אמנות לחימה טיפולית וחשיבותה לויסות עצמי

במחקרים שנערכו הוכח כי יעילותה של אמנות לחימה טיפולית גבוהה משמעותית במדדים רבים מהתערבות של ענפי ספורט אחרים. יתרונותיה בולטים בויסות עצמי, בשיפור רגולציה עצמית קוגניטיבית, רגולציה עצמית רגשית, ערך עצמי, קשב וריכוז, הפחדתה בחרדה, הפחתה בתוקפנות, ויסות כח, התנהגות פרו-חברתית, התמודדות עם אתגרים, התנהגות בכיתה וביצועים אקדמיים.

אמנות לחימה טיפולית או אמנות לחימה רגילה

לא כל אמנויות הלחימה יניבו את התוצאות הרצויות. קיים הבדל משמעותי בין אמנות לחימה רגילה לזו הטיפולית, על כן יש לבחון היטב את הכשרת המדריך ולוודא כי אכן כוללת אמנות לחימה טיפולית, וכמו כן לבדוק את מידת הבנתו, התאמתו ושילובו במסגרת טיפולים אחרים (שילוב מולטימודאלי).

מדריך אמנות הלחימה הטיפולית צריך להיות מודל לחיקוי, בעל הכשרה באימון הגופני בשילוב של הכשרה פסיכולוגית ופילוסופית מתאימה. ההדרכה צריכה להדגיש ערכי כבוד, ענווה, ביטחון, אחריות, יושר, התמדה, וכבוד. מעל לכל קיים דגש חזק על שליטה עצמית ועל שימוש בטכניקות אך ורק לצורך הגנה עצמית.

מעבר לערכים משלבת אמנות הלחימה הטיפולית תירגולים שונים, טכניקות נשימה וחזרתיות על תבניות המסייעות בחיזוק ואיזון הפעילות המוחית (הנוירוכימית והנוירוביולוגית). צורת ההדרכה עצמה מותאמת אישית למתאמן על פי צרכיו ויכולותיו.

אמנות לחימה טיפולית שמה דגש על השיפור האישי ולא על תחרותיות או השוואה לאחר. אמנות לחימה טיפולית הראתה במחקר (Trulson 1986) עלייה ביכולת חברתית, בהערכה עצמית, וירידה בתוקפנות ובחרדה. לעומתה הלחימה התחרותית הראתה תופעות הפוכות.

שילוב מולטימודלי של אמנות לחימה טיפולית עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT ו- LICBT (עצימות נמוכה) נמצאו יעילים במיוחד בסיוע למתמודדים עם דימוי עצמי נמוך, ביטחון עצמי רעוע, חרדה, פאניקה, דיכאון הפרעת קשב וריכוז, משברי חיים לסוגיהם ורגולציה עצמית (ויסות עצמי). אלו גם הקשיים בהם אמנות הלחימה הטיפולית עשוייה לסייע רבות ולשפר את חייו של המתאמן בה.

שילוב מולטימודלי משלים, מקיף ומעצים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT עם אמנות הלחימה הטיפולית עשויי להתאים למטופלים רבים ילדים ובוגרים.