הפרעות נפש, סכיזופרניה וטיפול LICBT

החל משנות החמישים החלו בטיפולים קוגניטיביים לבעלי הפרעות נפש (ע"י אהרון בק) אך בשנות התישעים טיפולים אלו קיבלו דחיפה גדולה הנתמחת במחקר.
טכניקות CBT שפותחו לטיפול בחרדה ובדיכאון נמצאו מתאימות לטיפול גם עבור חולי סכיזופרניה, אך למרות זאת עדיין השימוש בהם עבורם לא רב.

טיפול תרופתי יהיה יעיל בדרך כלל לסימפטומים החיוביים של הפרעת הנפש (אילוזיות, דילוזיות וכו') אך פחות יעיל לסימפטומים השליליים (חוסר מוטיבצייה, קושי ביכולת להנות, הזנחה היגיינית וכו'). טכניקות הCBT עשוייות לסייע למטופל בשני סוגי סימפטומים אלו.

בתהליך בניית הקשר הטיפולי בין המטפל הקוגניטיבי התנהגותי (CBT או LICBT) למטופל ולמעשה לאורך הטיפול כולו יש לשים דגש רב על תחושת אמפטיות, חמימות, כנות וכמובן על שילוב הומור במידת האפשר. בנייה כזו תאפשר שימוש בכלים כמו התישאול הסוקרטי, טבלאות יתרונות וחסרונות, כלי העצמה שונים וכו' מבלי שיראו כאקט שיפוטי או המעורר התנגדות חריפה.

טיפול LICBT במטופלים בעלי הפרעות נפש

מניסיוני בטיפול LICBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה) במטופלים בעלי הפרעות נפש ברמות תפקוד שונות נראה שיפור משמעותי ביותר ברמות החרדה והדיכאון וזאת תוך זמן קצר יחסית ומספר טיפולים בודדים. חשוב להדגיש כי טיפול ה- LICBT עצמו יועד לשפר את ההתמודדות עם תוצאת הסימפטומים של המחלה – דיכאון, חרדה, דימוי עצמי, רגולציה וכו' ולא כניסיון להבריא את המטופל. טיפול LICBT לסובלים מהפרעות נפש מלווה בסיוע של פסיכיאטר ובאישורו.

גרף חרדה ודיכאון במסגרת טיפול LICBT

 

בשלושת המיקרים המתוארים בגארפים המטופלים בעלי הפרעות נפש הבאות לידי ביטוי בצורות שונות, אך כולם דיווחו בתחילת הטיפול על רמות חרדה ודיכאון גבוהות ביותר, דבר שגרם להם סבל רב בחיי היומיום. שלושת המטופלים מקבלים טיפול תרופתי קבוע ומקפידים ליטול את התרופות במועדן.

אצל שלושת המטופלים הורגשה עלייה רבה ברמת המוטיבציה לטיפול עצמו בתוך זמן קצר ומפתיע. למעשה, שלושת המטופלים כלל לא הגיעו לפגישה הראשונה דבר שהדגיש את רמת ההתנגדות הראשונית שלהם לעצם הטיפול. אך כבר לאחר המפגשים הראשונים כשהחלו לחוש את הירידה ברמות החרדה והדיכאון הגיעו ברצון ואף שניים מהם נהגו להקדים ולהמתין בקוצר רוח לתחילת הטיפול.

במהלך הטיפול נראה ששלושת המטופלים הצליחו ליישם צורות חשיבה חלופיות והתנהגויות שקולות ומתונות יחסית בתגובה לאירועים שבעבר היו עשויים להביא אותם למצב של חוסר שליטה. כתגובה לאירועים מלחיצים דוגמת ראיון עבודה וריב ריגשי משמעותי אומנם עלו החרדה והדיכאון אך היו רחוקים משיאם טרם תחילת הטיפול.

שלושת המטופלים עברו כבר טיפולים רבים, מסוגים שונים ומגוונים שלא הניבו תוצאות משמעותיות, אולם הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי LICBT הצליח לשפר בערכים מדידים את מצב רוחם של המטופלים ולהביאם למקום טוב יותר.