רבים מהסובלים מהתקפי חרדה מכירים תופעה אשר משום מה פחות מוזכרת ומדוברת. כאשר מזג האויר נעשה חם, עלולה להתרחש עלייה פתאומית ולא מובנת במתח והתקפי החרדה צצים. צבי (שם בדוי) חבר קבוצת הפייסבוק "שאל את המטפל" העלה את השאלה הבאה:

"רונן המטפל שלום, בדרך כלל אני בסדר, לא כוכב חברתי אבל גם לא חרדתי במיוחד, חי בזוגיות טובה, תואר שני במדעים, ויש לי עבודה טובה. למרות כל זה בלי שום סיבה, כשחם, במיוחד בקיץ, אבל לא רק, אני נכנס ללחץ בלי הצדקה בכל מיני סיטואציות של שיחות חשובות, או פגישה מקצועית. אני מרגיש גל של חום בכל הגוף, בעיקר בפנים, אני מתחיל להזיע באופן מוגזם, קשה לי לדבר וקשה לי להתרכז. אני מנשה לסובב את העיניינים אבל בקיצור אני בטוח שאני נראה די מטומטם בעיני האחרים. זה ממש מביך ברמות, והם בטח חושבים שאני מאוד מוזר. חשוב לאמר שזה באמת קורה בעיקר שמזג האויר חם וכמעט אף פעם לא כשקריר. האם זה נורמאלי? יש עוד אנשים שקורה להם דבר מוזר כזה? והאם יש דרך לגרום לזה להפסיק?"
צבי (שם בדוי)

גל חום כחלק ממנגנון ההישרדות שלנו

בתשובות קודמות ובאתר שלי, נתתי הסברים רבים על מנגנון ההשרדות המוטמע בגופנו כחלק ממערכת ההגנה הבסיסית כנגד איומים. מנגנון זה הקוראי גם " הילחם או ברח " מיועד להכין את גופנו פיזיולוגית ומטלית באופן מיידי כאשר אנו נתקלים באיום פתאומי (לדוג' כאשר תוקף אותנו דב במהלך טיול ביער).

המנגנון "הילחם או ברח" מפריש במוחנו כמות אדירה של כימיכלים והורמוני לחץ שונים המעבירים את הגוף למצב יעילות עליונה שתאפשר לו על פי בחירה, להילחם פיזית בתוקף או לברוח מהמקום בצורה האופטימאלית ביותר האפשרית.

מנגנון זה גורם לתסמינים ידועים כמו דופק מהיר, נשימה מהירה, קושי בדיבור, יובש בפה, זיעה קרה, עמעום הזיכרון המידי, שינויים בראייה ובחשיבה וכו'. בנוסף לעיתים גורם מנגנון זה תופעות נוספות הפחות יועות, בנהן הוא עלול ליצר גל חום כדי לאפשר לגוף לנוע ביתר חופשיות. גל החום הזה גורר איתו בדרך כלל גם גל של הזעה המיועד לשמור על טמפרטורת גוף תקינה.

אז מדוע הגל חום הזה מופיע בסיטואציות לא מתאימות

הסביבה בה אנו חיים היום בטוחה יותר מאשר זו של האדם הקדמון, אך מנגנון ההישרדות "הילחם או ברח" שלנו לא לגמרי התאים את עצמו לסביבה המודרנית. כאשר חיישני המנגנון מרגישים איום הוא פועל מיידית כדי להציל אותנו. המנגנון שפועל ביעילות אך על סמך פרשנות לא נכונה של טיב האיום עלינו עלול לייצר תסמינים של התקפי חרדה ופאניקה. בין תסמינים אלו נמצא כמובן גם גל החום שאנו עלולים לחוש ובעיקבותיו גם הזעת יתר.

מדוע התקפי החרדה הללו מתרחשים יותר כשמזג האויר חם

כשמזג האויר חם, הוא מעלה את סף המתח והוא כשלעצמו עלול לעורר סימפטומים הדומים לאלו של התקף חרדה, כמו תחושת חום והזעה רבה. כאשר השפעה חיצונית זו מצטרפת ללחץ פנימי, שבמזג אויר נעים יותר, היה נשלט ולא משמעותי דיו כדי לעורר תגובה פיזיולוגית קיצונית, הוא עלול ליצור הסלמה (אסקלציה) בתגובת מנגנון ההישרדות. כתוצאה מכך גל חום הנוצר בתוספת חום חיצוני גורר תחושה קשה, הזעה מרובה ותגובות מבוכה, בלבול ולפעמים "שיתוק".

כאשר אדם צובר ניסיון של התקפי חרדה והוא מקשר אותם למזג האויר החם הוא עלול לפתח פחד מהתקפי החרדה עצמם. מזג האויר החם עצמו מתחיל להתפס כרמה מסויימת של איום, או של סביבה מאיימת. עצם הידיעה והחשש מהטמפרטורה החיצונית מעלה כבר את רמות המתח מראש ומזרזות ומעצימות את התהליך כולו, כך די בטריגר קטן יחסית להפעיל את המנגנון כולו ולייצר התקף חרדה.

התקף החרדה עלול להזין ולהעצים את עצמו בעקבות מחשבות כמו "עכשיו כשיראו שאני מזיע/מבולבל/נבוך, יחשבו שאני מוזר/לא מתאים/דפוק" וכך להחמיר עוד יותר את הבעיה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT בחרדה הכוללת תסמין גל חום

התקף חרדה הכוללת תסמיני גל חום המשולבת עם מזג אויר חם, תהיה לרוב מבוססת על מחשבות שלנו שאינן מועילות בשילוב חום חיצוני שלא תמיד יש לנו שליטה עליו (נמצאים בחוץ, אין מזגן וכו). מחשבות המזיקות לנו מקורן בהטיות מחשבה או עיוותי מחשבה אותם נלמד לזהות בעזרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי LI CBT. בטיפול נלמד לתת למחשבות אלו מענה מאזן ומועיל אשר באימון מתאים יפחית את רמות החרדה ויאפשר לנו תיפקוד תקין.

לאחר תהליך זה של למידה עובר ההמטופל לשלב של אימון הטמעת הידע שרכש בפעולות ובהתנהגויות בשטח. אימון זה נעשה בצורה מאוד מדורגת ונוחה אשר מבטיחה את יישימותו בפועל והתנהלות נוחה ומשוחררת יותר.