חלקנו דואגים הרבה, מהרבה נושאים, זה יכול להיות חששות בעבודה וגם בחברה וגם לבריאותינו. כביכול אין קשר בין סוגי דאגות אלו, אך בכל זאת חלקנו דואגים מטווח רחב של מצבים. אם הדאגה מנושאים מרובים מתרחשת לאורך זמן, יתכן ומדובר בחרדה מוכללת. דנית (שם בדוי) העלתה בפני את השאלה הבאה במסגרת קבוצת הפייסבוק "שאל את המטפל".

"רונן המטפל שלום רב, מזה זמן רב אני מרגישה לחץ ודאגה כל הזמן. אני לא מבינה מה קורה, באמת, כאילו כל דבר מדאיג אותי, גם אם זה לא הגיוני. אני כל הזמן מודאגת מהמצב הכספי, מבריאותי, מהלימודים באוניברסיטה וגם לבני משפחתי.

אני כבר עייפה מהדאגות האלה אבל לא מצליחה לעצור אותן. אני לא מבינה את עצמי, למה אני מודאגת מכל כך הרבה דברים. אני מסתובבת בגלל זה במתח וכל הזמן בלחץ ועצבים. המצב הגיע לזה שאפילו קשה לי להתרכז בדברים חשובים שאני עושה וזה ממש מפריע – מה קורה לי? איך אני מפסיקה את הסבל הזה?"

דנית (שם בדוי)

במידה וחווים סימפטומים של חרדה על פני תקופה ארוכה של זמן, ייתכן ומדובר בהפרעת חרדה. אם הדאגה מתרחשת לגבי מגוון רחב של מצבים ונושאים, ולא לגבי אירוע מסוים אחד יתכן ומדובר בהפרעת חרדה מוכללת.

הפרעת חרדה מוכללת (או GAD)

הפרעת חרדה מוכללת, Generalised anxiety disorder (או GAD) מאופיינת בדאגה או חרדה מוגזמת וחסרת פרופורציה, ללא סיבה הגיונית לגבי אירועי חיי היומיום בנושאים שונים. אנשים עם סימפטומים של הפרעת חרדה מוכללת נוטים לראות שחורות, לצפות לאסון ולא יכולים להפסיק לדאוג לגבי נושאים ומצבים רבים כגון כסף, עבודה, משפחה או לימודים.

חיי הסובלים מהפרעת חרדה מוכללת GAD, הופכים למצב מתמיד של דאגה, פחד וחששות. בשל היקף ההפרעה שיוצרת הפרעת חרדה מוכללת היא פוגעת באופן משמעותי בתפקוד היומיומי, כולל בעבודה ובפרנסה, באפשרויות הלימודים, וכמובן גם בפעילויות חברתיות ובמערכות יחסים. פגיעה שכזו מורידה כמובן את אייכות חייו של הסובל ממנה, והיא עלולה להגרר להפרעת דיכאון ומיעת אושר ומיצוי הפוטנציאל האישי.

לעיתים קרובות אנשים הסובלים מהפרעת חרדה מוכללת יסבלו מאוד הפרעות במקביל. הפרעות אלו יכולות להיות התקפי פאניקה או פוביות שונות.

כמו בהפרעות חרדה אחרות, הפרעת חרדה מוכללת מאופיינת גם בהשפעה פיזית על הגוף. חוסר מנוחה או תחושה של "עצבנות", נִרגָנוּת, מתח שרירים והתכווצויות, זיעת יתר, זיעה קרה, רעידות, דפיקות לב או דופק מהיר, כאבי ראש, קשיי קשב וריכוז, בחילות, עייפות, בעיות שינה וכו'.

הגורמים להפרעת חרדה מוכללת ועד כמה היא נפוצה

ככל הניראה להפרעת חרדה מוכללת קיימות מספר סיבות החל מרגישות גנטית, דרך פעילות לא מאוזנת של הכימיה במוח ועד חשיפה לחווייה טראומטית.

הפרעת חרדה מוכללת נפוצה בקרב כל שכבות האוכלוסייה הבוגרת אולם לעיתים עלולה גם להיווצר אצל ילדים ומתבגרים. למעשה הפרעת חרדה מוכללת נפוצה בקרב 2-3 אחוזים מהאוכלוסיה.

הפרעת חרדה מוכללת וטיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

הטיפול המועדף למקרים רבים של הפרעת חרדה כללית (GAD) הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי. LI CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBTבעצימות נמוכה נמצא יעיל במיוחד הן בהפחתת חרדות ובניהן הפרעת חרדה מוכללת. לטיפול מספר שלבים והוא משלב טכניקות ותירגול מיומנויות חשיבה והתנהגות.

תחילה לומד ומתרגל המטופל ב LI CBT הבנייה קוגניטיבית המאפשרת לזהות, לאתר ולתקן דפוסי חשיבה מזיקים המבוססים על הטיות מחשבה לא מועילות. המטופל לומד לייצר במקם מחשבות מזיקות אלו מחשבות מאוזנות וריאליות יותר.

המטופל לומד גם טכניקות הרגעה והרפייה שונות המסייעות לו להפחית את השפעות החרדה באופן משמעותי.

לאחר שהמטופל רוכש מיומנות חשובות אלו מתרגל המטופל את שלמד בשילוב אימון התנהגותי מדורג בפועל ובמצבים מציאותיים. כך הופך הידע התיאורטי למעשי בתנאי אמת ומכאן גם נובעים יעילות הטיפול ושיעורי ההצלחה הגבוהים במיוחד שלו.

אורך טיפול LI CBT משתנה בין מטופל למטופל ומותאם אישית על פי יכולותיו וצרכיו. באופן ממוצע יכול להגיע הטיפול בהפרעת חרדה מוכללת לסביבת 20 מפגשים, אך רבים מהמטופלים מדווחים על שיפור כבר אחרי 10 מפגשים. לעיתים לאחר תקופה של כחצי שנה רצוי כי המטופל ישוב לפגישה טיפולית כדי לוודא כי אכן הפרעת החרדה המוכללת לא חזרה.