תחושת הבדידות היא קשה מאוד. רבים מהסובבים את האדם החש בודד אינם מצליחים להבין את המשמעות העמוקה של סבל זה ואינם מבינים מדוע הסובל מבדידות פשוט לא יוצא ופוגש חברה. עובדת היותו לא מובן מקשה עוד יותר על חיי האדם החש בדידות. רותי (שם בדוי) פנתה אלי במסגרת "שאל את המטפל".

"איך אוכל להתמודד עם תחושת הבדידות וחוסר השייכות שמלוות אותי כבר כמעט 30 שנה?"
רותי (שם בדוי)

בדידות

על פי הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית, קיום האדם הוא קיום בודד. בסופו של דבר, כולנו לבד. למרות חשיבה פילוסופית זו בדידות היא באה כתגובה לצורך של כל אחד מאיתנו להשתייך לקבוצה, צורך זה הוא בעל שורשים הישרדותיים ומוטמע בנו גנטית וחברתית-חינוכית.

יחסים בין אישיים מעניקים לנו תמיכה, ביטחון ובריאות רגשית: בעזרתם אנחנו יכולים לחלוק את הבעיות שלנו, להתיעץ, ללמוד, לשתף, לצחוק וליהנות. אולם, כאשר יחסים בין אישיים ואינטראקציות אינם מתקיימים, מתרחשת בדידות והיא חווייה כואבת במיוחד. למעשה, חווייה זו קשה כל כך עד כי בידוד משמשת כצורה של ענישה בבתי כלא ובחרמות חברתיות.

בדידות והסטיגמה

הבדידות או תחושת הבדידות משקפת את ההבדל בין מספר הקשרים האישיים להם מצפה ורוצה האדם לבין אלו שהוא מקיים באמת. כלומר זוהי תחושה הנובעת מפרשנות האדם למצבו לעומת המצב בו הוא מעוניין. יתכן ותחושת הבדידות אותה חש האדם אכן מבוססת על מציאות כואבת אך תחושתו זו וודאי אינה מועילה לו, כשלעצמה ועלולה לגרום לתחושת מסכנות, דימיון למאפיינים של חרדה חברתית ודיכאון.

החברה בדרך כלל נוהגת בשיפוטיות כנגד אנשים הסובלים מתחושת בדידות. לסובבים את האדם החש בדידות כי אין סיבה אמיתית לתחושתו, הם רואים בתחושת הבדידות סוג של כישלון, כי הרי לדעתם כל מי שמרגיש בודד פשוט צריך להיות מסוגל לצאת ולפגוש אנשים.

העיניין הוא שההתגברות על הבדידדות היא הרבה יותר מסתם לצאת ולפגוש אנשים. חשוב להבין כי הציפיה מאדם הסובל מתחושת בדידות כרונית פשוט להפסיק להרגיש בודד ולצאת לפגוש אנשים זה בדיוק כמו לצפות מאדם החש דיכאון להפסיק להיות מדוכדך ולהתחיל לשמוח.

הבדידות הכרונית והבדידות הזמנית

נוהגים להבחין בין שני סוגי בדידות משמעותיים: הבדידות הכרונית והבדידות הזמנית או החולפת.

הבדידות הכרונית למעשה אורכת זמן רב ולרוב שנים רבות. בדידות זו אינה קשורה למצבים מסויימים, היא נובעת מפנימיותו של האדם, והסובל ממנה בדרך כלל אינו מקיים די קשרים חברתיים לאורך כל ימי חייו. תחושת עוצמת הבדידות עשוייה להתשנות לאורך הזמן אך היא תמיד נוכחת ללא הפסקה.

לעומתה הבדידות הזמנית או החולפת, מתקיימת לצמן קצר יחסית. בדידות זו נובעת מנסיבות מסויימות, מצוקה או מאירוע מסויים, לדוגמא ימים גשומים ואפורים, וכאשר אירוע זה חולף מסתיימת גם תקופת הבדידות.

מעצם ההבדלים בין הבדידות הכרונית לבדידות הזמנית והחולפת יהיו דרכי הטיפול וההתמודדדות עימן שונות אלו מאלו.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT בבדידות

ישנן גישות שונות לטיפול בבדידות והן מתחלקות לרוב בין הטיפול בפרט, הטיפול הקבוצתי והטיפול הסביבתי. גישות אלו פעמים רבות למעשה יהיו שזורות אלו באלו. הטיפול שנמצא על פי מטא אנליזה של מחקרים רבים כיעיל ביותר בבדידות הוא הטיפול הקגניטיבי התנהגותי CBT. בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי רוכש המטופל כלים ומיומנויות שונות המסייעות לו לצאת ממעגל הקסמים של הבדידות.

במסגרת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT ילמד המטופל כיצד לשפר מיומנויות חברתיות חסרות, הוא ילמד לזהות ולאתר דפוסי חשיבה לא אדפטיבים ומזיקים, ולתת להם מענה מאזן ומועיל המאפשר הבנה חברתית מסתגלת. בנוסף יוכל לתרגל כיצד להגדיל את ההזדמנויות החברתיות שלו ויהנה מתמיכה והדרכה