חרדת מדיה חברתית – מה זה?

חרדת המדיה החברתית היא למעשה הרגשה של מתח, לחץ, דאגה או אי נוחות הקשורים לשימוש במדיה חברתית.

התמצאות והבנת המדיה החברתית חשובה מאוד, בהתאם לשמה היא אכן מהווה כלי חברתי חיוני אשר בשימוש נכון יכול להיות בעל השפעה חיובית על רווחתנו ואושרנו. אבל כאשר מסיבות שונות, שימוש כזה עלול גם לעורר קנאה, חרדה ודיכאון בקרב המשתמשים.

בשלב זה חרדת המדיה החברתית עדיין לא מצויינת בהגדרות ה-DSM – התנ"ך האמריקאי לבריאות הנפש, אך לא ניתן להתעלם מקיומה במיוחד אצל משתמשים כבדים במדיה החברתית.

אז מה גורם לחרדת מדיה חברתית

כאשר מעבר לשימוש חברי, או תקשורת עם מקרים ומשפחה המשתמשים מתחילים לעקוב אחרי הצלחתם הכלכלית, החברתית או הזוגית של חבריהם מתוך השוואה לעצמם החרדות והקינאה עלולות לבעבע והדימוי העצמי עלול להפגע.

מחקרים מצאו כי פוסטים על דברים כגון חופשות יקרות, רכישות חדשות או יחסים מוצלחים עלולים לעורר רגשות של קנאה. רגשות אלה של קנאה עלולות להוביל את משתמשי המדיה החברתית לדיכאון.

טריגר נוסף הגורם לחרדת המדיה החברתית מופיע לעתים קרובות בשל התמקדות ללא הרף ברמת הפופולריות האישית שהמשתמש מאמין שהשיג (או לא הצליח להשיג) – קבלה מול דחיהאו התעלמות, בפלטפורמות המדיה החברתית כמו Facebook ו- Twitter .

מחקרים הראו כי לבני אדם משתוקקים לאישור חברתי מאנשים אחרים. האמונה שערכו העצמי קשור לשיפוט האחרים אותם, לכמות החברים או העוקבים שיש לו, או לכמות הלייקים והשיתופים להם זכיתי גורמת למשתמש להיות תלוי ב"חסדיהם" של אחרים וכך גם דימויו העצמי ומצב רוחו.

חרדת מדיה חברתית כמקרה של חרדה חברתית

ישנם הטוענים כי יש לראות בחרדת מדיה חברתית כחרדה ממשפחת החרדה החברתית שגם היא ברובה נגרמת מהצורך לקבל אישור מאחרים והפחד משיפוט על ידם.

סימנים אפשריים שיש לך חרדת מדיה חברתית:

  •  את/ה בלתי נפרד מהטלפון הנייד או מהמכשיר שלך.
  • את/ה כל הזמן עסוק בלפרסם פוסטים או לשלוח הודעות.
  • את/ה נסער/ת על איבדו חברים מקוונים או עוקבים
  • בודק/ת כל הזמן עדכונים.
  • יחסים אחרים עם חברים (מחוץ למדיה החברית) או זוגיות נפגעים בשל הזמן שאתם מקדישים למדיה החברתית
  • מבלה יותר מדי זמן בגלישה באתרי מדיה חברתית
  • בילוי בחוץ מפסיק לעניין
  • חשש להיכנס לפרופיל או לחשבון שלך אחרי הפסקה ארוכה

ענית כן לחלק מהשאלות או לכולן? – יתכן ויש לך חרדת מדיה חברתית!

חרדה, דיכאון וטיפול ,LICBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT בעצימות נמוכה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT מספק כלים יעילים ופרקטיים המסייעים לשינוי דפוסי חשיבה מוטים. כך לומד המטופל לזהות אותם, למצוא מחשבות מאוזנות יותר ולסגל אסטרטגיות פעולה מועילות.

בהדרגה אך תוך זמן קצר יחסית לגישות אחרות מטמיע המטופל אמונות מבוססות ומוכחות המחזקות את דימויו העצמי, את ביטחונו ומאפשרות לו לצאת ממעגל הקסמים האכזרי של החרדה והדיכאון אל מקום טוב יותר של מימוש עצמי.