קריאת מחשבות וביטחון עצמי נמוך

כולנו קוראים מחשבות, או יותר נכון כולנו חושבים שאנחנו קוראים מחשבות. ברוב המקרים אנחנו נוטים "לקרוא מחשבות" שליליות עלינו. למעשה אנחנו מנחשים מה אחרים חושבים עלינו, וברוב המקרים מחשבות אלו לא יהיו מחמיאות לנו במיוחד.

קריאת מחשבות כזו מגיעה בדרך כלל לצורך המנעות מקונפליקט ישיר, אי הסכמה ולעיתים אף לצורך הצדקה של דעות "לא טובות" שלנו על אותו אדם. אין לנו רצון (פחד?) להתעמת עם אותו אדם ופשוט מנחשים את מחשבותיו עלינו, במקום לשאול אותו, או לנסות להבין ממנו על מה הוא חושב.

קריאת מחשבות וביטחון עצמי נמוך

"קריאת המחשבות" עלולה להוביל אותנו להסקת מסקנות שגוייות, ולטעויות מחשבה קשות. הניסיון לנחש את מחשבותיו של הזולת עלינו גורר אחריו במקרים רבים פגיעה בדימוי העצמי שלנו ואף עלול להעמיק אצלינו חרדות שאין להן בסיס במציאות. בעל ביטחון עצמי גבוה ימעיט לנחש מחשבות של אחרים ופשוט ינסה לברר איתם מה הם חושבים.

קריאת מחשבות היא אחת מהסימנים הניסתרים המעידים על יתכנות גבוהה של ביטחון עצמי נמוך. לכן מומלץ למי שמרבה למצוא את עצמו מנחש מה אחרים חושבים עליו לבדוק אם ישנם סימנים נוספים המעידים על אפשרות זו. סימנים כאלו יכולים להיות פרפקציוניזים מוגזם, חשש חוזר ממה יאמרו עליך, תלותיות באחרים, חשש מהעברת ביקורת על אחרים, אי נעימות מאמירת "לא", ועוד.

קריאת מחשבות וטיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT

במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT רוכש המטופל כלים להפחתת "קריאת מחשבות", לייצירת מחשבות חלופיות ולחיזוק הביטחון העצמי. חוסר ביטחון עצמי מקשה מימוש הפוטנציאל האישי ועל קיום חיים מאושרים. טיפול LICBT עשוי לשפר את הביטחון העצמי בתוך זמן קצר יחסית ולהביא את המטופל למקום טוב יותר.

עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT ניתן לשלב גם אימון באמנות לחימה טיפולית אשר גם עשוייה לסייע במתן כלים אפקטיביים ועוצמתיים בבניית ביטחון עצמי משופר.