים.

רגשות אשמה ותיקונם בראי הדתות והמסורת

את עוצמת הפגיעה שעלולה לנבוע מרגשות האשמם ניתן להבין גם מההתעסקות הדתית לעיניין. דתות שונות מתייחסות בכובד ראש לנושא ומציעות אפשרויות שונות של יציאה ממעגל ההרס העצמי שגורמות רגשות אלו. אפשרויות אלו יכולות להיות, בקשת סליחה, תשלום או ענישה עצמית כהגלייה. היהדות עוסקת ברגשות האשם החל מסיפור התורה אודות חטא קין בנו של האדם הראשון בו היא מציעה לו דרך לחפר על חטאיו מאחר והיא מודעת לכך שאין האדם יכול לחוות מציאות טראגית ופטאלית של חיים בצל רגשות אשמה קשים ובלתי נסלחים, דרך התנהגותו מלאת רגשות האשמה של דוד המלך בעקבות פרשת בת שבע ובעיניין אמנון ותמר. בתקופה מאוחרת יותר בכתביו של רבי נחמן מברסלב "אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן" אשר השפעתם מגיעה עד לכותבים של ימינו בשירו של אהוד בנאי " אתה רוצה לשכוח, להתחיל מהתחלה, אז תאמין שאם קלקלת, אתה יכול גם לתקן".

סוגי רגשות אשמה

ישנם מספר סוגי רגשות אשמה, או ליתר דיוק גורמים עיקריים ליצירת רגשי אשם:

  • רגשות אשמה בעקבות משהו שעשית או נמנעת לעשות – כלומר מעשה שלך שגרם לפגיעה באחרים או לפגיעה בקוד המוסרי או האתי שלך עצמך.
  • רגשות אשמה בעיקבות משהו שלא עשית, אך רצית לעשות – אומנם לא ביצעת בפועל פגיעה אך אינך יכול להמנע מהמחשבה המטרידה כי רצית לעשות זאת.
  • רגשות אשם על משהו שנידמה לך שעשית אך לא עשית במציאות – לפעמים רגשות אלו יהיו עוצמתיים לא פחות מאלו שיגיעו בעיקבות מעשה בפועל.
  • רגשות אשמה בעקבות מחשבה שלא פעלתה (או לא פעלת מספיק) לעזרתו של אחר.
  • רגשות אשמה כי היית טוב יותר מאחרים או שהיו לך היזדמנויות טובות יותר מלאחרים – תחושות אלו מאפיינות פעמים רבות ניצולי אסונות או קרבות, או כאלה שהצליחו יותר להתפתח לימודית וכלכלית ביחס לקרוביהם.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT עשוי לעזור לסובל מרגשות אשמה

רגשות אשמה הן דרך התבטאות או התולדה של חרדה התוקפת אותנו. למעשה רגשות אשמה הם מעגל קסמים אכזרי שקשה לשבור, הם תוצר של חרדה והן מייצרות חרדות חרדות נוספות.

במסגרת טיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT לומד המטופל לזהות ולאתר מחשבות לא מועילות, המזינות את החרדות ופוגעות בתפקוד. המטופל לומד גם לתת למחשבות אלו מענה מאזן, העוצר את הפגיעה הריגשית ומאפשר תיפקוד תקין והתנהגות מועילה. מענה מאזן של מחשבות מועילות עשוי בשל כך לסייע ולעזור רבות בהתמודדות עם רגשות אשמה.

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT נחשב על ידי מומחים רבים כיעיל ביותר בטיפול במצבי חרדה, דיכאון, תקיעות ומצבי משבר.

האם LICBT יכול לעזור לך או לקרובים לך?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

100% תכל"ס, 100% אמפטיה, 0% שיפוטיות

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT הו א טיפול ממוקד מטרה וקצר מועד ביחס לגישות אחרות. הטיפול יעיל במיוחד עבור הסובלים מקשיים שונים, הפרעות חרדה, דיכאון, דכדוך, חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, תקיעות בחיים, דחיינות ומצבי משבר שונים.

אם אתם מתמודדים עם אחד או יותר ממצבים אלו ומעוניינים לעשות שינוי לטובה בחייכם, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT עשוי להיות מתאים לכך ולפרוץ לם את הדרך להפסקת ההתמודדות המטרידה אתכם.

צרו קשר עכשיו לקבוע פגישה.

צור קשר עכשיו!

צרו קשר עכשיו , לקבלת פרטים נוספים ולקביעת פגישה, ואחזור אליך בהקדם.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT בתל אביב או בסקייפ.

נייד 052-2325511

מלאו את הטופס ושילחו.

2018-07-23T18:19:39+00:00