טיפול קוגניטיבי התנהגותי LiCBT בחרדה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נחשב לטיפול יעיל במיוחד למצבי חרדה

מהן הפרעות חרדה?

פחד הוא אחד ממנגנוני ההגנה המובנים בנו כבני אדם ותפקידם להציל אותנו ממצבים מסוכנים. טיבעי שכל אחד מאיתנו יחוש מידי פעם תחושת לחץ, חרדה מסויימת ו"עצבים". כשאנו צריכים לעמוד בציפיות חברתיות, בלוחות זמנים, מאותגרים או נימצאים תחת סיכון ממשי, החרדה עשוייה להיות המנוע שלנו למיקוד ולפעולה.

כאשר סובלים מפחד או דאגה קיצוניים חוזרים ונשנים לאורך זמן הדבר עלול להיות גורם מפריע של ממש לאיכות החיים.פחדים ודאגות אלו עלולים להיות הפרעת חרדה.
בעלי הפרעות חרדה עלולים לסבול מתסמינים כגון פחד קיצוני, קוצר נשימה, דופק מואץ, נדודי שינה, בחילות, רעד וסחרחורת.

הפרעת חרדה לא מטופלת עלולה להכניס את בעליה למעגל קסמים אכזרי המזין את עצמו, ומתדרדר למצבי דיכאון וירידה בערך העצמי. לאורך הזמן החרדה פוגעת בתיפקוד היומיומי בתחומי חיים רבים, פגיעה בעבודה ובפרנסה, ביחסים בינאישיים חברתיים וזוגיים.

מחקרים מראים כי הסובלים מחרדה לאורך זמן עלולים להיפגע בריאותית, הם בעלי סיכוי גבוה יחסית להתמכרויות לסמים ואלכוהול.

מהם סוגי החרדה הנפוצים?

ניתן להבחין במספר סוגי חרדה בעלי מאפיינים דומים.

החרדה הכללית, היא תחושה המלווה את הסובל ממנה בתחושה עזה חוזרת ונשנת שמשהו רע עומד לקרות. בין אם המדובר בנושאי בריאות, פיננסים או נושאים אחרים, הסובל מהחרדה מתקשה לנהל חיים סדירים ולעמוד במשימות השיגרה היומיומיות.

התקפי פאניקה הם פחדים קיצוניים, פיתאומיים ללא ומשתקים עד אימה ללא סיבה ברורה המאופיינים לרוב בדופק גבוה וקשיי נשימה עד תחושת פחד ממוות. התקפי פניקה לא מטופלים הופכים למעוררי חרדה כשלעצמם ולעיתים מגבילים את הסובל מהם למקומות בטוחים ומוכרים.

פוביה או בעת בעברית היא פחד קיצוני ולעיתים משתק מדבר ספציפי או סיטואציה ספציפית. פחד קיצוני מטיסות, מחרקים או חיות, ממקומות פתוחים או סגורים, מקומות ציבוריים וכו. ברור שפוביות מסויימות עלולות להגביל באופן משמעותי את חייו של הסובל מהם.

הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) היא אי יכולת לשלוט בחזרה אובססיבית על התנהגויות או טקסים. דוגמא מוכרת היר שטיפת ידיים כפייתית, ניקוי ללא הרף, חזרה שוב ושוב על פרטים וכו'.

הפרעה הבאה בעיקבות טראומה (PTSD) כמו הלם קרב, תאונות דרכים פגיעה מינית קשה וכו. תחושות הלחץ והחרדה רודפים אחרי בעל ההפרעה שוב ושוב, ממררים ומשבשים את חייו, ללא טיפול מתאים עלולה ההפרעה לגרור את בעלייה לחוסר תפקוד ולדיכאון קשה.

איך אפשר לטפל בחרדה?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בין אם המדובר בטיפול CBT או LiCBT הנגזר ממנו, נחשבים ליעילים במיוחד לטיפול בחרדות. משך הטיפול הממוצע קצר יחסית והוא נע בין 3 ל 6 חודשים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה LiCBT הוא טיפול פרקטי, המתרכז בהווה וממוקד במטרה ספציפית. עוד על הטיפול ניתן ללמוד בעמוד טיפול קוגניטיבי התנהגותי LiCBT שבאתר.

טיפול LiCBT בחרדה בשילוב אמנות לחימה טיפולית

היום גישה מרכזית בתחום הטיפול נוטה לטיפול מולטימודיאלי, כלומר טיפול משולב של חוזקות טיפוליות של יותר מדיסיפלינה אחת. שילוב טיפול קוגניטיבי התנהגותי LiCBT עם אמנות לחימה טיפולית מספק כיסוי משלים ומקיף לתופעת החרדה.