מקובל לחשוב כי הפחד מחשכה או מהלילה נפוץ אצל ילדים, אולם למרות חוסר המודעות אליו הוא נפוץ גם אצל מבוגרים. כאשר החרדה או הפחד מהחושך או מהלילה מתחילים להגביל את התנהלות הסובלים ממנו הם עלולים לגרור נזק משמעותי, חברתי, כלכלי ובריאותי. יובל (שם בדוי) פנה אלי בשאלה הבאה במסגרת קבוצת "שאל את המטפל":

 

"רונן המטפל שלום, הבעייה שאיתה אני מתמודד קצת מביכה, בדרך כלל אני מחשיב את עצמי כאדם אמיץ, שיודע לפעול, ואפילו לקחת סיכונים. גם פיזית אני אדם חזק, בנוי טוב, אחד שלא מתעסקים איתו סתם..

אבל עם כל זה אני מפחד מהחושך, בעיקר בלילה, ממש כמו ילד. זה פשוט נורא, אני ממש מתוסכל מזה, תמיד משאיר מנורת לילה בבית, כל רעש מקפיץ אותי בלילה, לא ישן טוב. זה מגיע עד כדי כך שאם אין אור אני מעדיף להתאפק מאשר ללכת בחושך לשירותים. אף פעם לא שיתפתי את החברים שלי בזה בגלל שזה פשוט מביך ברמות, אבל אני מוצא כל מיני תירוצים כל פעם כשרוצים לצאת למקומות אפלים, או בלילה.

זה מלחיץ אותי. פשוט דופק לי את החיי חברה, אני יודע שזה כמו ילד אבל אני לא מצליח להשתלט על הפחד. אולי לא התבגרתי מספיק בקטע הזה, אולי יש משהו לא בסדר אצלי? האם אפשר בזה?"

יובל (שם בדוי)

פחד מחושך ומלילה אצל מבוגרים – יש דבר כזה, ניקטופוביה

ניקטופוביה היא פוביה, או פחד לא הגיוני או לא סביר מהחושך או מהלילה. לניקטופוביה שמות שונים: Nyctophobia, Scotophobia, Lygophobia, Achluophobia. לרוב הפוביה נפוצה מאוד אצל ילדים, אולם מסתבר שלמרות השתיקה בנושא היא נפוצה גם אצל מבוגרים. למעשה כ-10% מאוכלוסיית הבוגרים סובלים מרמה כלשהי של פחד לא סביר מהחושך או מהלילה.

כאשר עוצמות הפחד גבוהות, ההתמודדות עם הפוביה מקשה מאוד ועלולה לחבל בחיי הסובל ממנה. הפחד יכול לפגוע בחיי החברה והזוגיות, שחלקם מתנהל בלילה, או במקומות חשוכים. עלולה להפגע השינה ולגרור עייפות מתמדת הגוררת ירידה בקשב ובריכוז ופגיעה בביצועים של משימות שונות, ובפרנסה. במקרים מסויימים ניקטופוביה לא מטופלת עלולה להתדרדר להפרעת דיכאון.

הפחד מחושך ומלילה, הניקטופוביה עלול ליצור סביבו מתח מתמשך, ובכך לגרור השלכות בריאותיות שונות הקשורות במצבי לחץ שכזה.

הסובלים מניקטופוביה יהיו בדרך כלל גם רגישים יותר לרעשים בלילה, מתוחים ועצבניים יותר מהרגיל. הם עלולים לוותר על הליכה לשירותים במידה ובבית חושך מוחלט. כמו כן חלקם יעדיף לא לצאת מביתו בשעות החשכה, ואף לא לצאת למקומות אשר החזרה מהם תתרחש בלילה.

הגורמים לניקטופוביה, הפחד מחושך ומלילה

לפחד מחושך ומלילה, הניקטופוביה גורמים שונים, בניהן כמובן חווייות טאומטיות שהרעו בחושך, בעיקר בילדות אך לא רק. טראומות אלו יכולות להיות עונשים של סגירה בחדר חשוך או פגיעה אלימה או תקיפה שהרעה בלילה או בחושך ואפילו סיפורים שונים שנשמעו כמו על מפלצות, שודדים בלילה וכו'.

ככל הנראה מנגנון ההישרדות "הילחם או ברח" עליו פירטי רבות בתשובות קודמות מופעל כתוצאה מפרשנות לא נכונה של טריגר החושך ויוצר עימו תסמיני חרדה שונים העלולים להגיע עד התקפי חרדה והתקפי פאניקה.

פחד מחושך, פחד מלילה, ניקטוטפוביה וטיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT מיועד ויעיל במיוחד לטיפול בהפרעות חרדה, התקפי פאניקה ובפוביות שונות. בטיפול LICBT המטופל לומד לזהות את מחשבותיו הבילתי מועילות, לתת להן מענה הגיוני מאזר, ולשלוט בהן. שינוי מחשבתי ומיומנות השליטה בו גוררים אחרין שינוי ריגשי והתנהגותי אשר גם הם מתורגלים ומייושמים בהדרגה על פי יכולותיו של המטופל. טיפול שכזה מעלה את שיעור ההצלחה והוא קצר מועד ביחס לגישות אחרות.