עולם אמנויות הלחימה עשיר בטכניקות המיועדות להכשיר את הלוחם להתמודדות פיזית ונפשית עם האתגרים שמציב בפניו קרב פנים אל פנים. התמודדות שכזו דורשת מהלוחם לתפקד באופן יעיל, במודעות ובשליטה, תחת לחץ כבד, חרדות, פחדים, כאבים, מגבלות סביבתיות ומצבים בילתי צפויים.

טכניקות המסייעות ללוחמים לעמוד באתגרים אלו החלו להתפתח כבר בעת העתיקה, הן ביוון הקלאסית והן במזרח הרחוק. לאורך השנים הן הוכיחו את יעילותן הן בשדה הקרב והן במסגרת ענפי הקרב התחרותיים.

האם ההתמודדות מול מצבי הלחץ של אמן הלחימה מזכירה לך את מצבי ההתמודדות של הסובל מקשיים נפשיים או הפרעות? מצבי הלחץ דומים במהותם לצצבי חרדות שונות, דיכאון, כפייתיות טורדנית, התמכרויות וכו'. אם כך האם ניתן להסב את הטכניקות אמנויות הלחימה ושיעילותן הוכחה במשך אלפי שנים, לטובת הסובלים מקשיים והפרעות אלו?

איגרוף צללים קוגניטיבי

איגרוף צללים או בשמו המוכר Shadowboxing, היא הטכניקה המוכרת וללא ספק אחת מהיעילות ביותר לפיתוח מיומנויות אלו של אמן הלחימה. בטכניקה זו נילחם האמן ביריב דימיוני (לעיתים אף ביותר מיריב אחד) בעודו מדמה בראשו התקפות ומגיב אליהן כאילו התרחשו באמת. האמן מגן ומתקיף כמיטב יכולתו ביריב ובתוך כך משפר את שליטתו המנטלית ותפיסתו את מהלך הקרב ותוצאות כל פעולה שביצע. למעשה ניתן לראות באיגרוף הצללים תרגול מחשבתי קוגניטיבי לא פחות מאשר פיזי.

בואו נסב את הטכניקה ונכנה אותה 'איגרוף צללים קוגניטיבי'. ואת המטופל, המתאמן שלנו אותו נכנה לצורך העיניין אמן הלחימה הקוגניטיבית. המטופל ידמיין לעצמו מצבי לחץ שונים איתם הוא מתקשה להתמודד או אם תרצו סוג של חשיפה ל"אירועים מניעים" (טריגרים). עם אירועים אלו יתמודד הלוחם שלנו בעזרת טכניקות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי שלמד במסגרת ההבנייה הקוגניטיבית. דוגמאות לטכניקות אלו הן זיהוי המחשבה האוטומאטית, זיהוי עיוות החשיבה, יצירת חשיבה אלטרנטיבית וכו.

חזרה על התרגול תסייע רבות בהטמעת התפיסה והחשיבה הקוגניטיבית ועשוי לזרז את תהליך ההפחתה של תופעות ההפרעה. בנוסף התרגול יכול לשמש ככלי תחזוקה שוטף גם לאחר תום תקופת הטיפול הרישמי.

'איגרוף צללים קוגניטיבי' מתאים למטופל "המתקדם", זה שכבר מבין את תהליכי ההבניה הקוגניטיבית ויכול להוות שעורי בית מצויינים. תרגול עצמאי כזה מומלץ כמובן רק לאחר הדרכה מסודרת ותרגול חוזר של חשיפות במסגרת הפגישה הטיפולית תחת הכוונת המטפל.