מרגישים שאתם פשוט עצבניים, מתפרצים בלי שליטה, כועסים על דברים בלי סיבה הגיונית, מתפוצצים על דברים שוליים? אם כן, אתם עלולים לפגוע במערכות הייחסים שלכם ובבריאות שלכם. יתכן שכדאי לכם לשקול טיפול בניהול כעסים. שירה (שם בדוי), נשואה ואמא לשניים, מנהלת בחברת היי-טק פנתה אלי בנושא במסגרת קבוצת "שאל את המטפל":

"רונן המטפל שלום, אני לא מבינה מה קורה איתי, יש לי מישפחה טובה, משרה טובה, והכנסה לא רעה, אבל אני מרגישה כמו פצצת מתקתקת. כל דבר קטן גם בעבודה וגם בבית מרגיז אותי.

אני מוצאת את עצמי צועקת על העובדים שלי גם על טעויות הכי קטנות שעשו, מתעצבנת על הילדים בבית ומתפרצת על בעלי בהתקפות זעם. זה הגיע למצב שזה חוזר אליי מכל הכיוונים: בעבודה המנכ"ל הזהיר אותי השבוע שאם לא אשלוט בתגובות שלי, הוא יאלץ להעביר אותי מתפקידי ניהול, אתמול בעלי הודיע לי שהוא לא מוכן יותר לספוג את התקפי הזעם שלי ואם לא אפסיק מיד הוא פשוט יעזוב את הבית.

אני באמת לא מבינה מאיפה זה מגיע, אני לא מצליחה לשלוט בזה, זה חזק ממני. אני חייבת עזרה. מה אפשר לעשות?"

שירה (שם בדוי)

כעס סביר הוא דבר טיבעי

תחושת כעס היא תחושה נורמאלית ולגיטימית, אשר כל אחש מאיתנו חש מידי פעם. כעס הוא רגש אנושי רב עוצמה, שכאשר הוא מנוהל היטב וניתן לשליטה עצמית, יכול לאפשר לנו לשמור על גבולות המכבדים את עצמנו ולשמור על האינטרסים החשובים לנו.

מתי הכעס לא משרת אותנו

כאשר חשים תיסכול וכעס כל הזמן ללא קשר לנסיבות, למעשים, לחומרתם ולהשלכותיהם. מזג חם ועצבנות יתר עלולים להיות גורם לבעיות בעבודה, בקשרים חברתיים או במערכות היחסים והמשפחה. בנוסף התפרציות כעס וזעם עלולות לפגוע בריאותית וחושפות את האדם לנזקי לחץ דם גבוה, התקפי לב ושווצים.

חוסר שליטה בהתפרצויות זעם עלול להוביל במקרים קיצוניים אף להסתבכות עם החוק.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT וניהול כעסים

במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT לומד המטופל מה מקור הכעס העצור בו, ומדוע הוא מבעיר בעוצמה כעס במצבים שאינם קשורים לכאורה.
המטופל לומד מהם הסיבות הפיזיולוגיות הגורמות להתפרציות הזעם, ודרכים להפחיתן. הוא לומד לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות הכעוסים והלא מעילים שלו ולנתבם לכיוונים מועילים המניבים תוצאות טובות יותר.

בין השאר כחלק מהטיפול לומד המטופל  טכניקות לשליטה בכעס ובעוצמתו ולתעלו לתקשורת בונה ומועילה תוך שמירה על שליטה עצמית. כל אלה מסייעים למטופל להמנע מהתפרצויות זעם גם במקומות ובמצבים שהיו מדליקים אותו מיד.