חרדת בריאות עלולה למרר את חיי הסובל ממנה ולמנוע ממנו חופש פעולה, חיי חברה ולעיתים אף אפשרויות פרנסה ולימודים. במקרים מסויימים היא אף עלולה לפגועה בסובבים אותו בשל ההגבלות השונות שהיא עלולה להביא עימה. יואב (שם בדוי) חבר הקבוצה העלה את השאלה הבאה:

"רונן המטפל שלום, לפני כשנתיים חליתי במחלה דלקתית קשה אשר גרמה לי סבל רב ולמעשה ניטרלה אותי במשך כשלושה חודשים, בהם לא יכולתי ללכת לעבודה וגם לא ללימודי הערב אליהם נרשמתי. מעבר לסבל הפיזי מהמחלה עצמה היא גררה איתה נזק כלכלי וגם הפסד של שנת לימודים. זה היה פשוט נורא, אבל תודות לאישתי שתמכה בי, הצלחתי להתאושש ולא לשקוע בדיכאון.

אחרי כשלושה חודשים הבראתי לחלוטין, אך מאחר שהמחלה נבעה מבקטריה שתקפה אותי, הרגישות שלי למחלה נשארה גדולה, כלומר לטענת הרופאים המחלה עלולה לחזור ועלי לבצע בדיקות תקופתיות. הידיעה הזו פשוט דופקת לי את החיים, אני כל הזמן חושב על זה, חי בפחד, מתרחק מכל מישהו שמסתובב עם טישו או חס וחלילה משתעל. לא חזרתי ללימודים כי אני מפחד להיות בקבוצת אנשים כדי לא להדבק מהם ואפילו הגעתי להסדר עם העבודה שמאפשרים לי כשאפשר לעבוד מהבית.

החיים שלי ושל המשפחה הפכו לסיוט בגלל זה, אבל מאוד קשה לי להשתלט על הפחד הזה. לא יוצא למקומות סגורים שיש בהם הרבה אנשים, ואני דווקא מאוד אוהב להיות בחברה, וזה מאוד חסר לי… בקיצור רונן המטפל, מה אני יכול לעשות? יש סיכוי שאני יכול לחזור להיות נורמאלי?"

יואב (שם בדוי)

חרדת בריאות והשלכותיה

רובנו דואגים לבריאות שלנו מעת לעת, וחלקנו אף נאלצים להתמודד עם מצבים רפואיים רציניים. אבל עבור אנשים מסוימים, עצם הדאגנות בנושאי בריאות הופכת להיות בעיה משמעותית בפני עצמה – דאגנות יתר זו עלולה להיות חרדת בריאות.

חרדת בריאות היא דאגה מתמשכת, פחד או חרדה בנושאי בריאות אשר הסובלים ממנה מוטרדים מאוד ולעיתים אף באופן אובססיבי מהמחשבה כי הם חולים עכשיו או יהיו חולים בעתיד במחלה כלשהי. חרדת בריאות עלולה להביא את הסובלים ממנה לבחון את עצמם באופן מתמיד ומתיש, למנוע מעצמם פעילויות חשובות ומשמעותיות ובכך למרר את חייהם, לפגוע בחיי החברה שלהם, ובמקרים מסויימים גם בפרנסתם, בהתפתחותם הכלכלית, החברתית והרוחנית.

הסובלים מחרדת בריאות בדרך כלל יתחלקו בגדול לשתי קבוצות, אלו שבאופן אובססיבי ילכו להבדק שוב ושוב אצל רופאים גם אם לא נראה שיש בכך צורך מציאותי, ומצד שני אלו שימנעו כמעט לחלוטין מבדיקות רפואיות.

חרדת בריאות יכולה לנבוע מאירוע טראומתי שעבר על הסובל ממנה, כמו מחלה קשה, אצלו או אצל הקרובים לו. לעיתים הסיבה להופעתה תהיה פחות ברורה והיא יכולה להיות משמועה על מחלה, מקריאה, צפיה במדיה, חוסר הבנה או פרשנות לא נכונה של תחושות גופניות או נפשיות.

במקרים של חרדת בריאות משמעותית עלול כאמור להגרם לסובל ממנה נזק אמיתי לחיי החברה שלו, למצבו הכלכלי, המשפחתי, הרוחני עד כדי מניעת מימוש הפוטנציאל האישי ונפילה לדכדוך או דיכאון.

חרדת בריאות וטיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT.

כאשר יש התלבטות בנושאי בריאות, פחד ממחלה, תחושות גופניות מפחידות וכו', הרי כצעד ראשון והכרחי יש לקיים בדיקה מקיפה אצל רופא המשפחה, או רופא מקצועי. הרופא יוכל לשלוח לבדיקות רפואיות מתאימות אשר יקבעו אם יש בסיס לחשש או שמא מדובר בדאגה שמקורה רק במחשבה.

לאחר שוידאנו את מצב בריאותו של המטופל על סמך הבדיקות הרפואיות, נוכל להתחיל את הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LICBT ממקום של ידע, ברור ומובן יותר ולא כזה המבוסס על תחושות והשערות.

תחילה נלמד לאתר את המחשבות המטרידות אותנו, לעצור אותן ולתת להם חלופה מועילה, שתמלא את מקומן. חלופה זו תעזור למטופל לאורך זמן להוריד את רמת הלחץ הקבוע איתו הוא מתמודד. היכולת בשליטה במחשבות והמרתן לאחרות נרכשת בתהליך הדורש אימון אך בהחלט נושא תוצאות מועילות ומרגיעות.

בנוסף תישקל בניית תוכנית תזונה בריאה והוספת פעילות גופנית מתאימה למטופל על פי יכולתו ואשר תסייענה גם הן בהורדת הלחץ והמתח שהם גורמים מרכזיים להעצמת החרדה מצד אחד ולפגיעה במערכת החיסונית מצד שני.

לאחר תהליך ההבניה הקוגניטיבי אשר מסייע בשליטה במחשבות, נתכנן יחד עם המטופל שורה של משימות אשר יבנו באופן מדורג מהקל לכבד, שיסייעו בהעברת הידע והאימון התיאורטי אל השטח ואל ההתמודדות היומיומית בפועל.

התהליך הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LI CBT כולו נעשה מתוך הבנה ואמפטיה מלאה לקשיים ולהתמודדויות של המטופל, בליווי מלא, בהסברים ובתמיכה מלאה לאורך כל הדרך.