כולם יראו שאני לא שווה כלום, חגית והחרדה החברתית

חרדה חברתית

חרדה חברתית היא פחד או דאגה מסוגים שונים של מפגש עם מצבים חברתיים, בין אם המדובר במפגש עם אדם בודד או עם קבוצה. החרדה יכולה להתבטא בצורות שונות, החל מקשיים שעשויים להראות כביישנות, יכולת לנהל שיחה עם זרים או פחד לעמוד מול קהל ועד מקרים מורכבים וקשים המביאים לאובדן מקום עבודה, הרס מערכות יחסים, דיכאון וסבל רב.

החרדה החברתית של חגית

הפעם בחרתי להציג דווקא את סיפורה של חגית, מקרה קשה של הפרעת חרדה חברתית כדי להדגים את יתרונות ויעילות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה LICBT בהתמודדות עם מצב זה.

חגית בת 29, הגיעה לטיפול בחששות כבדים, מיואשת מעצמה ועייפה מההתמודדות היומיומית עם החיים. החרדה החברתית הציפה אותה בכל מפגש עם הסביבה, היא הפכה להיות פקעת עצבים שאינה יכולה לעצור את התפרצויות הזעם שלה.

סיפורה הכואב של חגית נוגע ללב ומהווה בסיס לחרדה החברתית ממנה סובלת. היא גדלה בבית הרוס וסבלה מהתעללויות פיזיות ונפשיות מצד בני משפחתה. בנערותה יצאה מהבית חיה בתת תנאים, נוצלה בידי גברים רבים ולבסוף התדרדרה לסמים.

חגית האמינה שלאף אחד לא אכפת ממנה, שכל הסובבים אותה מזלזלים בה, יודעים שהיא לא שווה כלום ומעוניינים לנצל אותה או לפגוע בה. תחושת חוסר היכולת והכישלון על רקע ילדותה הקשה הביאו את דיקלה לאמונה כי לא ניתן לאהוב אותה. אמונה זו כי אף אחד לא ירצה בה הביאה את חגית לתלות בקשר הרסני עם בן זוג מתעלל.

טיפול LICBT בחרדה של חגית

לפגישה הראשונה הגיעה חגית לבושה בבגדים קודרים שהעידו על מצבה הנפשי, וסיפרה כי היא כבר למודת ניסיון ואכזבה מטיפולים שונים שעברה ללא הצלחה, והביעה גם ספק רב אם יש בכלל טיפול שיוכל לעזור למשהי כמותה. השיחה שערכנו, הייתה בגובה העיינים, מכילה ללא שיפוטיות או ביקורת.

במסגרת הטיפול הקצר למדה חגית על עצמה דברים רבים, ובעיקר גילתה שאינה חסרת אונים כפי שהאמינה. שיש בה הרבה יותר דברים טובים ממה שחשבה, תחושת המסוגלות שלה עלתה ובעקבות אלו ערכה העצמי התחזק. מחוזקת ומאמינה ביכולותיה התקבלה חגית לעבודה חדשה, שלדעתה בה תממש יותר את עצמה.

חגית הבינה שחוסר מיומנויות חברתיות אינו חוסר יכולת, ובהדרגה רכשה אותן. היא למדה לזהות את דפוסי המחשבה המזיקים לה ולהחליפם במחשבות מאוזנות ומציאותיות יותר. היא למדה גם לזהות את הסימנים המקדימים להתקפות הזעם שלה (שגם הם פחתו מאוד) וקיבלה כלים שאיפשרו לה לעצור אותם לפני שיתפרצו.

תוך כדי הטיפול פחתה מאוד רמת הדיכאון של חגית והעיניין קיבל גם ביטוי ויזואלי. היא החליפה את בגדיה הקודרים והמרתיעים לבגדים ציבעוניים חמים המשדרים אופטימיות. חגית ראתה כי כן אכפת ממנה, והיא מאמינה שאפשר לאהוב אותה.
בתוך מספר חודשים הצליחה חגית לעשות שינוי משמעותי בחייה על ידי שימוש בכלי ה- CBT שלמדה. הסובבים אותה מעידים שהפכה לבנאדם אחר, נעים יותר. היום חגית נמצאת במקום טוב ומאושר יותר בחיים.

לאחר שחגית השיגה את יעדי הטיפול שהציבה לעצמה, החליטה להציב יעדים חדשים נוספים ולהמשיך לשפר את חייה. היום כשהיא כבר מכירה כלי CBT מרכזיים ויודעת ליישמם במקומות נוספים, היא יכולה להתקדם בקצב מואץ יותר.

במסגרת התהליך, התמודדה חגית עם אתגרים שונים שנבנו בהדרגה ובאומץ התגברה עליהם. חגית הוכיחה שבשימוש נכון בטיפול הקוגניטיבי LICBT, ניתן להתגבר על מצוקות נפשיות, אמונות שגויות וחרדה חברתית קשה. שאפו לחגית על המסע המדהים שעשתה והפכה לחגית החדשה.