טריפטופן, חרדה, דיכאון וטיפול קוגניטיבי התנהגותי LiCBT

היום תוספי התזונה נגישים לכל אחד, ויצרניות התוספים מאיצות בנו לרכוש את התוספים כתחלופה או כהשלמה למזון ולעיתים אף לתרופות. יצרניות התוספים טוענות כי תוספים מסויימים עשויים לסייע כנגד חרדה, פאניקה ואף דיכאון.

בין תוספי תזונה אלו נמצא גם את חומצת האמינו טריפטופן ׁׁׁׁׁׁׁׁ- Tryptophan, אשר מהווה את אחד המרכיבים האחראיים לפעולת הנוירוטרנסמיטור סרוטונין. הסרוטונין הוא הורמון האחראי ׁבמידה רבה על מצב הרוח ועל איכות השינה שלנו. מחסור בסרטונין, או בעייה בספיגתו גורמת להפרעות חרדה, התקפי פאניקה, דיכאון, בעיות שינה, בעיות קשב וריכוז ומצב רוח ירוד.
חשוב להדגיש כי רבים מהמחקרים העומדים מאחורי יכולותיו של תוסף זה אינם מבוססים דיים מבחינה מדעית. בנוסף ההמלצה החד משמעית של החוקרים הינה כי תוסף זה כמו אחרים אינו יכול להחליף טיפול מעשי דוגמאת ה- CBT או ה-LICBT ועשוי לסייע כטיפול משלים בלבד.

תוסף מזון טריפטופן או מזון המכיל את החומצה האמינית – מה עדיף?

הגוף שלנו אינו מייצר בעצמו את החומצה האמינית החייונית טריפטופן, לכן אנו חייבים לקבל אותה דרך מזון או תוספי תזונה. בפועל נראה כי מסיבות שונות יותר טריפטופן עובר לדם שלנו בנטילת תוספי תזונה מאשר באכילת מזון הרווי בחומצה האמינית דוגמאת הודו.

זהירות בנטילת תוסף טריפטופן

דווקא משום שבנטילת תוסף המזון עוברת יותר חומצה אמינית טריפטופן לדם מאשר באכילת מזון יש להזהר משימוש בו. מומלץ מאוד להוועץ ברופא לפני נטילת כל תוסף מזון ודבר זה נכון שבעתיים במידה ונוטלים תרופות או תוספי מזון אחרים. במיוחד יש להזהר בנטילת התוסף בשילוב עם תרופות נוגדות דיכאון, חרדה או קשב וריכוז ממשפחת ה- MAOI או SSRI ותרופות אחרות נוספות בעלות השפעה על ספיגת הסירוטונין. עודף בטריפטופן מסוכן מאוד ועלול להוביל לתופעות לוואי קשות ואף לסינדרום סירוטונין.

מטפל הCBT או ה- LICBT עשויי להמליץ לכם לפנות לייעוץ רופא לבחינת האפשרות לקחת את תוסף כטיפול תומך או משלים המסייע למצב הרוח ולשינה. לפני הפנייה לרופא כדאי לקרוא על התוסף החשוב הזה ולהגיע מוכנים עם תובנות ושאלות. שאלה לדוגמא יכולה להיות: הבנתי שאכילת מזונות המכילים טריפטופן לא מגבירים את הסרוטנין ואילו תוסף טריפטופן טהור כן עושה זאת, האם מותר לי ליטול את התוסף? שאלה נוספת לדוגמא יכולה להיות: האם בין התרופות שאני נוטל יש תרופות הקשורות לרמת הסרטונין במוח?

סיכום טיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT וטריפטופן

  • טריפטופן טהור כתוסף תזונה ככל הנראה יעיל יותר מאכילת מזון עשיר בו.
  • טריפטופן אינו מספיק כשלעצמו ועשויי לסייע כטיפול משלים במצבי חרדה ודיכאון לטיפול קוגניטיבי התנהגותי LICBT וטיפולים אחרים.
  • לפני נטילת התוסף מומלץ להיוועץ ברופא כדי לוודא שאין סיכון בריאותי בנטילתו.