מה גורם לתחושת חרדה: היגיון, רגש או כימיה?

קיים קשר הדוק בין חרדה לכימיה המוחית שלנו. מחסור או עודף בכימיקלים שונים במוח הנקראים גם נוירוטרנסמיטורים אופייניים למצבי חרדה. כך לדוגמא ידוע כי אנשים הסובלים גנטית ממחסור בסירטונין הם בעלי סיכון גבוה יותר ללקות בחרדה. מצד שני עודף בנוירוטרנסמיטור נוראפינפרין גם הוא נקשר לתחושת חרדה ולעצבנות.

אז חרדה גורמת לשינוי בכימיה במח, או בעצם ההיפך?

לפעמים נראה שהחרדה מבוססת על היגיון, לפעמים על רגש ולפעמים כתגובה לתהליכים כימיים במוח. לכן לא ניתן לקבוע בוודאות מוחלטת אם חוסר האיזון הכימי הוא הגורם לחרדה או בעצם הסימפטום שלה. למעשה גם אם כן וגם אם לוא הרי בעצם בכל מקרה טיפול בחרדה יתבסס על שלושת הבאים:

  • רכישת כלים קוגניטיביים להתמודדות ושליטה במצבי חרדה. שיטות דוגמאת טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT(CBT בעצימות נמוכה) הוכחו כבעלות השפעה ישירה על איזון בכימיה המוחית וכן על הפעילות המוחית.
  • אימון ותירגול גופני. חוסר אימון נקשר ישירות למצבי חרדה וחוסר איזון כימי במח. הדבר בולט במיוחד בחברות שסובלות מפעילות פיזית נמוכה. מחקרים הוכיחו שפעילויות פיזיות ובמיוחד אמנות לחימה טיפולית מסייעות לתהליכים ולפעילות כימית יעילה במוח.
  • שמירה על אורך חיים בריא. דיאטה בריאה ובמיוחד שינה טובה מסייעים ישירות על אורך חיים ועל הפעילות הכימית במח.
  • במקרים מסויימים ניתן כמובן גם להסתייע בתרופות מתאימות כדי למתן מצבי חרדה.

סיכום אופטימי

גנטיקה לבדה אינה הגורם לחרדות. גם אם מבחינה גנטית ישנו סיכוי גדול יותר ללקות בחרדה הרי ישנם מגוון כלים המסייעים לשלוט במצבים אלו. טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT משולב פעילות גופנית מתאימה דוגמת אמנות לחימה טיפולית מספקים כלים אלו.

במחקרים שנעשו מצאו כי שינויים ברורים בפעילות המוחית הובחנו אצל מטופלים כבר לאחר מספר טיפולי CBT קטן יחסית (9) והטיפול כולו נחשב קצר מועד. מחקרים שנערכו אודות השפעת אמנות לחימה טיפולית הראו שינוי בקרב רוב הנבדקים כבר לאחר מספר בודד של חודשי אימון. שילוב הדיספלינות נותן מענה מקיף ועשויי לסייע במקרים רבים לסובלים ממצבי חרדה ובהפרעות מצב רוח נוספות.