פציעת ספורט – החרדה של דרור

חרדה בעקבות פציעת ספורט

לעיתים קרובות פציעות ספורט גורמות להפרעות פסיכולוגיות ולמצבי רוח קשים המוצאים את ביטויים דרך כעס מוגבר, דיכאון, חרדה, מתח, פחד, והערכה עצמית ירודה (חרדה מפציעה חוזרת, דימוי עצמי נמוך, ביטחון עצמי נמוך וכו).

ספורטאים שנרפאו מפציעתם בזכות הטיפולים הרפואיים, מוצאים את עצמם כשירים מבחינה פיזית לחזור לאימונים , אך רבים מהם עדיין לא התאוששו מבחינה פסיכולוגית. למעשה במקרים אלו תהליך ההבראה המלא לא הושלם והחרדות המציפות את אותם ספורטאים פוגעות בתהליך השיקום ומונעות מהם חזרה אופטימאלית לאימוניהם ולהשיגיהם.

חרדת פציעת הספורט של דרור

דרור, איש אמנויות לחימה ותיק, מהמובילים בתחומו בארץ וספורטאי כח בעל הישגים מרשימים ברמה עולמית, סבל מפציעת ספורט חוזרת שבעקבותיה שקע בחרדה קשה, דיכאון וחוסר ביטחון עצמי.

"תראה" הוא אמר לי בפגישתינו הראשונה "אני לא מאלה שצריכים פסיכולוגים, תמיד התאוששתי מכל פציעה, אני איש חזק, לא חרדתי בכלל, עברתי ניתוחים ויודע לעמוד בכאב. אבל הפעם, משהו שונה, לא יודע, זה פשוט לא עובד לי, לא מצליח לחזור כמו שצריך, לא יכול לתת את המקסימום שלי, הראש שלי תקוע בפחד והסרט הזה לא עוזב אותי"

לבקשתי דרור המשיך להסביר במילותיו שלו: "לפני 8 שנים עברתי ניתוח והשתקמתי יופי מהפציעה, להיפך, שברתי שיאים שקודם רק חלמתי עליהם. ואז לפני שנתיים הייתי ממש בשיא אבל נפצעתי שוב באימון והפציעה הישנה חזרה, זה היה שבועיים לפני התחרות אליה התכוננתי ושהיה לי סיכוי טוב להיות במקומות הראשונים. התחרות נדפקה לגמרי, הייתי כמובן קצת בדיכאון אבל לקחתי את עצמי בידיים. חזרתי להתאמן בהדרגה ואז לפני שנה שוב זה הכה בי, שוב הפציעה הארורה הזו התעוררה. מאז אני לא מצליח לחזור, כבר שנה אני מנסה והפחד תוקע אותי, כמו ילד פחדן, כל פעם אני מוצא תירוץ אחר, דוחה את החזרה בעוד שבוע, ועוד שבוע וככה עברה כבר שנה".

"אז בעצם ממה אתה מפחד, למה אתה לא מצליח לקבוע אימון ולעמוד בזה?" שאלתי אותו.

"תראה" ענה דרור "אני כל הזמן עם הפחד הזה ששוב פעם הפציעה הזו תחזור, זה לא פשוט, זה עוצר אותך, אני כבר לא מדבר על הכאבים, כל פעם שאני מנסה אז יש תחושה שזה חוזר, רצים לי סרטים בראש, אתה יודע פציעת ספורט כזו יכולה להשבית אותך".

"אני מבין שנפצעת בעבר וחזרת יחסית מהר לפעילות, הפעם עברה כבר שנה, זה בטח לא קל אחרי שנה לחזור" שאלתי, ודרור השיב: "בדיוק, כל הזמן זה כאילו נהיה יותר קשה, אתה יודע, הייתי הדוגמא של כולם, הכי אמיץ, הכי חזק, ועכשיו, פדיחות, נהייתי אפס, אתה יודע מה זה שנה לא להתאמן כמו שצריך? אפילו אלה שלא הייתי רואה אותם באימון עברו אותי, איזה בושות.".

הדרך לשיקום מפציעת הספורט

"דרור, אתה יודע" אמרתי "הפחד שאתה מרגיש זה הדבר הכי טבעי בעולם, הרבה ספורטאים סובלים מדיכאון, מלחץ ומתחים וכמובן מחרדה מלהפצע שוב, זו למעשה אחת החרדות הכי נפוצות אחרי פציעת ספורט, זוהי חרדת ספורט או חרדת ביצוע בספורט. והתחושה שלך לגבי הדימוי העצמי, מה שהגדרת 'נהייתי אפס', מלווה אותם במהלך תהליך השיקום. אתה נמצא בחברה טובה של כמה מהספורטאים הטובים בעולם, ומה שיכול לשמח אותך זה שיש לנו כלים מצויינים לעזור לך להתמודד ולחזור לאמונים למרות הקשיים האלה".

במהלך הטיפול עשינו שימוש בכלים שונים, דרור למד שיטות הרפיה שונות, התמודדות עם לחצים וקשיים, ניהול מתחים. הוא גם התנסה בדמיון מודרך, מודעות קשובה (mindfulness), ובהדרגה בנה מחדש את בטחונו ודימויו העצמי.

מעבר לטכניקות הטיפול הקוגניטיב התנהגותי CBT שתוארו, דרור התחבר מאוד גם לעבודה שעשינו בסטודיו אמנות הלחימה הטיפולית, לשיטות הנשימה המרגיעות ולטכניקות השונות שביססו את בטחונו העצמי לשוב לאימונים.

הצלחת הטיפול מפציעת הספורט והחרדה מחזרתה

לאחר שדרור חיזק את ביטחונו בעצמי, חזר לשיגרת אימונים מדורגת אותה הוא מצליח לשמר באופן קפדני מזה מספר חודשים והשיפור ביכולותיו מרשים במיוחד. החרדה מפציעה חוזרת פחת באופן משמעותי ואינו מונע מדרור לבצע את תוכנית האימונים שנקבעה לו. הוא נעזר בכלים שרכש במסגרת הטיפול ומדווח כי החל ליישמם גם מול אתגרים אחרים בחייו (לחצים בעבודה, קביעת מטרות והתמדה, ניהול שיגרה מחייבת ועוד).

דרור חזר לעורר השראה בקרב מתאמנים וספורטאים אחרים שסביבו ודימויו העצמי חזר להיות איתן ויציב.

דרור, כל הכבוד!!